• Äldre 5 Mar 17:34
    13613 visningar
    82 svar
    82
    13613

    Har någon av er gjort en fuling?

    Aniara4 skrev 2012-03-05 17:24:30 följande:
    Att det är olika priser beror inte nödvändigtvis på att man säger det magiska b-ordet utan kan bero på att bruduppsättningar ofta är mer komplicerade och tar längre tid att göra. Många har ju pratat med frisören och sagt att de bara vill ha en enklare uppsättning, få håret lockat eller liknande, och då har de fått ett lägre pris verkar det som.
    Ja och som "gäst" så har man ju oftast inte konsultation, provuppsättning och annat sånt som ingår i en bruduppsättning / brudsminkning. Så det är ju både baserat på hur tekniskt avancerat det är och om det bara är "kom så fixar vi till nånting" eller om det ska vara perfektion med varenda lock på exakt millimetern rätt ställe, samt måste hålla i 14 timmar *typ*...

    Till TS: Allt beror på hur viktigt det är för en själv. 
    Om du vill ha en enkel uppsättning, inte behöver göra provuppsättning /provsminkning innan så säg att du ska på ett bröllop och vill ha en uppsättning / sminkning. Du behöver ju inte ljuga och säga att du inte är bruden - som aniara4 så klokt säger Flört 

    Jag fick mitt hår uppsatt av min tärna. Kostade 0:- Jag skulle bara ha en enkel knut, men eftersom jag skulle ha löshår i för att få lite volym så kunde jag inte göra det helt själv...
    Men sminkningen anlitade jag ett proffs till och då fick mina tärnor följa med på samma sak. För där kände jag att det var väldigt viktigt att det blev rikigt, att det inte smetade av sig vid alla kramar, eller om jag blev svettig, började gråta eller något annat... Och jag ville inte riskera att bli missnöjd, så jag behövde en provsminkning...
  • Äldre 5 Mar 17:43
    #5

    Synd då att du citerade inlägget skaraborg2012.
    För även om dom tar bort hennes inlägg så finns ju ditt kvar med reklamen nu 

  • Äldre 5 Mar 17:53
    #10
    skaraborg2012 skrev 2012-03-05 17:45:36 följande:
    Bra poäng. Jag får väl anmäla mitt eget inlägg så det också försvinner.
    Det tänkte inte jag heller på i början Flört
  • Äldre 7 Mar 14:21
    #23

    Prisskillnaden beror ju på att en festfrisyr ska hålla några timmar i alla fall. Inte hela världen om inte varje hårstrå ligger exakt 100% rätt.
    Ingen provuppsättning (vilket ju tar minst lika lång tid, om inte längre - som uppsättningen sen gör på dagen D) och en bruduppsättning lägger dom betydligt mer tid på.
    En festuppsättning kan gå på så kort tid som 15 minuter om det är väldigt enkelt gjort. En bruduppsättning tar sällan kortare tid än 1-2 timmar pga att dom vill vara säkra på att allt sitter där det ska hela kvällen. Och att varje slinga är perfekt slät / vågig / lockig...

    Så 15-30 minuters jobb 1 gång mot kanske 6-7 timmars jobb totalt uppdelat på 2-3 ggr.
    Tja... varför är det så stor prisskillnad tror ni Flört 

    Om det inte är viktigt att ha en perfekt frisyr som garanterat håller hela kvällen så kör man på en vanlig festuppsättning. Men då får man räkna med att någon slinga kanske lossnar, eller att håret inte blir helt perfekt i varje hårstrå...
    Precis som om man bara vill ha en bukett för att ha nåt att hålla i men att det inte är så viktigt hur den ser ut så går man till floristen på förmiddagen och säger att man vill ha en rosa/blå/grön/whatever bukett med lindade stjälkar. Då har inte floristen beställt hem extra blommor för att vara säker på att inte behöva använda skadade exemplar utan man får det som finns inne i butiken vid tillfället.

    En bröllopstårta kan man jobba på i flera veckor (alltså förbereda blommor, dekorationer osv. En vanlig födelsedagstårta kan man slänga ihop på några timmar (eller tja man ska ju baka bottnarna, fyllningen ska sätta sig osv. Det är bara tid för dekorationerna som jag menar nu) 

    TS: Jag skulle valt nr 2 om du vill ha provuppsättning och kolla att du kommer bli nöjd. Och alltså deras erbjudande med smink, lunch och bubbel

    Om du vill chansa och bara få hjälp med håret och fixa sminket själv så skulle jag valt nr1 och 500:- alternativet.
     
