• Äldre 26 Jan 16:34
    54268 visningar
    175 svar
    175
    54268

    Idag har min ring från England kommit!!! (bild)

    Beställde från 77diamonds.com (England) och ringarna leverandes idag med FedEx till mitt jobb!! Ska ha ringen med stenen som vigselring och får den andra i morgongåva (konstiga skuggor på den dåliga bilden, men det är en helt slät vanlig ring i vitt guld 2,5 mm). Förlovningsringen flyttar jag till höger hand.

    Rekommenderar verkligen 77diamonds, vilka priser och vilken service, och vilken ring!!! Skrattande

    För den nyfikne om mittenstenen: 0,56 ct, Radiant (avlångt fyrkantig, ser mkt större ut), F color & Excellent cut 

    Hur ska jag kunna låta bli dessa till i april då bröllopet är??


  • Svar på tråden Idag har min ring från England kommit!!! (bild)
  • zero
    Äldre 9 Dec 15:23

    Men du skulle beställa från 77d? Är det vouge helallians eller bara med stenar runt halva?

    Antingen kan du ju chansa att beställa mellanstorlekar från 77d och i värsta fall storleksändra (om det går) eller så hade jag köpt den större storleken och köpt en billig slät ring som är riktigt smal och mindre i storlek samt knappt syns och satt den som lås ovanför de andra ringarna. Mina fingrar är helt mongo också så jag får göra det senare.Håller på att gå ner lite nu och droppar jag bara lite till i vikt nu så kommer nästan inga ringar passa längre.

  • Äldre 9 Dec 15:25

    77diamonds har mellanstorlekar, finns 49,5 och 49,75 i 'tyska' storlekar. :)

  • Äldre 9 Dec 15:31

    Låter dessutom märkligt att de inte har .5 storlekar att prova i affären, det är ganska vanligt. Har du möjlighet att prova någon annan stans? 

  • Äldre 9 Dec 21:09

    Frökenw - tack nu gjorde du min dag :) jag frågade efter halvstorlekar, men hon sa att det inte fanns. Underbart :) Zero- halv fast med viss modifikation :)

  • Äldre 29 Dec 14:18

    Hej!

    Hoppas på lite hjälp från er som redan hittat era drömringar! Jag har bokat tid för att titta på vigselring på 77 diamonds i London i mars och sitter nu och letar efter en sten så att jag kan meddela dem mina önskemål inför visningen. Har försökt läsa på och avgöra vad jag tycker känns viktigast (har inte hunnit prova några andra ringar här i Sverige än). Det jag tänkt mig är en brilljantslipad omkring 0,5 carat (eller större) med contourskena. Vågar inte chansa på slipningen så vill ha Excellent cut och hittade en sten med följande:

    Carat: 0,53
    Colour: F
    Clarity: VS1
    Cut: excellent
    Cert: GIA

    Diamond information Code: RBCFQUMDDXED
    Cert. Number 2167206940
    Depth: 59.80%
    Table: 59.00%
    Pol: VG / Symm: VG
    Fluorescence: Strong
    Meas: 5.26x5.28x3.15(mm)

    Men nu blir jag fundersam på "Flourescence". Är det bra eller dåligt? Det är strong på den här stenen... har inte lyckats googla mig till om man vill ha det eller inte?

    Min budget är 25 000 för hela kalaset (sten, skena + vat). Man vill ju gärna ha så stor sten som möjligt, men jag vill inte tumma för mycket på kvalitén. Har jag tagit i onödigt mycket på något kriterie som egentligen inte ger så mycket för utseendet? Jag vill ju såklart ha mest "bling for the buck" Flört

    Tacksam för er input!

  • Äldre 29 Dec 19:54

    Ping: Om du vill ha mest bling for the buck så skulle jag ha gått ned i färgen för att kunna få en större diamant! Personligen tycker jag att med en brilliant kan man gå ned till K utan att det gör något så länge det är en excellent cut! Själv har jag en Brilliant, K färg, excellent cut på 0,77 ct i en vitguldsring, älskar den stora stenen och det är bara i vissa ljus och vinklar som man kan ana att färgen är varmare. Ska nämnas också att min K går åt det bruna hållet istället för gul och vad jag har hört så ser det bättre ut, men det är väl smaksak! Innan jag köpte min diamant av diamantia åkte jag dit och tittade på lite olika färger på stenar och jämförde färgerna D ned mot L. Så det kanske du kan be om att göra så får du se själv vad du tycker! Ang flourescence vet jag faktiskt inte, men när jag googlade det inför mitt diamantköp så verkade det finnas väldigt delade meningar om det så min slutsats blev att inte gå så mycket efter just det! Men som sagt, eftersom du ska till 77 diamonds så kan du väl be om att få se på skillnaden med det med? Men som sagt, jag tycker man gott kan gå ned i färg med en brilliant så länge det är excellent cut så blingar den ordentligt :) Lycka till i letandet! Det är så roligt när man väl får ringen klar och man vet att man själv har vart med och valt typ sten och design! Jag väntade på min ring i 4 månader men det var så värt!

  • Äldre 29 Dec 21:38

    Hej, har ni tips på vigelringsbutiker som ligger i centrala London? Jag ska dit i januari och tänkte besöka några. Jag tänkte även besöka 77 diamonds.

