• MalinL­arsson
    Äldre 15 Dec 10:13
    31001 visningar
    20 svar
    20
    31001

    Ska blivande mannen ha en eller två ringar?

    Hej! Vi har en fundering. Jag, bruden, kommer ju att ha två ringar. En förlovningsring och en vigselring. Men min blivande man, ska han ha en ring (dvs förlovningsringen) eller ska han också ha en vigselring?

    Visst brukar mannen bara ha en ring? Men, tar man av den ringen då och trär på den i kyrkan igen? Ska det stå två datum i den ringen isf? Dvs både förlovnings och vigseldatum?

  • Svar på tråden Ska blivande mannen ha en eller två ringar?
  • Minuz
    Äldre 15 Dec 10:31
    #1

    Det där med en eller två ringar är ju upp till var och en......


    Min blivande kommer att ha två ringar pga att jag vill det............ Jag anser att man ska kunna se på mannens finger att han är gift, därav två ringar.


    Men har mannen bara en ring så är det ju så att man tar av den, graverar in ytterligare ett datum och sedan trär på ringen vid vigseln igen.

  • MrsT20­11
    Äldre 15 Dec 10:40
    #2

    Man kan ju, precis som Minuz säger, göra som man vill.

    Men generellt i Sverige är traditionen att man växlar ringar vid förlovningen, alltså köper två ringar vid det tillfället. Vanlig gravyr är den andres namn och förlovningsdatumet.

    Därefter köper man en vigselring, som kvinnan ska ha. Man kan (som nämns ovan) göra en extra gravyr i mannens förlovningsring, men det får inte plats i min mans ring. Vi löste det med en gemensam gravyr i min vigselring: "E & T 4 juni 2011" där bokstäverna givetvis står för första bokstaven i våra förnamn.

    Det som skapar mest förvirring är nog den tradition som finns i England och USA. (Och som vi ofta ser på film och därmed påverkas av.)  Dvs att kvinnan får en förlovningsring och båda parter får varsin vigselring. Tvärtom mot här alltså. Inget som hindrar att man gör så i sverige förstås, det beror helt på hur traditionsenlig man vill vara.

  • Äldre 15 Dec 11:08
    #3

    Det är som sagt helt upp till er/honom och bestämma hur många ringar han vill ha och när han vill ha sin ring.

    Vanligtvis (eller traditionsenligt) är det bara bruden som får en till ring vid vigseln och också bara en ring som välsignas i kyrkan av prästen, alltså mannen tar inte av sig förlovningsringen och på sig den igen. Han har ringen på sig redan innan ni går in i kyrkan och behåller den på hela tiden. Det blir ju dock vanligare och vanligare att även mannen har två ringar eller tar av sig ringen och på sig den igen och då välsignas även hans ring i kyrkan.

    Det är som sagt inget måste att göra varken eller, utan det är helt upp till er hur ni vill göra. Inte alla brudar har två ringar heller och de finns de som har tre.

    Hur man väljer att göra med gravyren är också något man får välja helt själv :) Det är långt ifrån alla som har grayr i ringarna och inte heller alla som har varken initialer eller datum.

  • Jane
    Äldre 15 Dec 11:22
    #4

    Vi har samma "problem". Vi har nu för tillfället en varsin förlovningsring som vi bytte när vi gifte oss i rådhuset. Nu i sommar ska vi gifta oss i kyrkan i vårt hemland som har helt andra traditioner. Där får egentligen kvinnan en förlovningsring och vid vigseln får både mannen och kvinnan en varsin vigselring. Alltså kommer jag få 2 ringar och det verkar som att min man kommer ha 2 ringar också. Han vill ha två stycken.

    Men det vi inte vet hur vi ska lösa är: Här i sverige har man ju ringen på det vänstra ringfingret (där har vi vår förlovningsring). Men i vårt hemland har man samtliga ringar på det högra ringfingret. Kvinnorna brukar ju ha båda ringarna på samma finger, eller kan man ha en på vardera hand? Eller borde jag flytta över förlovningsringen till det högra ringfingret?

    Hur brukar männen göra....har de förlovningsring och vigselring på samma finger?