    Det är absolut inget fel i att välja budgetaltenativen. Och visst finns det vissa som lägger på extra kostnader i onödan.
    Men i de flesta fall så kostar det mer för att man får mer för pengarna helt enkelt... 

  • Äldre 8 Mar 21:24
    #33
    Theresebride skrev 2012-03-08 21:01:55 följande:

    Jag gick i luleå och frågade en frisör och där tog dom 720 kr för festuppsättning och 1440 kr för bröllopsuppsättningen, där ingick konsultation, men det innebar inte att man skulle få prova fixa håret utan helt enkelt bara prata och kanske visa någon bild för frisören om hur man ville ha det. Ville jag få provfixa håret så skulle jag då behöva betala för en festuppsättning. Förstod inte varför det skulle vara så stor skillnad. Kommer nog köra en fuling skulle jag tro och inte säga att det är jag som gifter mig.


    Dom flesta konsultationer innebär att dom i alla fall hafsar ihop håret lite i en liknande frisyr som man vill ha, bara för att se om man passar i den. Även om dom inte gör en ordentlig uppsättning liksom. 
    Så det var dålig stil.
    Samma med provsminkning. Även om dom inte gör allt så brukar dom prova ut vilken bas/ foundation man ska ha och sen sminka ena ögat så man får ett hum om hur det kan bli och säga om man gillar det eller inte...

    Det är ju därför det kostar extra. För att det tar extra tid och att man ska få en känsla för om det är rätt eller om man vill ändra sig. Lite svårt att hinna ändra sig på dagen D liksom... 
  • Äldre 11 Mar 12:52
    #40
    Zima skrev 2012-03-11 12:42:37 följande:
    Det slutade med att jag bokade av festuppsättningen, klippningen och hårfärgningen hos dem. Får det verkligen gå till så här?
    Klart att det inte får gå till så. Jag skulle ha kollat med en konsumentvägledare i din kommun.
    Om du inte vill ha något annat än en enkel festuppsättning så ska du inte behöva betala för mer heller.
    Däremot om du hade försökt smyga undan en "avancerad bröllopsuppsättning" genom att försöka få en gratiskonsultation "när du ändå var där" osv så skulle jag förstått om dom ville ha betalt för det. (du förstår hur jag tänker kanske? Och jag säger inte att det var det du gjorde, tvärt om). 

    Det är ju som att vägra att sälja en begagnad bil till någon som talar om att dom ska använda den till sitt nystartade företag *typ*.
    Eller att tvinga brudpar att boka sviten på hotell oavsett om dom vill ha den eller inte... 
  • Äldre 13 Mar 11:12
    #42
    Zima skrev 2012-03-13 11:05:18 följande:
    Frisören har rätt att själv välja deras tjänster. Sen kan man tycka att det är felbehandling men det hjälper ju inte kunden.
    Hmm... så i teorin så skulle dom kunna vägra att bara klippa topparna om man inte bokar ett paket med schampoonering, toning mm också? 
    Låter skumt tycker jag Tungan ute 
  • Äldre 20 Mar 18:14
    #44
    sarajohansson skrev 2012-03-20 18:09:31 följande:
    Ang. provsminkningen så är det självfallet så att man provar ut basen, dock är den sällan samma på bröllopet ändå. Men anledningen, iaf min, till att jag bara sminkar ena ögat på en konsultation är för att man kommer fram till något, lägger det ögat och är det något som man vill ha ändrat, alt. prova två olika sminkningar så har man ett rent öga att sminka på. Är bruden nöjd direkt så behövs ju inte detta. Då vet man ju. 
    Om du läst mina inlägg längre upp så ser du förhoppningsvis att det inte var menat som något negativt.
    Så för min del behöver du inte förklara det Tungan ute 
  • Äldre 20 Mar 18:44
    #46
    1700tal skrev 2012-03-20 18:37:36 följande:

    Men där jag kollade kostade det 600 kr/tim för festuppsättning och 800 kr/tim för bruduppsättning och 500 kr/tim för all konsultation. Kan nån förklara den prisskillnaden? Argumentet för att en bruduppsättning är dyrare är ju att det ingår konsultation och att det tar längre tid att göra samt görs noggrannare (vilket i sig tar längre tid). Det faller ju platt till marken på det där stället!


