• Egalia

    Hur bäst samla in ev resebidrag ?

    Vi, såsom så många andra, önskar allra helst bidrag till vår bröllopsresa. Vad tycker ni, både som brudpar och som gäster, är trevligast och mest praktiskt? Vi vill ju att det ska vara enkelt för den som vill ge något men att man samtidigt absolut inte ska känna sig tvingad.

    Hur har/tänker ni andra göra? Berätta! Glad

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur bäst samla in ev resebidrag ?
  • Chicita

    Jag valde "låda för bidrag"
    Och den största anledningen för det är att det inte känns lika tvingat.
    Om någon samlar in bidragen så känns det som att man måste lämna ett. Och även om det är kutym att ge något, så har inte alla möjlighet. Eller så går flera ihop om en sak / ett pengabidrag och då finns risken att det man själv lämnat inte märks av brudparet.

    Konto kan vara bra. Men samma där- om flera går ihop och sätter in en slant så är det bara den som gör insättningen som syns på kontoutdraget.

    Vi hade möjlighet att lämna ett bidrag i en skrivpulpet som dessutom var låst, så det kändes säkert.
    Sen tömde jag kuverten efteråt utan att kolla vem som lämnat hur mycket pengar. För vi ansåg att oavsett om någon lämnat 5:- eller 5000:- så skulle dom få samma tack ifrån oss. Därför ville vi inte veta om någon/några lämnat extra mycket pengar åt oss. För vi ville inte riskera att se på dom på ett annorlunda sätt.
    Både pappas sambo och min svärmor blev helt förskräckta när jag mitt i natten sprättade kuverten och la tillbaka korten olästa och stoppade ner pengarna i plånboken. Men när jag förklarade så sa dom att dom höll med om att det var dumt att försöka minnas vad alla hade gett, för man riskerar då att se på vissa med andra ögon sen även om man inte gör det medvetet...

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-01-04 14:27:27 följande:
    Jag valde "låda för bidrag"
    Och den största anledningen för det är att det inte känns lika tvingat.
    Om någon samlar in bidragen så känns det som att man måste lämna ett. Och även om det är kutym att ge något, så har inte alla möjlighet. Eller så går flera ihop om en sak / ett pengabidrag och då finns risken att det man själv lämnat inte märks av brudparet.

    Konto kan vara bra. Men samma där- om flera går ihop och sätter in en slant så är det bara den som gör insättningen som syns på kontoutdraget.

    Vi hade möjlighet att lämna ett bidrag i en skrivpulpet som dessutom var låst, så det kändes säkert.
    Sen tömde jag kuverten efteråt utan att kolla vem som lämnat hur mycket pengar. För vi ansåg att oavsett om någon lämnat 5:- eller 5000:- så skulle dom få samma tack ifrån oss. Därför ville vi inte veta om någon/några lämnat extra mycket pengar åt oss. För vi ville inte riskera att se på dom på ett annorlunda sätt.
    Både pappas sambo och min svärmor blev helt förskräckta när jag mitt i natten sprättade kuverten och la tillbaka korten olästa och stoppade ner pengarna i plånboken. Men när jag förklarade så sa dom att dom höll med om att det var dumt att försöka minnas vad alla hade gett, för man riskerar då att se på vissa med andra ögon sen även om man inte gör det medvetet...
  • Jalle

    Jag har också funderat på hur man ska göra. Chicitas variant låter bra tycker jag. En fråga bara till dig Chicita; Skrev ni i inbjudan att ni skulle ha en låda där man kunde lämna bidrag? Hur formulerade ni det isf?

  • Chicita
    Jalle skrev 2012-01-04 15:31:50 följande:

    Jag har också funderat på hur man ska göra. Chicitas variant låter bra tycker jag. En fråga bara till dig Chicita; Skrev ni i inbjudan att ni skulle ha en låda där man kunde lämna bidrag? Hur formulerade ni det isf?


    Vi skrev bara i inbjudan att deras närvaro var gåva nog, och att om dom ville bidra så gjorde dom det bäst genom att komma i medeltidskläder. Och att om dom ändå ville ge en gåva så tog vi gärna emot ett bidrag till bröllopsresan eller direkt till gästabudet.
    På hemsidan skrev vi inget direkt om betalning eller hur dom kunde lämna pengarna, utan hade ett dim/ dikt som förklarade lite om varför vi tänkte som vi gjorde.

    Däremot så hade vi skrivit in i festhäftet att det fanns möjlighet att lämna eventuellt bidrag i skrivpulpeten där gästboken låg, och bad dom att gärna skriva ett inlägg i den också.

    Jag tycker att det är rätt underförstått att om det inte står något så tar man med sig ett kuvert med kort om man nu vill lämna något. Oavsett om det är present eller pengagåva.
    Och hur man ska lämna det brukar alltid lösa sig. Antingen är det ett tydligt ställe där man lägger presenter. Eller så kommer någon och samlar in det.

