• charlotta81

    Bröllopspresenter

    Hej
    Tycker att det är så svårt att komma på vad vi ska önska oss i bröllopspresent. Några som kan tipsa.

  • Svar på tråden Bröllopspresenter
  • Chicita

    Finns det något ni behöver?

    Behöver ni husgeråd, möbler, lampor,  eller något annat till hemmet?
    Eller vill ni gärna få lite bidrag till resan?

    Om ni vill ha speciella glas, tallrikar eller liknande så är det ett bra tips att registrera sig på Cervera eller liknande och berätta för gästerna att ni har en önskelista där.

    Om ni vill ha bidrag till bröllopsresan så finns flera alternativ.
    Ni kan exempelvis säga att ni vill ha presentkort på Ving/ Ticket/ Solresor eller något annat specificerat resebolag (väljer ni Ticket så kan ni ju sen välja i princip vilket bolag som helst sen eftersom dom bara bokar resor, dom arrangerar dom inte).
    Fördelen med det är ju att den som ger bidraget vet att det verkligen kommer att gå till en resa och inte en ny soffa eller något annat.
    Nackdelen är att dom kan känna sig tvingade att ge ett högre belopp än dom skulle gett om dom skulle ge kontanter på ett eller annat sätt (sätta in på konto / lämna i kuvert på plats)...
    Att dom kan känna sig tvingade att ge ett högre belopp om man väljer presentkort är att det kan kännas snålt att gå in på exempelvis Ticket och säga att man vill köpa ett presentkort för 200:- men att samma summa i ett kuvert eller in på ett konto kan kännas helt ok.

    Ett annat alternativ är att vissa resebolag (vet inte vilka) tydligen har att man kan köpa upplevelser att utnyttja på resan. Exempelvis så kan man betala för en romantisk middag en kväll, eller en båtsafari eller liknande. Pengarna går alltså till resan men är öronmärkta för en specifik sak... Vilket kan kännas bra för gästen. Dom vet ju vad dom ger

  • sommar2014

    Hm, nu är det ju långt kvar till vårt bröllop och vi har nog diskuterat allt utom presenter/önskelista. Men ni som önskar er presentkort hos resebyrå, när tänker ni åka på resan? Vi vill gärna åka på resa några veckor efter bröllopet, om vi önskar oss presentkort hinner vi ju inte boka resa förrän långt efter bröllopet?

  • Jalle

    Chicita; Jag kommer ihåg att vi har diskuterat detta i en annan tråd. Om jag inte minns fel så skrev du att ni hade en låda där gästerna kunde lägga kuvert med pengar, bidrag till bröllopsresan. Stämmer det, eller var det någon annan? Om det nu var du, hur formulerade ni det i inbjudan?

  • Chicita
    Jalle skrev 2012-02-26 13:09:54 följande:
    Chicita; Jag kommer ihåg att vi har diskuterat detta i en annan tråd. Om jag inte minns fel så skrev du att ni hade en låda där gästerna kunde lägga kuvert med pengar, bidrag till bröllopsresan. Stämmer det, eller var det någon annan? Om det nu var du, hur formulerade ni det i inbjudan?
    Jepp, vi hade bett svärfar att snickra ihop en skrivpulpet där vi hade plats för gästboken, bläckhorn och fjäderpenna. I den fanns det en öppning där man kunde lägga i ett kuvert.

    I inbjudan skrev vi bara att vår högsta önskan var att dom kom, och gärna med medeltidskläder (inte exakt så formulerat) men att om dom verkligen ville ge en gåva så fick dom gärna ge ett bidrag till resan eller festen.

    På hemsidan skrev vi så här:
    -------------------------------

    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...

  • Jalle
    Chicita skrev 2012-02-26 13:13:33 följande:
    Jepp, vi hade bett svärfar att snickra ihop en skrivpulpet där vi hade plats för gästboken, bläckhorn och fjäderpenna. I den fanns det en öppning där man kunde lägga i ett kuvert.

    I inbjudan skrev vi bara att vår högsta önskan var att dom kom, och gärna med medeltidskläder (inte exakt så formulerat) men att om dom verkligen ville ge en gåva så fick dom gärna ge ett bidrag till resan eller festen.