     


    Inte nog med att min frisyr potentiellt tar fler timmar i sig OCH fler timmar för att göras noga i grunden, varje timme kostar mer OCH jag ska betala extra för konsultation! Grr...


    Det är ju avvikande från det jag skrev. Så det var väl kanske inte nödvändigt att citera mig känner jag Tungan ute

    Börjar känna att jag fått en liten "elaka-kärringen-roll" i denna tråd. Vad jag än skriver och vad ni andra än har för argument så dras jag upp och citeras ändå.

    Jag tycker faktiskt inte att det är ok att ta mer betalt för samma tid. Och det har jag aldrig skrivit heller.
    Det jag säger är att i ett paket med bruduppsättning så ingår det oftast mer saker och tid. Och det är därför det kostar mer. 
  • Äldre 20 Mar 19:53
    #49
    1700tal skrev 2012-03-20 19:41:19 följande:

    Öh, ok. Det var inte alls så tänkt när jag citerade dig, tråkigt att du tog det så. Jag citerade dig av anledning av det du skrev, ungefär samma som jag citerade nu. Det var inte tänkt som att säga emot dig, snarare tvärtom men använde mitt exempel på en frisör vars prissättning jag ifrågasatte.


     


    Och nån elak-kärring-roll hakar jag inte på, när jag skrev mitt inlägg hade jag ännu inte kommit till sid 4.


    Jag tolkade det du skrev - i kombination med citatet som att "förklara det här då om du kan". Kanske för att jag har fått en del såna här i tråden. Och en del citeringar med kommentarer som sen inte haft något alls med det dom citerat att göra, där jag alltså inte alls fattar varför just jag har blivit citerad Tungan ute
    Inte bara i denna tråd förresten, utan i andra med samma tema.
    Det känns lite - "håller du inte med om att alla är dumma och tar överpriser så kan du hålla käften". Och nu menar jag inte just dig, utan tonläget i allmänhet i den här typen av trådar...

    Och du är ju inte sån, så därför blev jag så paff Obestämd
    Men ok, du menade inte som jag tolkade det. så då kan vi släppa det och gå vidare Glad Det är väldigt lätt att misstolka skriven text...
  • Äldre 20 Mar 20:13
    #51
    1700tal skrev 2012-03-20 20:08:03 följande:
    Ja, misstolka text är lätt. Och jag måste få klargöra att jag skrev "kan nån svara på varför", den biten var inte riktad till dig utan mer som ett uttryck för frustration över frisören. Och som du säger, jag är verkligen inte sån. Därför blev jag lite smått chockad över din reaktion, det var så långt ifrån min mening. Tyckte det var intressant att spinna vidare på din inlägg om prisskillnaden bara. Men nu släpper vi det.
    Ok då förstår jag ditt inlägg bättre också. För jag läste det som riktat till mig (syftande på mitt inlägg) och då blev det ju en helt annan mening Flört
    Kändes värre när det var just du också eftersom jag inte uppfattat dig så tidigare. Så jag reagerade nog starkare än jag skulle gjort annars.
    Skönt att få reda ut saker Solig 

    (ooh "reda ut" - i en hårtråd *hihi åh vad rolig jag kan vara *självironi*)  
  • Äldre 20 Mar 21:59
    #53
    Lebendig skrev 2012-03-20 21:38:25 följande:
    haha love it! Skrattande
    Är det här man ska säga att man lägger balsam på såren, istället för plåster? Tungan ute

    Nej nu ska jag sluta med hårklyverier.
    Jag är bara lite trött just nu så min humor är lite låg 
  • Äldre 20 Mar 22:23
    #55
    lilja skrev 2012-03-20 22:10:07 följande:
    Ok, jag är frisör och jag ska försöka förklara hur vi har det för er.
    I en bruduppsättning ingår provuppsättning, utlåning av löshår och hårdekorationer samt att man oftast håller öppet när man vanligtvis inte har öppnat, dvs. ob-tid + själva uppsättningen dagen D. Det kostar 2800:-
    Visst, det kan kännas dyrt, men vi måste faktiskt få betalt för det jobb vi gör också. För man måste tänka på hur många timmar sammanlagt det tar, från provuppsättning till färdig frisyr.
    * 21 juli 2012 *
    Det är det jag har försökt få fram Glad

    Sen finns det en del som faktiskt tar mer betalt när man nämner ordet bröllop. Men jag tror att dom är i minoritet.
    Och det är dom som förstör för resten av branchen (brancherna, för det gäller både konditorier, florister mm).

