• adde190201

    Tips och råd!? Hur gör jag?

    Jag har varit tillsammans med min sambo i tre år nu, vi planerar att skaffa barn och en bostad som vi båda äger. Nu känner jag att jag vill ge både henne och mig lite trygghet genom att fria till henna, problemet är dock att jag har nollkoll på vad "standarden" är.

    Jag tillhör väl den generationen som blivit uppfostrad av TV och därav tagit in en del "äkenskaps faktan" från USA.

    Min idé om hur man friar är att killen köper en fin ring till tjejen, tjejen säger förhoppningsvis ja och sen när det är dax för bröllop så köper man gemensamma vigselringar.
    Jag har nu letat lite efter ringar och insett att när man googlar på "förlovningsringar" så hittar man mest ringar som liknar vigselringar vilket fått mig att inse att jag kanske inte har en aning om hur ett frieri faktiskt brukar gå till.

    Ringen jag tänkte köpa var den ni kan se på denna bildlänk: http://213.132.112.105/images/97/9764328862.jpg (längst ner till höger).

    Min generella fråga är väl egentligen ifall det är vanligt att man friar utan ring och sen köper gemensamma ringar efteråt eller om min idé på ett frieri är det tjejen föredrar? Antar att detta forum har en större tjej mot kille ratio så jag hoppas jag kan få ett vettigt svar på vad ni tjejer skulle föredra. Självklart är det inte ringen som är det viktiga utan att man älskar varandra men jag tror ni förstår var jag vill komma med min frågeställning.

    Det jag är rädd för är att ifall man friar utan en ring att tjejen ska stå där väntandes på att man ska räcka fram nåt och att det sen blir nån slags pinsam tystnad eller nåt så jag skulle vilja höra folks erfarenheter så man slipper pinsamheter.

  • Svar på tråden Tips och råd!? Hur gör jag?
  • ClaraH

    Mitt råd är att du inte köper en riktig ring utan bara en symboliskt. Jag fick t.ex. en silverring i morgongåva vilken representerade att vi ska gå och välja ut ett smycke åt mig. Jag tyckte att det var utmärkt, det är ändå jag som ska ha smycket/förlovningsringen, jag ville verkligen välja min ring själv.

    I Sverige är det ju tradition att både mannen och kvinnan får en ring och sedan får kvinnan en ring vid vigseln. Men man kan ju göra på anglosaxiskt sätt också, men det kanske är bra att veta skillnaden när äldre släktingar undrar varför du inte har någon ring.

    Vi gjorde så att min man friade (utan ring) och därmed betraktade vi oss som förlovade och sedan gick vi och köpte ringar. Vi skrev in frieridatumet i dem. Jag fick också en blombukett vid frieriet. Jag tror att ej fejkring är precis lika bra som en riktig ring. Man har läst här på bröllopstorget om besvikna brudar som fått en fin ring men som ändå inte var sådan som de egentligen ville ha.


  • Annika611

    Jag tycker att du kan gå ner på knä med en rosbukett i handen och bara ställa frågan vill du gifta dig med mig? Sen om hon svarar ja så går ni tillsammans och tittar på ringar. Jag kan tänka mig att man skulle känna sig lite snuvad på "ringtittandet" om man inte får vara med och välja ring. Lycka till!

  • Vi2alltid

    Du kan ju låna atrapper, "fejkringar" i många butiker. Då kan du se ut någon som du gillar, låna hem och fria, och sen går ni tillsammans och tittar ut vilka ringar ni vill ha. :)

  • Nudax

    Vi gjorde som någon ovan skrev, d.vs. han frågade mig, jag sa ja = vi var förlovade. Sen begav vi oss tillsammans för att titta ut förlovningsringar. Varsin. (släta guld för vår del) Sen när vi gifter oss kommer jag att få en vigselring (vilket för mig mer är den du hade på bild) medan han bara har en, förlovningsringen men att man graverar den på nytt, (hans val, men jag tror det är vanligtast i sverige).

    Det är hur vi gjort, alla gör olika men jag har fått för mig att det är hur det vanligast går till i Sverige. Men friar du så kan ni ju därefter gemensamt prata om hur ni vill göra, jag tror hur som helst inte att hon borde bli förvånad eller tycka det är konstigt att du inte har en ring när du friar.

