• saedis

    Har ni present till gästerna?

    Hur tänker ni? Tänkte köpa en liten present till våra gäster.


    Har hört att det finns söta, små syltburkar som man även kan ha som bordsplaceringskort. Eller till desserten. Korpakulla Delikatesser heter företaget som gör sådana och dom anpassar etiketterna precis efter vad du vill ha. Även med bild. Man kan också välja olika smaker och färger. Låter kul.


    Är det någon som har hört om detta eller som har kanske har handlat hos dom?


    Gun

  • Svar på tråden Har ni present till gästerna?
  • Syrinx

    Nej, vi ska inte ha presenter till gästerna. De får ju gratis finmat och vin! För oss känns det som en onödig kostnad med små presenter, för även om de kostar lite per styck så blir det ändå ganska mycket med 85 gäster. 

  • saedis

    Det har du rätt i!


    Men det är ju fint med någonting som de kan ta med sig hem, ett litet minne helt enkelt.

  • Chicita

    Jag har inte hört talas om företaget. Det lät väl som en kul idé, Men roligare om det var hemkokt sylt med egendesignade etiketter och kanske olika burkar (ihopsamlade under en längre tid med hjälp av släkt och vänner).

    Vi gav alla våra gäster ett hänge (trollkors) som en smed som är granne med oss gjorde (och som också bjöds in till gästabudet som tack för att hon kom och ställde upp sin portabla ässja och städ och smidde under tiden som vi hade femkampen...)
    Vi fick ett otroligt bra pris av henne. I princip bara materialkostnad, och dessutom fick maken gå hem till hennes smedja och försöka sig på att smida ett eget trollkors.

    Jag tror att om man ska ha någon form av gästgåva så ska det vara något som knyter an till ens personlighet eller till festens tema.
    Om man har ett uppsnofsat frackbröllop med klinisk dukning i vitt, silver och nån accéntfärg - så kanske det inte passar in med en syltburk exempelvis. Men om man har lite höst-tema eller "bonde-tema" eller liknande så tror jag att det kan vara en perfekt present.
    Men jag föreslår ju att man gör sylten själv, och tappar den på udda burkar. Klipp ut tygrundlar och sätt fast runt locket så ser det ändå enhetligt ut

  • Syrinx

    Ja, absolut! Jag gillar också minnen. Men jag tror att de bästa minnena stannar kvar i hjärtat på våra gäster - förhoppningsvis blir de (nästan) lika lyckliga som vi av att dela vår kärlek och lycka. Förhoppningsvis bär de med sig glädjen över att se barnbarnet gift med sin själsfrände, höra och se brorsan skratta så tårarna rinner, äta god mat, höra brudens fars brudmarsch för första gången, skratta åt klumpiga valssteg, höra andra minnen väckas till liv genom ett tal eller vad det nu må vara. Det är vad vi hoppas på iallafall!

  • Ekorren

    Oftast skickar man ju tack-kort och då blir ju det ett litet minne. Plus att jag brukar spara på inbjudningskort, kyrkoprogram osv. men det kanske bara är jag :P Vi kommer nog inte att ha några favours, möjligen en pytteliten tyllpåse med några minttabletter eller tuggummi bara för att det är frächt att ta efter middagen.

  • Syrinx
    Ekorren skrev 2012-01-10 17:01:07 följande:
    Oftast skickar man ju tack-kort och då blir ju det ett litet minne. Plus att jag brukar spara på inbjudningskort, kyrkoprogram osv. men det kanske bara är jag :P Vi kommer nog inte att ha några favours, möjligen en pytteliten tyllpåse med några minttabletter eller tuggummi bara för att det är frächt att ta efter middagen.
    Det gör jag också!
  • Jalle

    Jag håller med Chicita, att det ska vara något som knyter an till temat eller dyl. Vi hade inte tänkt ha present först, kändes bara som en onödig kostnad. Sen kom jag på idén med att ge bort fröpåsar med ringblommsfrö som en kombinerad favours/placeringskort. Ringblomma är min favoritblomma och är det genomgående temat i brudbukett, borddekorationer, på trycksakerna mm. På påsarna ska vi skriva typ "låt kärleken blomma" eller dylikt (förslag?).

  • AndroSid

    Nej, vi ska inte ge några presenter. Jag ser helt enkelt inte anledningen.

    (I hur många andra fall ger man för övrigt personer presenter för att de kommer på ens fest? Varför är bröllop undantaget? Jag undrar helt ärligt.) 

  • Fiaa

    Vi ska göra små lavendeltvålar som även ska fungera som bordsplacering :) så får vi pyssla lite själva också :P

  • Just Me

    Vi funderar ännu.... Men jag tycker det är så svårt! Jag vill ge ngt bra för våra gäster. Idén med frön är jättefin, men vet att den skulle vara totalt bortastad på flertalet av  våra gäster... Fröpåsarna skulle nog bara bli kvar i lokalen är jag rädd :/ Så jag vet varken in eller ut, men har ju lite tid ännu o fundera. Brukar dock vara in i många sådana här trådar o söka inspiration Kanske blir någon godisbit sen när fantasin tryter helt mot slutet  

Svar på tråden Har ni present till gästerna?