• Äldre 15 Feb 17:43
    33779 visningar
    47 svar
    47
    33779

    Kostnad för borgerlig vigsel

    Jag undrar över den borgerliga vigseln.


    Har läst om flera brudar här på BT vars vigselförrättare krävt upp till 2500 kr för att utföra en vigsel och min fundering är om det verkligen är lagligt.


    Det enda jag har hittat om kostnadsreglering är:


    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090263.HTM


    Jag hade tidigare fått intrycket av att vigsel skulle vara kostnadsfri i Sverige(dvs att kommunen/länsstyrelsen står för ersättningen) och blir lite skrämd när jag läser om vigselförrättare som verkar sätta helt egna priser på denna "tjänst".


    Jag trodde att det i Sverige var en rättighet att få lov att gifta sig (efter hindersprövning) inte något där ekonomin ska vara ett stort hinder för att man vill bli äkta makar.


    Är inte detta en av anledningarna att vi betalar skatt??

  • Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel
  • Äldre 15 Feb 18:22
    #3

    Chicita:


    Det jag tycker är underligt är att det inte finns några riktlinjer/begränsningar för betalning.


    Det verkar ju som den enda regleringen som finns är att länsstyrelsen ersätter för varje utförd vigsel.


     

  • Äldre 15 Feb 18:47
    #5

    Chicita:


    Jo att de privata tar ut lite vad de vill tycker inte jag heller är så konstigt men jag syftade snarare på att kommunerna varierar så mycket.


    Har kikat runt lite löst och det verkar som det varierar från gratis - 1500 kr


     

  • Äldre 19 Mar 13:45
    #12
    lillzan skrev 2012-03-19 13:40:10 följande:

    Härligt att höra!


    Anledningen att detta fenomen irriterat mig så mkt är att jag tycker att det känns som en av de mest grundläggande tjänster som samhället utför för sina individer. OCH med tanke på hur hög vår skatt faktiskt är här i Sverige så tycker jag att det är väl magstarkt att vissa kommuner tar så mkt betalt för denna tjänst.

  • Äldre 19 Mar 15:08
    #17
    Anne-sofie875 skrev 2012-03-19 14:55:50 följande:

    Ett gratis alternativ att gifta sig på är i kyrkan och det behöver inte vara så mycke kristna termer och långdraget som man kanske tror, men om man inte vill ha välsignelse så kanske man ska välja borgerligt. Tycker inte det ska kosta oavsett om man väljer kyrkligt eller borgerligt..


    Fast det är det som är mitt problem, att man kan "bli tvungen" att göra en religiös ceremoni pga ekonomiska orsaker.


    Vi betalar(de flesta av oss iaf) kyrkskatt och får därför gifta oss kostnadsfritt i Svenska Kyrkan.


    Vi betalar runt 30 procent i skatt till staten men kan ändå få betala för att få en av de mest basala tjänster utförda.

  • Äldre 19 Mar 15:40
    #19
    Dejli skrev 2012-03-19 15:37:22 följande:
    Fast kyrkovigsel är ju inte gratis det heller, egentligen... om man är med i Svenska kyrkan så betalar man ju några tusenlappar om året i skatt...

    Nä men det är just det som är min poäng, OM MAN betalar kyrkoskatt så är kyrklig vigsel gratis.


    MEN vi betalar alla SKATT TILL STATEN och ändå får vi betala extra för att gifta oss i vissa kommuner.

  • Äldre 19 Mar 16:52
    #23
    SkövdeSophie skrev 2012-03-19 16:42:21 följande:
    Hej,
    Det skall inte kosta någonting att vigas i stadshuset/rådhuset. Detta skall kommunen stå till hands med. Däremot kan det kosta om man vill vigas på annan plats.
    Att vigas är inte en rättighet, men kommunerna stå till hands med lokal och vigselförättare. Inga skattepengar går till vigselförättare. Man får ingen lön som vigselförättare.
    Om ni vill viga er på annan plats kan det medföra extra kostnader som milersättning och dyl. Vilket givetvis är självklart. Skattebetalare skall ju inte betala för att ni har vart annan plats att viga er.
    Tänk också på att förättaren inte får lön, som om det är på annan plats tar hon/han sig tid från sin fritid för att viga er.

    I många kommuner kostar det att viga sig även om man gör det i stadshuset och man är bosatt i kommunen.


    Vill man vigas på annan plats tycker jag milersättning är helt berättigat men när det finns kommuner som kräver 1500 kr (finns säkert dyrare, har inte undersökt det så grundligt) för en 10 min vigsel i stadshuset så kan det faktiskt bli en ekonomisk fråga, att helt enkelt inte ha råd att gifta sig.


    Vigselförättaren har rätt till en viss ersättning för varje vigsel (länkat till det i TS) denna ersättning är löjligt låg och betalas ut av länsstyrelsen.


     

  • Äldre 19 Mar 17:00
    #25
    Dejli skrev 2012-03-19 16:39:54 följande:
    Vet inte om jag tycker att allt måste ingå bara för att vi betalar skatt, men däremot så tycker jag ju att det bör vara samma kostnad överallt om det nu ska kosta. Å andra sidan, den kommunala skatten skiftar ju med ganska många procent i olika delar av landet, så...

    Men tycker det är fel att man ideligen upprepar här på forumet att det är kostnadsfritt att gifta sig i kyrkan, för så är det ju inte... jag själv har inget emot att betala kyrkoskatt för egen del, så jag gifter mig utan extra kostnad. Men gratis, nja... och som du säger, betalar man inte kyrkoskatt så kan man få betala vad det kostar (vilket jag tycker är helt rätt). Å andra sidan så kan man ju fundera varför man vill gifta sig i kyrkan om man gått ur den...

    Det är ju naturligtvis en politisk fråga om det bör vara kostnadsfritt eller inte, personligen tycker jag att det i Sverige borde vara en rättighet att gifta sig(förutsatt att man gjort en hindersprövning).


    Men även om det skulle kosta så tänker jag precis som dig att det borde vara iaf ungefär samma kostnad i hela landet nu varierar det mellan 0- minst 1500 kr.


     

  • Äldre 10 May 19:29
    #32
    Cantaton skrev 2012-05-10 17:38:40 följande:
    Jag hittade en artikel från förra året här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx gramid=103&artikel=4380142
    Jag vill gärna läsa artikeln men länken funkar inte
  • Äldre 10 May 23:05
    #39
    Cantaton skrev 2012-05-10 22:15:12 följande:
    ... men jag kan ju göra ett försök med länken:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga

  • Äldre 14 May 01:16
    #44
    daniiel skrev 2012-05-14 00:59:43 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 23:05:24 följande:

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga


    Jag tycker också att det var intressant, men gäller detta bara kommunala vigserförrättare eller även privata så att säga?

    "– Länsstyrelsen är mycket tydlig och har gått ut till alla vigselförrättare att man har inte rätt att ta betalt att förrätta vigsel. Man har rätt att ta betalt för direkta kostnader som är förknippade med vigseluppdraget, till exempel resekostnader, säger Elisabeth Gummesson."


    Jag tolkar detta som att det gäller alla vigselförättare framförallt de privata.


    Hur detta funkar med att kommuner tar olika betalt vet jag inte dock

Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel