• Jane
    Äldre 26 Nov 09:23
    2388 visningar
    7 svar
    7
    2388

    behöver hjälp med bloggen....

    Hej,

    Jag är väldigt ny i det här med bloggar och fattar ingenting :) jag har läst all info som finna men förstår ändå inget. Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Man kan tjäna pengar genom att ha annonser på sin blogg?
    Hur kan man sätta upp annonser och reklam?
    Hur mycket tjänar man ungefär och hur får man betalt?
    Hur skattar man sedan på det man tjänat ihop?
    Hur går man ur "avtalet" om man vill avbryta?

    Tack!


  • Svar på tråden behöver hjälp med bloggen....
  • LillaM­y666
    Äldre 26 Nov 09:34
    #1
    Jane skrev 2011-11-26 09:23:51 följande:
    Hej,

    Jag är väldigt ny i det här med bloggar och fattar ingenting :) jag har läst all info som finna men förstår ändå inget. Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Man kan tjäna pengar genom att ha annonser på sin blogg?
    Hur kan man sätta upp annonser och reklam?
    Hur mycket tjänar man ungefär och hur får man betalt?
    Hur skattar man sedan på det man tjänat ihop?
    Hur går man ur "avtalet" om man vill avbryta?

    Tack!
    1) Japp, man kan tjäna pengar på sin blogg. Men få blir rika!
    2) Lättast är nog att skapa ett Adwords-konto. Då fixar Google annonser som är kopplade till ditt innehåll. Klick-frekvensen är dock rätt låg och pengarna in få, rent generellt. Annars reggar du dig på ett Affiliate-nätverk som Affiliator, Tradedoubler, Double.net etc. Där finns banners och annonser från företag att lägga på sin blogg! Sen får du % på alla köp som görs via din blogg.
    3) Allt från 0-hundratusentals kronor. Vet ej exakt hur man får betalt! Men är det stora pengar bör du regga ett företag. (Jag jobbar på ett företag som anlitar affiliates så jag vet mest om "andra sidan" så att säga.)
    4) Man är själv ansvarig för detta. Precis som alla andra företag. Läs på om enskild firma!
    5) Via affiliate-nätverken är det bara att sluta lägga upp banners/annonser. 

    Lycka till! 
  • Äldre 26 Nov 10:04
    #2
    http://bloggpengar.blogg.se/

    http://www.blogvertiser.com/sv

    http://blogg.tkj.se/tjana-pengar-blogga/

    Här är tre av sidorna jag fick fram när jag googlade "tjäna pengar på att blogga" Flört
  • Jane
    Äldre 26 Nov 10:06
    #3
    LillaMy666 skrev 2011-11-26 09:34:30 följande:
    1) Japp, man kan tjäna pengar på sin blogg. Men få blir rika!
    2) Lättast är nog att skapa ett Adwords-konto. Då fixar Google annonser som är kopplade till ditt innehåll. Klick-frekvensen är dock rätt låg och pengarna in få, rent generellt. Annars reggar du dig på ett Affiliate-nätverk som Affiliator, Tradedoubler, Double.net etc. Där finns banners och annonser från företag att lägga på sin blogg! Sen får du % på alla köp som görs via din blogg.
    3) Allt från 0-hundratusentals kronor. Vet ej exakt hur man får betalt! Men är det stora pengar bör du regga ett företag. (Jag jobbar på ett företag som anlitar affiliates så jag vet mest om "andra sidan" så att säga.)
    4) Man är själv ansvarig för detta. Precis som alla andra företag. Läs på om enskild firma!
    5) Via affiliate-nätverken är det bara att sluta lägga upp banners/annonser. 

    Lycka till! 
    Tack för svaret! Men jag förstår ändå inte, vad är det för skillnad på Adwords-konto och Affiliate-nätverk som du skrev om? Är skillnaden att i det första så lägger Google upp passande annonser själva, och att i det andra alternativet så väljer jag vilka annonser jag ska lägga upp?
  • august­esen
    Äldre 26 Nov 11:21
    #4

    Det är inga pengar utan mest bara jobbigt säger mina erfarenheter.
    Genom att vara affiliate gå man med i ett nätverk och genom att folk köper via dina länkar får du viss procentsats av inköpen, vanligtvis 1-10%. Men lättast är nog att ha relation direkt till företagen direkt och lägga upp deras annonser själva. Men som sagt sak man tjäna lite pengar behöver man nog ha minst 1000 besökare i veckan..

  • Jane
    Äldre 26 Nov 11:26
    #5
    Chicita skrev 2011-11-26 10:04:10 följande:
    bloggpengar.blogg.se/

    www.blogvertiser.com/sv

    blogg.tkj.se/tjana-pengar-blogga/

    Här är tre av sidorna jag fick fram när jag googlade "tjäna pengar på att blogga" Flört
    tack, ska kolla in det!
  • Jane
    Äldre 26 Nov 11:28
    #6
    augustesen skrev 2011-11-26 11:21:02 följande:
    Det är inga pengar utan mest bara jobbigt säger mina erfarenheter.
    Genom att vara affiliate gå man med i ett nätverk och genom att folk köper via dina länkar får du viss procentsats av inköpen, vanligtvis 1-10%. Men lättast är nog att ha relation direkt till företagen direkt och lägga upp deras annonser själva. Men som sagt sak man tjäna lite pengar behöver man nog ha minst 1000 besökare i veckan..
    Jasså, vad tråkigt, jag ville ju tjäna någe i alla fall. Jag har nog inte lust att fixa allt krångel för att få 10 kr :)
    Tack
  • august­esen
    Äldre 26 Nov 20:16
    #7
    Jane skrev 2011-11-26 11:28:24 följande:
    Jasså, vad tråkigt, jag ville ju tjäna någe i alla fall. Jag har nog inte lust att fixa allt krångel för att få 10 kr :)
    Tack
    Haha jo jag vet..trodde också man kunde tjäna lätta pengar men då ska man nog ha tur och hitta något bra företag. Annars får man ju bara något öre när någon klickar in sig via annoners man sätt i bloggen, som ofta inte har något att göra med det man skriver om. Personligen blir jag bara mest irriterad av bloggar med massa oväsentliga annonser :p
    Men håller tummarna att du hittar något bra iaf, hihi :)
Svar på tråden behöver hjälp med bloggen....