  • MalinL­arsson
    Äldre 15 Dec 11:26
    #5

    Tack för era svar! Jag tror det blir så att han har en ring och jag två. Han är ju liksom redan "ringmärkt". Men jag förstår tanken med att mannen också ska ha två ringar då det blir lite mera speciellt och då kan man ju inte ta miste på att han är gift. Tror att det är lite skillnad i USA med att när man är förlovad så blir det giftemål inom en kort tid. Här förlovar ju sig folk åt höger och vänster känns det som :)

  • Äldre 15 Dec 11:31
    #6
    Jane skrev 2011-12-15 11:22:33 följande:
    Vi har samma "problem". Vi har nu för tillfället en varsin förlovningsring som vi bytte när vi gifte oss i rådhuset. Nu i sommar ska vi gifta oss i kyrkan i vårt hemland som har helt andra traditioner. Där får egentligen kvinnan en förlovningsring och vid vigseln får både mannen och kvinnan en varsin vigselring. Alltså kommer jag få 2 ringar och det verkar som att min man kommer ha 2 ringar också. Han vill ha två stycken.

    Men det vi inte vet hur vi ska lösa är: Här i sverige har man ju ringen på det vänstra ringfingret (där har vi vår förlovningsring). Men i vårt hemland har man samtliga ringar på det högra ringfingret. Kvinnorna brukar ju ha båda ringarna på samma finger, eller kan man ha en på vardera hand? Eller borde jag flytta över förlovningsringen till det högra ringfingret?

    Hur brukar männen göra....har de förlovningsring och vigselring på samma finger?
    Här i Sverige, så har man alla vigsel- och förlovningsringar på samma finger - det vänstra :)
  • MalinL­arsson
    Äldre 15 Dec 11:32
    #7
    Jane skrev 2011-12-15 11:22:33 följande:
    Vi har samma "problem". Vi har nu för tillfället en varsin förlovningsring som vi bytte när vi gifte oss i rådhuset. Nu i sommar ska vi gifta oss i kyrkan i vårt hemland som har helt andra traditioner. Där får egentligen kvinnan en förlovningsring och vid vigseln får både mannen och kvinnan en varsin vigselring. Alltså kommer jag få 2 ringar och det verkar som att min man kommer ha 2 ringar också. Han vill ha två stycken.

    Men det vi inte vet hur vi ska lösa är: Här i sverige har man ju ringen på det vänstra ringfingret (där har vi vår förlovningsring). Men i vårt hemland har man samtliga ringar på det högra ringfingret. Kvinnorna brukar ju ha båda ringarna på samma finger, eller kan man ha en på vardera hand? Eller borde jag flytta över förlovningsringen till det högra ringfingret?

    Hur brukar männen göra....har de förlovningsring och vigselring på samma finger?
    Oj! Här var det inte bara problemet med att om mannen ska ha en eller två ringar!

    Om jag bara skulle se till hur jag skulle göra så skulle jag nog välja att ha en ring på vardera hand. Då har du fått med både den svenska tratitionenen med att ha förlovningsringen på vänster, men också en ring på höger som representerar erat hemlands traditioner, där ni faktiskt gifter er. Annars så kan ni ju flytta runt rinigarna lite som ni känner. Om ni vill att det ska synas att ni är gifta när ni är i Sverige så ha båda ringarna på vänser och när ni åker till erat hemland så byter ni hand.
  • Jane
    Äldre 15 Dec 11:36
    #8
    MalinLarsson skrev 2011-12-15 11:32:33 följande:
    Oj! Här var det inte bara problemet med att om mannen ska ha en eller två ringar!

    Om jag bara skulle se till hur jag skulle göra så skulle jag nog välja att ha en ring på vardera hand. Då har du fått med både den svenska tratitionenen med att ha förlovningsringen på vänster, men också en ring på höger som representerar erat hemlands traditioner, där ni faktiskt gifter er. Annars så kan ni ju flytta runt rinigarna lite som ni känner. Om ni vill att det ska synas att ni är gifta när ni är i Sverige så ha båda ringarna på vänser och när ni åker till erat hemland så byter ni hand.
    Ja, så har jag tänkt lite också - att ha en ring på vardera hand för att ha båda traditionerna. Rolig idé med att flytta runt ringarna hihi :) Kanske man kan göra ju.
  • SofieG­og
    Äldre 15 Dec 14:01
    #9

    Da vi bor i England och gifter mid med en Canadensare sa blir det forlovningsring bara till mig och sen vigselringar till oss bada nar vi gifter oss.