    På hemsidan skrev vi så här:
    -------------------------------

    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...


    Det var du!

    Så ni skrev inte varken i inbjudan eller på hemsidan om lådan/skrivpulpeten? Jag tänkte att det kanske blir svårt för gästerna att veta om vi önskar presentkort eller kontanter om de inte får info om det??

    Vi tänkte skriva så här;

    Vi är glada för att ni vill dela vår dag, och det i sig är gåva nog till oss.
    Om ni ändå vill ge oss något så är ett bidrag till vår bröllopsresa välkommet.

    Sen velar jag emellan;
    "Kontakta vår toastmadame för mer information" eller någon text om att det finns en låda på festen där man kan stoppa i kuvert. Kommer dock inte på någon bra text. Tips?

    Vi har ingen hemsida.

  • Jalle
    charlotta81 skrev 2012-02-26 11:15:56 följande:
    Hej
    Tycker att det är så svårt att komma på vad vi ska önska oss i bröllopspresent. Några som kan tipsa.
    Förlåt om jag snodde din tråd!
  • Juni 2012

    Vi tänkte först skriva i ibbjdan vad vi önskade oss, men många här på BT ansåg att det var lite sniket. Så nu ringer alla och frågar vad vi önskar oss istället.

    Bara, bara, bara bidrag til vår husrenovering. Ett presentkort på ByggMax eller liknande. Eller en skicklig polack *skoja*

    När min m2b fyllde år fick han 4 presentkort på BauHaus, toppen! Bara det att .... *host*... det närmaste BauHaus ligger typ nästan 20 mil bort.... Men det gck ju att åka dit med släp och nyttja upp korten Solig

  • Chicita
    Jalle skrev 2012-02-26 13:22:50 följande:

    Det var du!

    Så ni skrev inte varken i inbjudan eller på hemsidan om lådan/skrivpulpeten? Jag tänkte att det kanske blir svårt för gästerna att veta om vi önskar presentkort eller kontanter om de inte får info om det??

    Vi tänkte skriva så här;

    Vi är glada för att ni vill dela vår dag, och det i sig är gåva nog till oss.
    Om ni ändå vill ge oss något så är ett bidrag till vår bröllopsresa välkommet.

    Sen velar jag emellan;
    "Kontakta vår toastmadame för mer information" eller någon text om att det finns en låda på festen där man kan stoppa i kuvert. Kommer dock inte på någon bra text. Tips?

    Vi har ingen hemsida.


    Om jag inte ser någon information om att man ska sätta in pengarna på ett bankgiro så räknar jag med att man i så fall tar med ett kuvert om man vill lämna något.

    Själv skulle jag aldrig köpa ett presentkort på något ställe om jag inte visste att dom ville ha ett presentkort just där. För vad har man för nytta av ett presentkort på 500:- på Ving om resan ska bokas på Solresor liksom? Men om någon hade kommit med ett presentkort så hade vi ju kanske kunnat lösa in det på något sätt ändå (kortare weekendresa exempelvis) eller sålt det till någon annan... Flört
    Både hans och mina föräldrar + toastmastern visste ju också att vi hade den här pulpeten. Så om dom var osäkra och inte ville ringa oss så kunde dom fråga någon annan som dom kände. Sen fick vi ändå lite presenter. Alltså saker.

    Jag känner lite att om man formulerar att det kommer att finnas ett presentbord, eller att det finns en låda man kan lägga pengarna i eller liknande så känns det tvingande för gästerna att ta med sig något. Och vi ville inte att dom skulle ha med sig något. Därför valde vi alltså att inte skriva något sånt...

    Jag tycker att första biten du skrev räcker bra.
    Om någon funderar över om det är pengar ni vill ha eller liknande så kontaktar dom säkert era föräldrar eller nån gemensam kompis eller liknande om dom inte vågar fråga er direkt Glad
  • Jalle
    Chicita skrev 2012-02-26 14:03:07 följande:
    Jag tycker att första biten du skrev räcker bra.
    Om någon funderar över om det är pengar ni vill ha eller liknande så kontaktar dom säkert era föräldrar eller nån gemensam kompis eller liknande om dom inte vågar fråga er direkt Glad
    Så får det bli! Tack Chicita!
Svar på tråden Bröllopspresenter