• Anonym (ledse­n)
    Äldre 24 Feb 18:42
    26600 visningar
    60 svar
    60
    26600

    Snål sambo...eller är det fel på mig?

    Känner mig så ledsen just nu...

    Jag är egenföretagare och jobbar extra för att överhuvudtaget kunna hålla mig flytande. Min sambo jobbar heltid och har ut ca 25´.
    Vi  har bestämt oss för att ha ett litet bröllop med bara familjen och inte lägga allt för mycket pengar på det, 15´var är tanken, totalt 30´. Dock så har jag än så länge inte lyckats samla ihopa mer än några tusen hittills. Min sambo har ett bröllopskonto där han har ca 10´och sedan har han ett "slutaröka"-konto där ha har ca 20´. 
    Idag pratade vi om ekonomin till bröllopet och jag tycker att han kan ta pengar från det sistnämnda kontot om vi inte kommer upp i summan som e tänkt för att bjuda alla på restaurang. Men då replikerar han att han aldrig kommer att ta pengar ifrån det kontot då han ska använda dom pengarna att köpa en bil när han fyller 40. Och han hellre ser att vi äter middag här hemma än att han tar pengar därifrån.

    Är det jag som är knas som blir ledsen över hans sett att se på det?

     

  • Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?
  • wiii
    Äldre 24 Feb 19:20
    #1

    Jag får säga att förstår jag din sambo, han sparar pengar till något alldeles särskilt, som säkert har varit en morot för honom för att klara av att sluta röka.
    Hade det varit ett konto med sparpengar utan något särskilt ändamål hade det nog varit lättare att "låna" pengar därifrån.

  • Äldre 24 Feb 19:24
    #2

    Jag tror inte riktigt jag hänger med...
    Ni har tänkt er en budget på totalt 30 000:- Ni skall samla ihop lika mycket var, alltså 15 000:-/person.
    Din sambo får ut ca 25 000:-/månad. Du skirver inte hur mycket du får ut men jag antar att det är betydligt mindre än din sambo.
    Jag tycker att det är lite galet att ni skall lägga lika mycket var om ni inte tjänar lika mycket . Rättvist hade väl varit om ni räknat ut hur många % var och en av er skall lägga med hänvisning till det ni har in.... Eller tänker jag fel. Jag tycker ju inte att det är riktigt rätt att du skall lägga lika mycket om du, låt säga, har ut hälften.

    Att din sambo har ett "sluta röka" konto där det finns ett bestämt mål med sparandet gör väl att det inte är helt rätt att använda dom pengarna till vigseln.

    Har ni satt ett datum och skickat ut inbjudningar? Om inte kan ni ju skjuta lite på bröllopet tills pengarna är hopskrapade. 

    Fast återigen, jag personligen, tycker inte att det är helt i sin ordning att man skall bidra med lika mycket om man inte har  lika stora inkomster. 

  • Anonym
    Äldre 24 Feb 19:24
    #3

    Kan förstå att du blir ledsen. Har ni tillsammans kommit fram till att ni ska bidra med hälften var, trots att han verkar ha en betydligt större inkomst än du?

    I så fall kan jag förstå din blivande. I annat fall tycker jag att var och en borde bidra efter förmåga. I vilket fall som helst så prata om detta med din blivande, så att du får reda på hur han ser på det. Tycker han verkligen att en bil är viktigare än hans och ditt förhållande?

    Det viktigaste av allt i situationer som den här är att prata med varandra, Ibland tänker man tyvärr helt olika och det enda sättet att reda  ut det är enligt min erfarenhet att vara helt öppen och prata med varandra,

    Hoppas att ni kan komma fram om en bra lösning som ni båda kan enas om! Antingen att ni bidrar efter förmåga - eller att ni väntar till ni båda kan få ihop det som behövs.

    Kan tillägga att jag själv snart ska gifta mig med mitt livs kärlek, efter att ha en 20-årigt förlovning och tre barn bakom mig. Nu har jag hittat helt rätt, men det är fortfarande inte lätt! Det här med förhållanden är INTE lätt. Har insett att det enda som fungerar att båda talar om hur man känner!

    Önskar er all lycka {#emotions_dlg.flower}

  • wiii
    Äldre 24 Feb 19:27
    #4
    Anonym skrev 2012-02-24 19:24:42 följande:
    I så fall kan jag förstå din blivande. I annat fall tycker jag att var och en borde bidra efter förmåga. I vilket fall som helst så prata om detta med din blivande, så att du får reda på hur han ser på det. Tycker han verkligen att en bil är viktigare än hans och ditt förhållande?
    Det är väl ändå inte så att deras förhållande står på spel för att han vill köpa en bil? 
     
  • Anonym (ledse­n)
    Äldre 24 Feb 19:43
    #5

    Tanken var att vi skulle dela lika på kostnaden inför bröllopet, men sedan var tanken att jag skulle fått rullning på mitt företag med. Men det stör mig att han uttalar sig med att jag kommer iaf ha sparat 15´tills sommaren (gifter oss i juli), det är min del så får vi se vad vi får för det. Grejen är att maten på stället vi vill vara på går på 10´ och det känns surt att han inte är villig att lägga undan mer...bara för att....