  • Äldre 15 Dec 14:29
    #10

    Vi har varsin förlovningsring och varsin vigselring :)

  • Drulle­n
    Äldre 15 Dec 14:32
    #11

    Ja är Svensk o min sambo från England, så vi har valt att blanda. Vi har båda varsin förlovningsring och sen kommer vi båda ha varsin ring till vid vigseln, han har valt tunnare ringar, så de tillsammans blir samma tjocklek som en "brukar" va.


    Men det va spännande med höger o vänster... tyckte det lät som en bra idé att ha förlovning på vänster och vigsel höger som blir som landet där ni gifter er.

  • Äldre 15 Dec 14:40
    #12

    Vi har båda förlovningsring och vigselring.

  • pärlan­01
    Äldre 15 Dec 14:44
    #13

    Vi ska med ha förlovningsring och vigselring,  min blivande man sa att han vill med ha en ring till för annars är det ingen som ser att jag är gift  :) gulligt Hjärta

  • durras­flikka
    Äldre 15 Dec 14:45
    #14

    Vi har likadana förlovningsringar nu, men när vi gifter oss så ska vi byta ut dem då jag har hittat ett set med ringar som jag verkligen ville ha och sen hittade jag en som sambon ville ha och han vill bara ha en ring, så han tar av sig den han har nu dagen innan och sen sätter jag på honom den nya i kyrkan.


  • fasit
    Äldre 15 Dec 15:11
    #15

    Är det något som säger att tjejen måste ha vigselring? Jag hittar aldrig någon jag tycker om och som samtidigt passar till min förlovningsring. Har ni hört någon som inte har vigselring?


  • Jane
    Äldre 15 Dec 16:26
    #16
    fasit skrev 2011-12-15 15:11:07 följande:
    Är det något som säger att tjejen måste ha vigselring? Jag hittar aldrig någon jag tycker om och som samtidigt passar till min förlovningsring. Har ni hört någon som inte har vigselring?
    Nej en tjej måste inte ha en vigselring, men de flesta tjejer väljer att ha 2 ringar. Men man kan ju bara köra med att ha en varsin "förlovningsring" som vigselring....alltså dom som brukar vara likadana.
  • SofieG­og
    Äldre 15 Dec 17:05
    #17
    fasit skrev 2011-12-15 15:11:07 följande:
    Är det något som säger att tjejen måste ha vigselring? Jag hittar aldrig någon jag tycker om och som samtidigt passar till min förlovningsring. Har ni hört någon som inte har vigselring?
    Det gor man val som man vill. Vill du inte ha det sa ar det val upp till dig. Jag har dock hort en hel del tjejer i England och USA som anvander endast sin vigselring efter vigseln eller som har dem pa olika fingrar for att de inte passar ihop.
  • Silket­uss
    Äldre 15 Dec 18:35
    #18
    Minuz skrev 2011-12-15 10:31:25 följande:

    Det där med en eller två ringar är ju upp till var och en......


    Min blivande kommer att ha två ringar pga att jag vill det............ Jag anser att man ska kunna se på mannens finger att han är gift, därav två ringar.


    Men har mannen bara en ring så är det ju så att man tar av den, graverar in ytterligare ett datum och sedan trär på ringen vid vigseln igen.


    Jag har tänkt som Minuz, vill att det ska synas att även blivande mannen blir gift, därför vill vi ha två åt honom också. Men annars graverar man ju in även datumet för vigseln, så gör väl de flesta, antar jag?
  • TCB
    Äldre 20 Apr 12:47
    #19

    Hej! Svarar på en gammal tråd men hoppas på svar! Jag mannen, har en ring nu på 7 mm i guld men vill också ha en till ring nu när det inom kort är dags. Hur tänker ni kring utformningen av denna? För mkt med två likadana? Vore tacksam för svar!

  • Mon 11 Sep 2023 11:52
    #20

    Man gör som man vill men oftast har man en bara en 

Svar på tråden Ska blivande mannen ha en eller två ringar?