    Men sen har vi dom som bara vill ha en enkel festfrisyr. Dom vill inte ha löshår, ingen provuppsättning, inget annat speciellt, utan bara hjälp med en enklare festuppsättning. Kanske till och med något dom egentligen skulle klara själva om dom tog sig lite extra tid för att göra det. Och det tycker jag ju att man ska kunna få boka - även om man berättar att man gifter sig. Helt ok om frisören berättar skillnaden (ingen provuppsättning osv) så dom vet vad dom får för mellanskillnaden och får välja om dom tycker att det är värt det.
    Men några här i tråden har blivit nekade att göra en enkel festuppsättning bara för att dom nämt ordet brud/bröllop. Och det borde väl vara upp till bruden om man inte vill ha hela paketet och man är villig att ta en risk med frisyren?

    Eller hur ser du som proffessionell på det? Jag dömer eller anklagar inte, jag bara funderar...
  • Äldre 21 Mar 11:51
    #61
    lilja skrev 2012-03-21 11:35:49 följande:
    Chicita - Vi diskuterar absolut med blivande brudar om de nu vill ha något enklare om priset, men man får inte glömma att det i huvudsak är tiden man betalar för och brudar oftast tar mycket längre tid. Men jag kan förstå, allt kostar kring ett bröllop, och man ser gärna att man kan komma billigare undan.
    Nu tänkte jag på en speciell händelse som nämts längre upp i tråden. En brud som ville ha en enkel uppsättning och som var öppen med att hon var brud. Priset ändrades när hon sa att hon skulle gifta sig och frisören vägrade låta henne få en festuppsättning även om hon inte krävde något specifikt med öppettider eller annat...

    Men som sagt, jag är inne på din linje. Det kostar extra av en anledning. Och även om du verkar jobba på en bra salong så finns det ju som sagt fula fiskar där ute.
    Det är bra att du som frisör berättar varför saker kostar mer och vad som ingår. Så kan man kanske stå på sig lite om man tar en prisdiskussion. 
    Exempelvis om man inte behöver bli fixad tidigt på morgonen, utan kan komma på ordinarie öppettider, inte ska ha slöja eller andra saker som kan kräva tid att fixa och bara vill få håret lite piffat/ lockat kanske så kan man kanske komma överens om något - om man är öppen med vad man vill och vilka krav/ önskemål man har Glad 

    Jag anser ju att istället för att smyga med vad man vill ha, så är det bättre att höra med flera salonger och sen välja den som är ärligast och ger bäst valuta för pengarna. Och kanske även berätta det för de salonger som kör med fulingar. På så sätt kan man kanske få bort dom där smyghöjningarna som inte har med själva arbetet att göra utan som bara är ett sätt för de få fulingar som finns på marknaden... 
  • Äldre 21 Mar 14:45
    #72
    ThereseV skrev 2012-03-21 14:38:02 följande:
    Jag menade inte att man ska ljuga om det , utan det borde väl gå att gå in och boka en festfrisyr och få en sådan trots att man är öppen om att det är ens bröllop.
    Ja det är ju det vi menar Glad
    Om man bara vill ha en enkel uppsättning, eller kanske till och med bara få håret lockat. Man ska inte ha slöja, inget löshår behövs osv... Då ska man kunna säga att "jag ska gifta mig - men jag vill bara ha en enkel festfrisyr".

    ... Och då bara behöva betala för det.