    Det här är inga jättesummor vi pratar om och hans syn på det hela stör ihjäl mig... 

  • Anonym
    Äldre 24 Feb 19:57
    #6
    wiii skrev 2012-02-24 19:27:06 följande:
    Det är väl ändå inte så att deras förhållande står på spel för att han vill köpa en bil? 
    Inte bilen i sig, men tycker att det handlar om vad man prioriterar och hur man ser på vad som är viktigt i livet.
  • Äldre 24 Feb 19:58
    #7

    Jag förstår att du stör dig!! Hade jag också gjort!! 

    Men du, kan du inte bara vara helt öppen med dina känslor. Säg att det verkligen betyder otroligt mycket för dig att ni är på stället ni "bestämt". Och att du faktikst blir ledsen och har svårt att riktigt se fram emot bröllopet när du inte vet hur det kommer att bli.

    Säg att du hade hoppats på att kunna lägga undan mer men att det inte varit möjligt. Det borde ju han redan veta. Kan han lägga undan mer??  I så fall är det ju lite märkligt att han inte vill göra det, bara för att

  • wiii
    Äldre 24 Feb 20:11
    #8
    Anonym skrev 2012-02-24 19:57:13 följande:
    Inte bilen i sig, men tycker att det handlar om vad man prioriterar och hur man ser på vad som är viktigt i livet.
    Absolut där är jag med dig! Men det kan ju också hända att han inte tycker att det är lika viktigt att lägga så mycket pengar (för 30 000 är mycket pengar) på bröllopet, och då är det ju inte så att hans prioritering är fel, utan bara inte samma som ts.
    Tror att vi tjejer låser oss vid ordet "bil" för att vi i allmänhet kanske inte kan relatera till varför det skulle vara viktigt, men om frågeställningen istället hade varit att ts lagt undan pengar till låt säga en resa med tjejkompisarna, och killen ville att hon skulle ta av de pengarna till något gemensamt så hade man nog tänkt annorlunda. :)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-02-24 19:43:08 följande:
    Tanken var att vi skulle dela lika på kostnaden inför bröllopet, men sedan var tanken att jag skulle fått rullning på mitt företag med. Men det stör mig att han uttalar sig med att jag kommer iaf ha sparat 15´tills sommaren (gifter oss i juli), det är min del så får vi se vad vi får för det. Grejen är att maten på stället vi vill vara på går på 10´ och det känns surt att han inte är villig att lägga undan mer...bara för att....

    Det här är inga jättesummor vi pratar om och hans syn på det hela stör ihjäl mig... 
    Det var ju en annan sak än det du skrev i trådstarten, lägga undan mer och ta från sitt privata sparkonto är två olika saker, det du skriver här låter ju bra mycket tråkigare från din sambo.
     
  • Anonym
    Äldre 24 Feb 20:30
    #9
    wiii skrev 2012-02-24 20:11:41 följande:
    Absolut där är jag med dig! Men det kan ju också hända att han inte tycker att det är lika viktigt att lägga så mycket pengar (för 30 000 är mycket pengar) på bröllopet, och då är det ju inte så att hans prioritering är fel, utan bara inte samma som ts.
    Tror att vi tjejer låser oss vid ordet "bil" för att vi i allmänhet kanske inte kan relatera till varför det skulle vara viktigt, men om frågeställningen istället hade varit att ts lagt undan pengar till låt säga en resa med tjejkompisarna, och killen ville att hon skulle ta av de pengarna till något gemensamt så hade man nog tänkt annorlunda. :)
     
    Kanske, men är inte helt säker där. Är sedan några år tillsamman med en person av samma kön som jag, och trots det så har jag insett att man kan ha helt olika syn på saker och att det enda som hjälper är att prata med varandra. Något som dock underlättas när man är av samma kön - helt enligt min egen erfarenhet, andra kan tycka annorlunda Flört
  • wiii
    Äldre 24 Feb 20:39
    #10
    Anonym skrev 2012-02-24 20:30:51 följande:
    Kanske, men är inte helt säker där. Är sedan några år tillsamman med en person av samma kön som jag, och trots det så har jag insett att man kan ha helt olika syn på saker och att det enda som hjälper är att prata med varandra. Något som dock underlättas när man är av samma kön - helt enligt min egen erfarenhet, andra kan tycka annorlunda Flört
    Ja, det kanske var dumt av mig att skriva "tjejer" , alla tjejer är ju såklart inte intresserade av samma saker osv, skrev nog mest så för att det är ett kvinnodominerande forum. Men poängen är ju densamma, alla har inte samma prioriteringar, och det kan vara svårt att säga vem som har rätt och vem som har fel i ett sånt läge.
    :) 
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?