• daniiel

    Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?

    Vi spånar och spånar på hur vi vill fira vår första bröllopsdag och det självklara svaret blir med familj och vänner. Vi tänkte bjuda föräldrar och mor- och farföräldrar på fika och bjuda på en likadan tårta som vår bröllopstårta, fast mindre då såklart. Vad ska vi då hitta på med vännerna? Ja, en fest. En maskeradfest, eftersom det är lite av vår grej, vi har alltid olika teman. Av någon anledning kom vi denna gången in på 20-tals tema, för det kändes lite mer "glammigt" och det är något som min make länge velat ha :)

    Nu då.. hur ordnar man en bra 20-tals fest? Vad klär man sig i? Hur sminkar man sig? Hur fixar man håret? Accessoarer? Musik? Mat? Inbjudningskort? Dekorationer? Osv osv.

    Jag tar speciellt emot tips på kläder till mig själv ;P Jag är ganska kort och rund, vad skulle passa då?


  • Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?
  • 1700tal

    Uuh, älskar maskerader (varför gör man inte det mer på vuxenfester i Sverige?) och älskar 20-talet!


     


    Finns ju hur mkt 20-talsklänningar som helst att inspireras av om du bildgooglar på, vilket jag antar att du redan gjort?


     


    Har länge varit sugen på att låta sy upp en 20-talsklänning hos nån av "våra" kinatillverkare efter en orginalbild men vet inte var jag ska ha den. Kör hårt!


     


    Och 20-talets mode för killar är ju oxå rätt kul.

  • Chicita

    vad kul Skrattande
    Det gick en engelsk tv-serie för ett tag sen som handlade om två systrar som hade en designfirma på 20-talet. Minns tyvärr inte vad den heter. Men ooooh vilka kläder Skrattande

  • liva

    Tänk raka siluetter med vadlånga kjolar.  Gärna mycke fransar, ett band i pannan och kanske en fjäder och ett långt pärhalsband
    I annat fall så var det under 20-talet (har jag för mig) som Chanel började införa vida byxor för kvinnor

  • Chicita

    Nuu vet jag... House of Elliot hette serien.
    Kolla om du kan hitta den och se. Där kan du få massor av inspiration på kläder, frisyrer, mat (Flört ) och annat som hör 20-talets festligheter till...

  • 1700tal

    Btw Daniiel, de klassiska klänningarna på 20-talet kallas "flapper". Om du bildgooglar tänkte jag...

  • Godis

    Makeupinspo:

    http://www.google.se/search?q=20%C2%B4s+hair&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BJBTT-bfDe_Y4QTbvdH5BA&ved=0CCcQsAQ&biw=1280&bih=699#hl=sv&tbm=isch&sa=1&q=20%C2%B4s+makeup&pbx=1&oq=20%C2%B4s+makeup&aq=f&aqi=g-sS1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=32540l33618l0l33979l6l6l0l0l0l0l113l510l5.1l6l0&gs_l=img.3..0i10i24.32540l33618l0l33979l6l6l0l0l0l0l113l510l5j1l6l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=99bc286df8b8adb&biw=1280&bih=699 


  • Chicita

    Det är ju en del "dropped waist" på 20-talsklänningarna. Och vi som är lite runda kan både dra fördel av det eller ha en enorm nackdel av det beroende på hur man är rund.
    Jag som har timglasfigur även om den är i modell L blir ju att se ännu större ut om jag inte tar in en sån klänning lite i midjan, men väldigt lite räcker en lång väg, bara så man liksom hintar lite åt att man har en midja under den där raka klänningen. Och så placerar man avskärningen under höftpartiet (där man börjar smalna av) 

  • 1700tal

    Ååh, Huset Elliott... *minns* Undrar om den går att få tag på på dvd månne?

  • Chicita
    1700tal skrev 2012-03-04 17:01:23 följande:
    Ååh, Huset Elliott... *minns* Undrar om den går att få tag på på dvd månne?
    Det tror jag säkert. Annars brukar det kunna gå att ladda hem. Maken hämtar tv-serier från vissa sajter där det finns serier som man får ladda hem. Vet inte vad dom sidorna heter, har frågat tidigare och jag har inte fått något svar... Men om man googlar så borde man kunna hitta tycker jag Glad
Svar på tråden Fira bröllopsdagen med 20-tals fest? Tips?