• zinizu­ne
    Äldre 1 Mar 09:21
    2640 visningar
    9 svar
    9
    2640

    Hur hade ni gjort?

    I april förra året bokade vi vår drömkyrka, till vårt bröllop som ska äga rum den 7 juli i år. För knappt en månad sedan fick vi reda på att den ska målas om under sommaren och det betyder att det kommer att stå byggställningar och hänga skyddsduk runt ingången och "framsidan", som man först möts av när man kommer till kyrkan.


    Vi har bokat festlokal i samma lilla fiskesamhälle och hade tänkt ta en gemensam promenad med alla bröllopsgäster från kyrkan till festlokalen.


    Hade du behållt samma kyrka trots byggställningar eller bytt till en annan kyrka som ligger ca en mil bort? Pga att det finns så lite parkeringar på sommaren i byn så skulle vi ändå behöva använda kyrkans parkering till gästerna.


    Till detta ska sägas att vi kommer att låta gästerna åka långt ut på orust, så det känns lite dumt att de ska behöva åka en mil från kyrkan till festlokalen oxå...


    Det som skulle vara en dröm har verkligen kommit att bli en mardröm...

  • Svar på tråden Hur hade ni gjort?
  • Tilia
    Äldre 1 Mar 09:28
    #1

    Tråkigt att det blivit såhär men jag tycker ändå att ni ska köra på kyrkan ni tänkt från början. Det är ju ändå samma kyrka på insidan. Man får försöka göra det nästa av det man har och inte sjunka ner i problemen som dyker upp på vägen!

  • Äldre 1 Mar 10:55
    #2

    Finns det något fint område utomhus där ni kan ha vigseln annars? (om prästen går med på att viga er utomhus) så kan ni ju ha kyrkan som reservplan om det regnar...

    Som sagt. Kyrkan är ju lika fin inuti fortfarande.  

  • Daludd
    Äldre 1 Mar 11:23
    #3

    Hade haft samma kyrka ändå. Hade tänkt om vad gällde bilderna utanför kyrkan bara, och tagit dem någon annanstans.

  • Alexan­ders Maria
    Äldre 1 Mar 11:25
    #4

    Jag hade nog bytt, trotts att den är vacker inomhus så tycker nog jag personligen att det skulle bli ett aningen tråkigt välkommande för gästerna med byggställningar och bland fotografierna också. Men det är ju klart, det beror ju helt på vart byggställningarna kommer stå... :/


    Ja, jag hoppas allt löser sig för er iaf och att er dag blir så där perfekt som ni vill ha den.

  • Äldre 1 Mar 11:36
    #5

    Svårt att avgöra. Nu ligger ju dock den andra kyrkan så långt ifrån och som de andra skriver, invändigt är det ju samma kyrka.. så.. jag hade nog valt att vara i samma trots allt. Visst, det kanske inte ser så roligt ut när gästerna anländer till kyrkan, men det tänker ju ingen på när de väl kommer in och får se er och kyrkan invändigt. Personligen skulle jag då verkligen kunna ha överseende med en sådan sak, för det är ju inget brudparet kan rå för. Vill ni fotas vid kyrkan, så kanske ni får göra det en liten bit ifrån kyrkan, alltså inte på kyrktrappen. Ni får väl ställa er så ni ser kyrkan och alla gästerna står med ryggen mot den istället :)


  • Daludd
    Äldre 1 Mar 11:37
    #6

    JAg tänker så här att man kan ta bilderna någon annanstans, kanske kan man få gå ut på sidan av kyrkan istället? Alltså det kanske är viktigare för dagen att man är på en speciell plats, att gästerna inte måste köra långt överallt utan kan promenera och ha trevligt osv...
    att man inte planerar dagen efter ett antal fotografier, utan efter hur den upplevs när man är där och lever den. 

  • zinizu­ne
    Äldre 5 Mar 10:38
    #7

    Tack för stöttning och bra förslag. Vi har diskuterat fram och tillbaka hemma i snart en vecka nu ochar nu efter funderingar och att ha pratat med församlingsassistenten kommit fram till en bra lösning, där vi har svar den ursprungliga kyrkan. Kyrkan har utgångar åt tre håll och på ena utav de här sidorna kommer de inte att måla om, så vi kommer att gå ut där =)


     

  • zinizu­ne
    Äldre 5 Mar 10:39
    #8

  • Alexan­ders Maria
    Äldre 7 Mar 12:15
    #9

    Wow vilken kyrka!! Helt förståeligt att ni vill gifta er där! Det låter jätte bra att välja en annan utgång. :)

Svar på tråden Hur hade ni gjort?