• Lyckli­gastet­jejen
    Äldre 12 Feb 11:49
    95107 visningar
    26 svar
    26
    95107

    Bröllop utan barn-hur formulerar man sig snyggt i inbjudan???

    Vi ska gifta oss i juli 2012 och vi brottas med den ständiga frågan-hur gör man med barnen...Vi vill ha en riktig fest där våra vänner (med ban) kan delta fullt ut. Antar att man måste tillåta barn som ammas, men i övrigt vill vi dela denna dag med våra vuxna vänner. frågan är hur kan man snyggt formulera detta i inbjudan utan att trampa någon på tårna?

  • Svar på tråden Bröllop utan barn-hur formulerar man sig snyggt i inbjudan???
  • Italia­08
    Äldre 12 Feb 11:53
    #1

    Vi gifter oss också i juli =) och ska formulera oss ungefär så här:

    "Vår dag firar vi i vuxet sällskap, men givetvis är spädbarn välkomna."

    Hittade det i någon bröllopstidning tror jag.

  • Äldre 12 Feb 12:20
    #2

    Sen är det inte alls ovanligt att välja det, och många vuxna uppskattar en barnfri dag.

    Så du har egentligen två val. Antingen som Italia08 skrev.

    Eller något mjukare typ:
    "Vi älskar barn, men under denna dag vill vi ha en vuxenfest med allt vad det innebär. Ammande spädbarn är givetvis välkomna, men om möjligt - lämna gärna äldre barn hemma då middag och fest inte är barnanpassade"

    Och sen får dom ange vid OSA om dom har barn med sig och hur gamla i så fall så ni kan anpassa bordsplaceringen.
    Det här är en sak som det passar att säga att "det är er dag och ni gör som ni vill". Men hur ni än gör så finns risken att ni trampar på ömma tår. Detta även om ni väljer att låta alla barn komma med (eftersom vissa vuxna då kommer att tycka att det borde vara barnfritt).
    När det gäller bröllop så får man välja en stragegi och hålla sig till den och göra sig beredd att förklara varför, om och om igen.
    För hur man än vänder sig så har man röven bak liksom

  • Äldre 12 Feb 12:40
    #3

    Bröllopsfesten är barnfri med undantag för ammande barn.

    Kort och koncist!

    Lägg ev. till "Åldersgräns 15//eller vad som passar er// år" om ni har många barn i kretsen och vill sätta gränsen tydligt någonstans.

    Så hade vi! Till kyrkan (om ni ska vara där) kan man ju inte förbjuda någon tillträde så därför kan det vara bra att istället skriva att resten är barnfritt.

    Lycka till! 


  • finall­yithpn
    Äldre 12 Feb 13:09
    #4

    Barnfritt, behövs inget mer och framför allt ingen förklaring tycker jag.
     

  • elinma­rtin
    Äldre 12 Feb 13:52
    #5

    Vi har skrivit:'
    BArn är en underbar gåva men denna kväll får de stanna hemma och sova.

  • Äldre 12 Feb 13:58
    #6

    Men jösses hur skriver jag egetligen Förvånadstragegi ??
    Strategi heter det ju, och inget annat. Men det förstod ni förhoppningsvis

  • say yes
    Äldre 12 Feb 16:29
    #7

    Hade jag haft barn hade jag nog passat på att ta en liten barnfri mini week-end bara jag o min sambo. Känns långt ifrån ok att ifrågasätta brudparets önskemål på deras dag.

  • MalinF
    Äldre 12 Feb 17:32
    #8

    Vi har valt att skriva att vi gärna ser bröllopsfesten barnfri.  

  • Sofi K
    Äldre 12 Feb 17:52
    #9

    Läste i en tidning en ganska härlig formulering.
    Längst ner på inbjudan stod det "glöm inte att ordna barnvakt för dagen". Ett mysigt sätt att både få ut infon om att man vill ha det barnfritt och även en påminnelse om att man ju faktiskt BEHÖVER fixa just barnvakt :)

  • Tove Och Anders
    Äldre 12 Feb 18:01
    #10

    Barn är en underbar gåva, men idag får dom stanna hemma och sova !


    (ammande barn är välkomna)


     


    Det har vi satt på vår inbjudan..


     

Svar på tråden Bröllop utan barn-hur formulerar man sig snyggt i inbjudan???