    Vissa frisörer ser det dock inte så tyvärr. Och det är fult och det förstör för alla andra i den branchen.
    Precis som det kan förstöra för andra brudar när vissa försöker fuska sig till en bruduppsättning med konsultation och extra lullull genom att boka en festfrisyr (som egentligen är betydligt mer avancerad)... 
  • Äldre 9 Apr 19:10
    #82
    Beatasbrandbilar skrev 2012-04-09 10:04:25 följande:
    Som frisör så bokas tider upp per timme så det är därför du får betala per timme som sätts upp.
    Vissa brudar är mer krävande än andra därav att man tar betalt per timme. Vissa tar 1,5 h och andra kan ta 3h.

    När man får en bruduppsättning ingår oftast lite mer lyx runtomkring.
    Tex Frukost, ev champange.
    Sedan tar man oftast lite längre tid på en bruduppsättning då det är extremt viktigt att bruden är nöjd och känner sig bekväm och inte blir stressad av att frisören har bokningar efter som sitter och väntar.
    Till en vanlig festfrisyr/balfrisyr görs oftast ingen provuppsättning utan det tar man oftast muntligt eller genom att titta på bilder.
    En brud bör alltid få göra en provuppsättning iallafall enligt mig.
    Det är viktigt att man som brud känner sig säker på hur frisyren ska bli just den dagen då man oftast är nervös över allt som man ska fixa och göra.

    Jag jobbar som frisör och jag kan bara prata för hur vi gör på våran salong och där ser vi mycket till vad bruden vill ha.
    Är det bara en enkel föning/ läggning så tar vi bara betalt för det.
    Jag har gjort många brudar med kort hår som gått fort och de har inte betalat några hästsummor eftersom alla varit väldigt smidiga och detta märks rätt snabbt när de kommer på provuppsättningen.
    Man ska dock veta om att även provuppsättningen tar tid och frisören kostar även den tiden. Ingen jobbar väl gratis. ;) Sedan ber vi oftast kunden lämna in ev löshår eller slöja någon vecka inna så man kan förbereda med fästen eller annat om sånt ska sättas i på bröllopsdagen och även om inte kunden är i salongen så tar det tid att fixa med sånt.

    Det är klart man kan gå in och säga att man ska på någon annans bröllop när man själv gifter sig men just den dagen tror jag att man mår bäst om de runt och kring sig vet vad som gäller och man slipper vara rädd för att försäga sig.
    Hos oss brukar vi även låta fotografer och mammor/vänninor vara med om de vill äta frukost, ta bilder eller bara vara med som smakråd eller stöd till bruden och detta är lite svårt om man inte vet att kunden gifter sig den dagen. :)

    Jag kan hålla med om att det är trist när folk (frisörer, florister, sminköser osv) tar  extra betalt bara för att man säger att man är brud för i vissa fall är det inte befoget då det kan vara väldigt enkla saker man vill ha. Men då kan man gå till någon annan som förhoppningsvis förstår en bättre och ger ett bra pris.
    De flesta brudar jag gjort behöver oftast den där extra tiden, eller att de känner att de kan komma in när som och prata lite eller bara ringa om man är lite nervös så därför är det nog bra om frisören vet om att man gifter sig.

    Just den dagen är det värt alla pengar bara man blir nöjd, så känner iallafall jag. :D
    Väldigt bra beskrivet och det är väl så som alla önskar att det går till överallt.
    Tyvärr så förstör ju några fulingar i alla brancher väldigt mycket för resten i den branchen oavsett om det gäller hår, smink, tårta eller annat...
    Det ska inte kosta mer bara för att man säger ordet bröllop eller brud i tillägg till det man vill beställa. Om det inte ingår mer i priset.
    Som exempelvis dom där berömda princesstårtorna som kan kosta över en tusenlapp mer för 4-5 tårtor bara för att man vill ha dom vita istället för gröna, men inget krav på att marsipanen inte får vecka sig eller att rosorna måste vara perfekta kopior av äkta rosor liksom...

    Jag tycker att Almas Café här i Borlänge är bra på den punkten. Där betalar du ett grundpris för tårtan, och sen tillkommer en arbetskostnad per timme för dekorering. Så om man vill ha avancerad dekor så kostar det mycket. Vill man inte ha någon dekor alls (man lägger egna hemodlade blommor på tårtan exempelvis) så blir det betydligt billigare... 

    Och jag har hört/ läst om frisörer som har samma princip också... Då får man ju verkligen vad man betalar för Solig 
Svar på tråden Har någon av er gjort en fuling?