    Mvh Katarina 

  • Äldre 30 Dec 00:28

    Ping: Förutom flourescensen, ser det ut att vara en toppsten! Att ha så stark flourescense på en så hög färggrad kan göra att stenen ser blå ut i vissa ljus. Så det skulle jag absolut inte rekommendera! Däremot kan flourescense vara till fördel om man går ner i färg. Är man nere på I, J och K så ser stenen ofta vitare ut med flourescense. Det här med färggrad är ju egentligen enbart en smakfråga. Gillar du mer det kalla hållet ska du helt klart hålla dig till D,E,F. Men om du inte är färgkänslig kan du lätt gå ner till J utan märkbar "gulhet". Ska man vara helt ärlig så är det egentligen när man jämför olika färggrader man ser nyansskillnader.. antar att du inte kommer ha flera solitärer på samma finger;) isåfall ta samma färggrad;) angående klarheten kan du allt våga dig på en si1, oftast kan man inte se några inneslutningar med nakna ögat. Håller helt med på att du ska köra på excellent cut! Det är cuten som gör hela stenen och som gör att den glittrar fantastiskt! Hoppas detta hjälpte lite!

  • Äldre 30 Dec 09:22

    Åh jag vill också ha hjälp i denna diamantdjungeln.

    Jag vill ha en cushion på 1,02 carat ( Då blir den sammanlagda caratmängden 2 carat så tycker det känns lite roligt) eller en cushion på 0,75 carat ( tycker egentligen den storleken ser nättare och snyggare ut på min hand).

    På 77 diamonds sa dom att jag skulle ta följande

    Färg: H som lägst
    Clarity: VS2 som lägst
    Cut: Excellent eller Very Good ( ingen märkbar skillnad enligt hon som hjälpte oss)
    Certifikat: GIA
    Ratio: 1,00-1,05 (Vill att den skall vara fyrkantig)
    De nämnde inget om flueresence eller polish däremot. 

    Vi har i dagsläget avsatt 40 000kr till mina ringar, men det går att stretcha ut till kanske max 50 000kr, sedan tycker jag det börjar kännas löjligt. 

    Vad skall vi satsa på?

    Kan lägga till att jag tillhör det likbleka släktet med rödlätt hår och fräknar om det skulle påverka färgvalet.

     

  • Äldre 30 Dec 09:58

    Hittade en Cushion på 0,8 ct som jag tycker låter väldigt bra, men jag kan ha fel. Här följer lite info:

    Cushion, 0,8 ct, Colour: F, Clarity: VVS2, Polish: VG, Symmetry: Good,  Flouresence: Strong, Culet: None, Depth: 71,7%, Table: 71,0%,Ratio: 1,01

    Någon? 

  • Äldre 30 Dec 10:08

    En till 0,8 ct

    0,8 ct Cushion, F, VVS2, Polish: Excellent, Symmetry: VG, Fluoresence: None, Culet: None, Depth: 66,8%, Table: 57% Ratio: 1,05 Cut: Excellent

    Prisskillnaden är drygt 4 000kr jämfört med den andra 

  • zero
    Äldre 30 Dec 10:42

    Det är som sagt ganska svårt att blindköpa stenar. Undvik fluo i stenar ni inte kan se, för annars är det en risk att de kan se ganska dimmiga ut .
    Jackie: Det är omöjligt att bedömma utan att se dem. Cushions mf är ännu svårare eftersom de inte är bedömda i "cut". Men generellt sett så mindre bord  och djup under 70% (som den senaste).
     

  • Äldre 30 Dec 19:06
    Tack snälla pinkflesh och elijongbg för era svar!

    Var nere på stan idag och letade bröllopskostym till m2b, när vi slank in på en guldsmedsaffär för att kika på vad som fanns och prova lite inför londonresan (som han inte vet om än eftersom det är en födelsedagspresent *tss*). Visade sig att de hade 25% på alla vigselringar med sista dagen idag, så jag provade en Schalins Gnistra.

    Killen tyckte ABSOLUT att jag skulle köpa den och inte en från england eller USA som jag pratat om tidigare eftersom priset blev nästan samma, så vi slog till (han vet ju som sagt inte om att vi ska åka dit och att jag hade kunnat kolla på ringarna personligen...). Känns på ett sätt skönt att vi köpt den i en butik i staden där vi bor OM det mot förmodan skulle hända något med den. Men nu har jag jätteångest också att jag bestämde mig så snabbt! Skenan är lite bredare än jag tänkt mig, och hade helst velat ha 6 klor i fattningen så att man verkligen ser att stenen är rund.. Det gick att göra om fattningen men inte till samma pris. Skenan måste tydligen vara så bred för att ringen ska ligga tätt emot min förlovningsring (vet ej om det stämmer?).

    Hade tänkt mig att ha något mer unikt, inte en färdig ring från butik... Men det kommer säkert kännas bra när jag väl får den i min storlek och inte en som är flera nummer för stor som den jag provade i butiken :)

    Ååååh det är så stora och så roliga beslut men när det väl gäller blir man ju supernervös!! Tur att man kan skriva av sig lite här Glad
  • CuckBa­ss
    Äldre 4 Jan 21:45

    Först och främst: Gud vilka fina ringar!

    Jag själv är också mycket sugen på en ring från 77D, men jag har en kanske elementär fråga...

    Jag antar att tull inte tillkommer då det ju uppenbarligen är inom EU, men jag har en fråga om moms/VAT. När man beställer ringen från 77Ds hemsida så specificerar de ju VAT som 20% och lägger detta på priset. Om jag beställer en ring därifrån till Sverige - kommer jag då åka på ytterligare 25% moms i samband med att ringen kommer hit?

    Om så är fallet - så är det ju billigare att beställa via deras hemsida och sedan åka över en helg och hämta ringen när den är klar...

    Tack och all lycka till er alla,
    Chuck 

  • Äldre 24 Jan 09:03

    Nej det tillkommer ingen moms. Så beställ via nätet du. :)

Svar på tråden Idag har min ring från England kommit!!! (bild)