• Solrosen03

    Vilken tid ska vi vigas, 14 eller 16?

    Vi hade bokat kl 16 för vigsel men börjar nu fundera på om det blir stressigt?


    Vad tror ni?


    Vi kan bara välja 14 eller 16, annars hade 15 varit perfekt tid känner vi.


    Vi kommer fotograferas innan. Gästerna är ca 80 st. Det kommer vara lite levande musik under brudskålen. Bandet vill gärna börja spela runt 21, men det funkar säkert med lite senare också...
    Vi vill inte ha dötid, men heller inte känna stress. Det är nära mellan kyrka och lokal och tar ca 2 min med bil.

    Vilken tid skulle ni valt?

  • Svar på tråden Vilken tid ska vi vigas, 14 eller 16?
  • Chicita

    Tar ni kl 16 så kommer era gäster antingen vara jättehungriga eller så har dom ätit nyss.
    Jag skulle välja kl 14 så dom har ätit lunch i normal tid och sen kan ta middagen runt 16-17 kanske.

    Vigseln tar ca 30-45 minuter. (beroende på hur mycket solosång, psalmer mm ni har där) sen ska det grattas och fotas (beroende på antal gäster så kan det ta mellan 20 min och 40 min kanske. Sen ska ni kanske ha brudskål och lite mingel innan middagen. Så att förrätten är klar till ca16,30 tror jag är lagom.
    Låt middagen ta tid. Mellan rätterna (om ni har bordsservering) så kan ni ge tid och uppmuntra till bensträckare. Ni kan även skjuta mer på middagsstarten om ni vill och ge mer tid till mingel innan. Eller så förbereder ni en tipspromenad eller liknande som någon kan sätta upp lite snabbt om ni ser att ni kommer bli klara med maten långt innan det är dags för bandet att spela.

  • Solrosen03

    Kom på en sak till, vi har många långt resande personer... så då är ju den senare tiden en fördel. Middag runt 17 tycker jag känns lite för tidigt om jag ska vara ärlig... vill gärna ha middag ca 18-19 nån gång. Men en tre rätters plus tårta kan ju dra ut på tiden... Å så svårt!

  • Chicita

    Dom som reser långt kanske ska checka in på hotell eller vandrarhem också?
    De flesta hotell har tidigaste incheckning 14 eller 15. Så det kan vara något att ta med i beräkningen...

    Många brukar ju äta sin middag runt 17 i normala fall (kanske lite senare) och eftersom man sällan äter flera rätter hemma så brukar en förrätt vid den tiden vara rätt ok...
    Tänk på att det sällan är bara mat, utan både en hel del småprat vid bordet samt tal och annat som gör att det drar ut på tiden.

    Men jag känner att det verkar som att du hellre vill ha den senare tiden. Så då ska du ta den Glad

    Våra gäster började bli hungriga redan vid 16-tiden kan jag ju peta in som information, eftersom dom visste att dom skulle äta en stor middag så ville dom inte äta så stor lunch Flört

  • Solrosen03

    Nej jag vet inte vilken tid jag vill ha, 15 hade varit lagom


    Just det, bra tanke om boendet, boendet får de tillgång till kl. 14.... då är ju tiden rätt given....

  • Chicita
    Solrosen03 skrev 2012-02-24 21:22:17 följande:

    Nej jag vet inte vilken tid jag vill ha, 15 hade varit lagom


    Just det, bra tanke om boendet, boendet får de tillgång till kl. 14.... då är ju tiden rätt given....


    haha.. ja man vill alltid ha det som inte går Flört

    Då är det ju spikat då... 16:00 är det som passar för era gäster om inte dom ska behöva tjata på att få checka in tidigare och kanske byta om i någon bastu eller personalrum eller liknande som jag vet att vi har fått lov att erbjuda våra gäster ibland pga att rummen inte hunnit bli klara i tid (för att dom som bott tidigare inte checkat ut tidigt)
  • sollan

    Vi ska vigas klockan 15 och det är den tiden vi ville ha.
    Skulle vi behöva välja mellan 14 eller 16 så hade vi nog fått välja klockan 16.
    Klockan 14 hade blivit för stressigt för oss...Vet inte hur er fm ser ut?

    Själv kommer jag vara hos frissan ca kl 7.30-10.30 sen sminkös 10.30-11.30.
    Direkt hem efter det och äta,toa och på me klänning för att sedan bli hämtad av chauffören 12.15 och åka och möta upp fotografen 12.30 sen fotas fram till 14.15 då det är dax att bege sig mot kyrkan så man hinner på toa och dyligt innan vigsel kl 15.


    Blivande vårbrud
  • FelizLane

    Vi valde 14 för jag tycker det blev för stressigt på kvällen med middag och hela köret. Sen är jag ganska kvällstrött och vill inte sitta och gäspa in i halva middagen. 15 hade väl varit perfekt egentligen tycker jag, men det var redan taget. Jag tror vi hinner lagomt till 14 på dagen. Vet inte riktigt vad som ska hinnas med?

  • augustesen

    Vi kommer vigas klockan 16, visst hade 15 varit perfekt men är inget alternativ men är bra då gästerna ska resa 45 mil :p

    Vi har också fotografering innan och sedan är planen är att servera middagen vid 18-tiden, då hinner vi med brudskål och allt sådant. Middag tidigare skulle vara väldigt konstigt enligt mig :p

Svar på tråden Vilken tid ska vi vigas, 14 eller 16?