• goann
    Äldre 9 Jan 19:20
    2077 visningar
    4 svar
    4
    2077

    Kan man ha bestman men ingen tärna?

    Från början hade vi nog bestämt att vi ville ha brudfölje, och sambon hann fråga en av sina vänner om att vara bestman och han tackade ja. Ju mer tiden går, desto mer inser jag att det hade varit skönt att vara bara vi två. Jag kan inte välja någon tärna, och kommer inte splittra på mitt kompisgäng. Skulle väl kunna välja ut två släktingar, men det så dumt "bara för att" och dessutom kostar det ju extra pengar....

    Så min fundering är då, kan man ha bestman men ingen tärna eller ser det konstigt ut?
    Bestmannen får ju isåfall stå där framme när vi kommer in i kyrkan.... men ser det tomt ut?

    Eller kan säga till honom att vi ändrat oss, det är kanske taskigt?

  • Svar på tråden Kan man ha bestman men ingen tärna?
  • Pertin­ax
    Äldre 9 Jan 20:29
    #1
    goann skrev 2012-01-09 19:20:39 följande:

    Från början hade vi nog bestämt att vi ville ha brudfölje, och sambon hann fråga en av sina vänner om att vara bestman och han tackade ja. Ju mer tiden går, desto mer inser jag att det hade varit skönt att vara bara vi två. Jag kan inte välja någon tärna, och kommer inte splittra på mitt kompisgäng. Skulle väl kunna välja ut två släktingar, men det så dumt "bara för att" och dessutom kostar det ju extra pengar....

    Så min fundering är då, kan man ha bestman men ingen tärna eller ser det konstigt ut?
    Bestmannen får ju isåfall stå där framme när vi kommer in i kyrkan.... men ser det tomt ut?

    Eller kan säga till honom att vi ändrat oss, det är kanske taskigt?


    Vi ska nog ha en tärna men ingen bestman, så då borde man väl kunna göra tvärs om...?
  • 201109­20
    Äldre 10 Jan 00:50
    #2

    Hej!

    Min bästa vän gifte sig i somras. Bestman fanns men inte någon tärna och det var inget konstigt med det.
    Jag vet inte var "reglerna" säger men det ska ju kännas rätt, lita på magkänslan!

    /Lotta Johansson

  • MagicB­ride
    Äldre 10 Jan 08:18
    #3

    Vi gjorde precis som ni när vi gifte oss i våras. Han tyckte valet av bestman var självklart och jag ville inte ens försöka göra valet... Blev att hans bestman stod framme vid vigselförrättaren och vi kom fram själva. Blev jättebra!

  • Äldre 10 Jan 08:25
    #4

    Vi hade visserligen ingen "bestman", utan vi hade marskalker, hela fyra stycken. Vi hade dock bara två tärnor.

    Det finns ju dom som bara har tärnor, har tre tärnor och en marskalk, två marskalker och brudnäbb osv osv. Det finns nog lika många konstellationer av brudföljen som det finns brudpar. Klart ni inte behöver några tärnor om du/ni inte vill ha det :)

Svar på tråden Kan man ha bestman men ingen tärna?