• detärduochjag

    En dum fråga om tid?

    Hej alla! Jag ska ju förlova mig på nyår Men vi ska bara vara hemma o äta mysig middag o allt.
    Men då undrar jag om hur när vi ska förlova oss? Frukost, middag eller till middag/kväll? Jag vill ju berätta direkt så klart :-P  kommer vara svårt att hålla sig till jvällen haha! Jag har redan svårt att hålla mig för att berätta!

    En dum fråga jag vet, men kan vara kul o veta när ni gjorde det?!

    kram

  • Svar på tråden En dum fråga om tid?
  • daniiel

    Vi förlovade oss inte sådär, på en viss dag och tid osv.

    MEN

    Om jag hade gjort det, så hade jag nog velat göra det på morgonen. En mysig frukost på sängen och byta ringar. Då har man hela dagen sedan som man kan beundra ringen och bara njuta :) Samt mindre klyshigt än att göra det vid tex midnatt ;P

  • Chicita

    Vi tog bara på oss ringarna. Kanske "firade" med en kaka till kaffet eller nåt.
    Inget speciellt alls Oskyldig

    Men jag håller med daniiel annars om att det nog skulle vara bäst att göra det till frukost om man ska göra det en speciell tid, så har man ju hela dagen på sig att berätta för alla i närheten sen Flört

  • Lebendig

    Min sambo överraskade mig genom att gå ner på knä när vi stod i vardagsrummet i vår nya lägenhet (på fm). Det var helt tom och det kom som en total chock för mig, dock positiv sådan. Sedan så väntade vi i två veckor för att vi skulle hinna få våra ringar innan vi berättade för någon...

  • detärduochjag

    Vilka mysiga historier! jag vill helst oxå att det ska vara på morgonen, vid frukost eller i sängen. inte ngt typsikt "amerikanskt" allt planerat i minsta detalj liksom

    tack för tipsen!

  • Sandra och Joakim

    När jag och min M2B förlovade oss var vi utomlands. När vi åt middag hade min M2B ordnat med hotellpersonalen att dem skulle ställa in flaska champagne mm på rummet så han friade när vi hade kommit upp till rummet efter middagen =)

  • detärduochjag
    Sandra och Joakim skrev 2011-12-05 17:21:39 följande:
    När jag och min M2B förlovade oss var vi utomlands. När vi åt middag hade min M2B ordnat med hotellpersonalen att dem skulle ställa in flaska champagne mm på rummet så han friade när vi hade kommit upp till rummet efter middagen =)
    romantiskt! Låter underbart!!
  • Sofi K

    Jag och min fästman hade en heldag tillsammans, sen lurade han iväg mig på kvällen och sa att vi skulle hämta upp hans bror. Men i själva verket skulle vi på picknic och han friade där! Jag visste att det var på gång, för vi hade provat ringar tillsammans, men jag blev helt chockad när det visade sig vara den dagen.


    Men två vänner till mig, dom förlovade sig det första dom gjorde på morgonen, innan dom skulle iväg en heldag... Så det är väldigt individuellt.


    I ert fall är det ju mysigt att vara förlovade hela dagen för att ha "smällt" det lite när ni kanske träffar vänner på kvällen. Men å andra sidan kan ni ju vara "inte förlovade" när ni träffar era vänner för att kanske sedan "hamna på efterkälken" om ni ska gå och kolla på något fyrverkeri eller så och sen är ni förlovade när ni träffar varandra igen :)


    Förstod inte riktigt på din formulering om det bara var ni två som skulle fira nyår tillsammans eller om ni skulle vara med vänner, men hoppas det kan ge någon ordning i virvarret ?

  • Sarkastisk ljubicica

    I och med att ni redan planerat att ni ska äta en mysig middag tillsammans tycker jag att du ska göra det precis innan eller i början av middagen, typ efter förrätten (om det blir någon). Då blir den middagen väldigt speciellt och ni får möjlighet att fira lite extra. Själv tyckte jag att det var stunden under frieriet och den närmsta tiden efter som var de mest speciella och det är dem jag kommer ihåg mest. Innan middagen har ni även kanske annat ni behöver göra, men under middagen och efter den kommer ni antagligen inte ha något mer att göra och kan njuta av att vara nyförlovade hela kvällen!

  • lilly7

    Vi åkte iväg till en annan stad och tog på oss förlovningsringarna på eftermiddagen när vi kom fram till hotellet. Sambon hade beställt upp champagne på rummet och sen traskade vi iväg till ishallen och åt en femrätters

  • detärduochjag

    Alla berättelser låter underbara! Vet inte än hur vi ska göra. Om vi gör det på morgonen och folk ringer under dagen, ska man då säga eller ska man vänta tills dagen efter?

  • Misswert

    Vi förlovade oss på skidsemestern (det var min sambo och hans familj tillsammans med hans farbror och familj), jag gömde ringarna i jackan när vi gav oss av på morgonen och vi hade talat om att vi skulle äta lunch ute. Så vi bytte ringar på lunchen en dag då snön yrde något fruktansvärt ute.


    Det blev så att vi åt ganska tidigt och sedan åte tillbaka till stugan där resten av gänget åt sin lunch. Jag satt brevid min svärmor, sambons faster, kusin och syster. Men ingen av dem reagerade på att jag bar ring.


    Senare på eftermiddagen frågade min sambo om hans mamma hade fått något samtal hemmifrån! (vi hade annons i tidningen samma dag) Vi hade redan klockan 7 blivit väkta av vänner som messade hälsningar och grattis. Min svärmor blev misstänksam och började dra i sambons vante, och utbrister "det trodde jag nästan!" i Andra andetaget sa hon "ÖVER EN TALLRIK PYTTIPANNA!" Det var det vi hade ätit till lunch den dagen...


    Nu nästan 7 år senare planerar vi bröllop!

  • daniiel
    detärduochjag skrev 2011-12-09 16:29:16 följande:
    Alla berättelser låter underbara! Vet inte än hur vi ska göra. Om vi gör det på morgonen och folk ringer under dagen, ska man då säga eller ska man vänta tills dagen efter?
    Det behöver ni väl inte bestämma i förväg? Ni gör som ni känner för just då.
    Känner ni att ni vill berätta så gör det, varför inte? :)
  • Sofi K

    Vi lät våra vänner se det succesivt. Berättade det bara för våra familjer. Några vänner träffade vi redan dagen efter, och snart var djungeltelegrafen igång så det stod härliga till :)

  • MrsDRBM

    Vi förlovade oss på nyårsafton förra året. Eller rättare sagt min fästman friade. Han hade sagt att vi skulle förlova oss innan året var slut och fem minuter i midnatt smällde det. Så kan det gå

  • Ponduss

    Jag och min sambo ska också förlova oss på nyårsafton, men vi ska vara så klyshiga och ta fram ringarna vid 12-slaget.. Vi tänkte att då står man ju ändå med champange o fyrverkerier =) Vi har också graverat i ringarna "1/1 2012".

    Vi ska fira nyår med min familj och vi har inte sagt något till någon om att vi ska förlova oss, eller ja min bästa kompis och min svägerska vet om det.

    Men jag tror att det kommer bli mysigt vilken tid ni än väljer på dygnet =)

Svar på tråden En dum fråga om tid?