    Men om du vill formulera det i inbjudan så kan du ju skriva något i stil med:
    --------------------------------
    Vi vill tacka dig vår gäst
    För att du kommer till vår fest
    Sätta bo vi redan gjort
    Fylla det, det gick ju fort
    Så vi önskar ingen sak
    Jag ska vara väldigt rak
    Vill du bidra till vår fest
    Gör du det så är du bäst
    Eller kanske till vår resa
    Kontona har blivit glesa
    Vi gör det lätt för dig
    På presentbordet står en grej
    Fyll vår kista med en slant
    Se det vore ju galant
  • Jalle
    Chicita skrev 2012-01-04 17:09:30 följande:
    Vi skrev bara i inbjudan att deras närvaro var gåva nog, och att om dom ville bidra så gjorde dom det bäst genom att komma i medeltidskläder. Och att om dom ändå ville ge en gåva så tog vi gärna emot ett bidrag till bröllopsresan eller direkt till gästabudet.
    På hemsidan skrev vi inget direkt om betalning eller hur dom kunde lämna pengarna, utan hade ett dim/ dikt som förklarade lite om varför vi tänkte som vi gjorde.

    Däremot så hade vi skrivit in i festhäftet att det fanns möjlighet att lämna eventuellt bidrag i skrivpulpeten där gästboken låg, och bad dom att gärna skriva ett inlägg i den också.

    Jag tycker att det är rätt underförstått att om det inte står något så tar man med sig ett kuvert med kort om man nu vill lämna något. Oavsett om det är present eller pengagåva.
    Och hur man ska lämna det brukar alltid lösa sig. Antingen är det ett tydligt ställe där man lägger presenter. Eller så kommer någon och samlar in det.

    Men om du vill formulera det i inbjudan så kan du ju skriva något i stil med:
    --------------------------------
    Vi vill tacka dig vår gäst
    För att du kommer till vår fest
    Sätta bo vi redan gjort
    Fylla det, det gick ju fort
    Så vi önskar ingen sak
    Jag ska vara väldigt rak
    Vill du bidra till vår fest
    Gör du det så är du bäst
    Eller kanske till vår resa
    Kontona har blivit glesa
    Vi gör det lätt för dig
    På presentbordet står en grej
    Fyll vår kista med en slant
    Se det vore ju galant
    Men shit alltså Chicita, du kan ju allt! Tack!
  • 28juli2012

    Vi funderar på presentkort, så vet gästerna då att bidraget går tillvad det ska.
    Är det en dum ide, hur skulle ni reagera?

  • Chicita
    Jalle skrev 2012-01-05 10:17:41 följande:
    Men shit alltså Chicita, du kan ju allt! Tack!
    haha... nja jag har för mycket ledig tid bara tror jag Tungan ute
    28juli2012 skrev 2012-01-05 11:06:40 följande:
    Vi funderar på presentkort, så vet gästerna då att bidraget går tillvad det ska.
    Är det en dum ide, hur skulle ni reagera?
    Presentkort är ju alltid trevligt, men specificera vart ni vill ha presentkort. Så ni inte får på 4 olika resebolag eller 100:- på Cervera, 500:- på Duka osv...
  • TheD
    Efter att inbjudningarna hade kommit ut så skickades det ut mail till gästerna från mina föräldrar där det bla. stod att det enda vi önskade oss var att få komma iväg på bröllopsresa. Valfritt belopp in på ett konto som vi sedan fick. Smidigt och superbra :)
  • Juni2012

    Funderar också på det här, vi önskar oss också bidrag till resan. Sen slipper man kanske en del jobb med att öppna presenter också. Men kuvert  med pengar är lite roligare än att få dom insatta på konto, både att ge bort och att få. ;)

  • 28juli2012
    Chicita skrev 2012-01-05 11:29:20 följande:
    haha... nja jag har för mycket ledig tid bara tror jag Tungan ute
    28juli2012 skrev 2012-01-05 11:06:40 följande:
    Vi funderar på presentkort, så vet gästerna då att bidraget går tillvad det ska.
    Är det en dum ide, hur skulle ni reagera?
    Presentkort är ju alltid trevligt, men specificera vart ni vill ha presentkort. Så ni inte får på 4 olika resebolag eller 100:- på Cervera, 500:- på Duka osv...
    jo då så har vi tänkt =)
    vad tror ni gästerna föredrar att lämna då?
    presentkort, konto eller kontanter?
  • Chicita
    28juli2012 skrev 2012-01-05 12:52:45 följande:
    jo då så har vi tänkt =)
    vad tror ni gästerna föredrar att lämna då?
    presentkort, konto eller kontanter?
    Jag tror inte det spelar någon roll...
    Det känns nog mer personligt att lämna något på bröllopet. Ett kuvert med något i, sen om det är pengar eller presentkort är nog mindre noga
  • TheD
    Chicita skrev 2012-01-05 13:42:58 följande:
    Jag tror inte det spelar någon roll...
    Det känns nog mer personligt att lämna något på bröllopet. Ett kuvert med något i, sen om det är pengar eller presentkort är nog mindre noga
    Vi ville inte ha något i handen :p... Tyvärr var det någon (dock inte förvånad) som inte hade fattat att det där med "inga kontanter". Sen fanns det väl några grattiskort och sen ett gemensamt grattiskort där alla som hade satt in pengar på kontot hade fått skriva på. hade jag varit gäst hade jag föredragit att sätta in på konto.
  • SoMe
    28juli2012 skrev 2012-01-05 11:06:40 följande:
    Vi funderar på presentkort, så vet gästerna då att bidraget går tillvad det ska.
    Är det en dum ide, hur skulle ni reagera?
    Bästa förslaget!

    Om man ger bort ett presentkort så vet man vart pengarna går.
    Önska om att få presentkort på tex. ticket.

    Det kanske bara är jag, men att ge bort pengar tycker jag är tråkigt.
    Ett presentkort kan man ju slå in som en riktig present.
Svar på tråden Hur bäst samla in ev resebidrag ?