     

  • aniara
    Nudax skrev 2011-09-04 16:00:52 följande:
    Vi gjorde som någon ovan skrev, d.vs. han frågade mig, jag sa ja = vi var förlovade. Sen begav vi oss tillsammans för att titta ut förlovningsringar. Varsin. (släta guld för vår del) Sen när vi gifter oss kommer jag att få en vigselring (vilket för mig mer är den du hade på bild) medan han bara har en, förlovningsringen men att man graverar den på nytt, (hans val, men jag tror det är vanligtast i sverige).
    Precis så har vi gjort/gör vi också.
  • AnnaAK

    Min kille hade gjort egna ringar i ståltråd. har hört att man är lite låst till den butiken man lånar av. vet inte om det är sant eller ej. men jag tyckte det va underbart, vi hade våra ståltrådsringar i 3 månader för han lyckades fria precis innan semestern. Va ett bra sätt att vänja sig med ringar på fingret oxå.

    Lycka till! :)

  • Svitchan

    Min man friade till mig med en diamant ring som han hade valt själv och det tycker jag är det bästa sättet! Det blir ju inte riktigt samma sak om man går tillsammans och köper ringen..

    Fast jag kanske har kollat lite för mycket på engelska och amerikanska filmer..!


  • VeronicaFerreira
    adde190201 skrev 2011-09-04 03:45:38 följande:

    Jag har varit tillsammans med min sambo i tre år nu, vi planerar att skaffa barn och en bostad som vi båda äger. Nu känner jag att jag vill ge både henne och mig lite trygghet genom att fria till henna, problemet är dock att jag har nollkoll på vad "standarden" är.

    Jag tillhör väl den generationen som blivit uppfostrad av TV och därav tagit in en del "äkenskaps faktan" från USA.

    Min idé om hur man friar är att killen köper en fin ring till tjejen, tjejen säger förhoppningsvis ja och sen när det är dax för bröllop så köper man gemensamma vigselringar.
    Jag har nu letat lite efter ringar och insett att när man googlar på "förlovningsringar" så hittar man mest ringar som liknar vigselringar vilket fått mig att inse att jag kanske inte har en aning om hur ett frieri faktiskt brukar gå till.

    Ringen jag tänkte köpa var den ni kan se på denna bildlänk: http://213.132.112.105/images/97/9764328862.jpg (längst ner till höger).

    Min generella fråga är väl egentligen ifall det är vanligt att man friar utan ring och sen köper gemensamma ringar efteråt eller om min idé på ett frieri är det tjejen föredrar? Antar att detta forum har en större tjej mot kille ratio så jag hoppas jag kan få ett vettigt svar på vad ni tjejer skulle föredra. Självklart är det inte ringen som är det viktiga utan att man älskar varandra men jag tror ni förstår var jag vill komma med min frågeställning.

    Det jag är rädd för är att ifall man friar utan en ring att tjejen ska stå där väntandes på att man ska räcka fram nåt och att det sen blir nån slags pinsam tystnad eller nåt så jag skulle vilja höra folks erfarenheter så man slipper pinsamheter.


    Hej, jag fick inte heller en ring när min nu fästman friade till mig förra månad. Jag är utomlands och han friade via Facebook... och jag svarade "JA".. Nu på torsdag kommer han hit och hälsa på mig så vi får byta ring.. Jag lät honom bestämma designer och beställa våra ringar. Han känner ju min smak så jag är säker på att det skall bli jätte bra och fina ringar.  Ringen är inte det som avgör om förlovning lyckas eller inte... utan det är känslor för varandra som styr, tycker jag, och personligen är jag en sådan som gillar överraskningar.  Sedan tycker jag att det viktigaste för mig är att min relation med min fästman fungerar och att vi älskar varandra.. Att leva ihop är djupare än en ring, om du förstår vad jag menar?  
     Var spontant och dig själv. Det kommer att gå jätte bra.  Lycka till och berätta gärna hur det gått för dig. 
  • annapanna88

    Min m2b kom hem till mig en dag, gick ner på knä och friade med en bukett röda rosor :) Han ville att jag skulle vara med och välja ring och jag tyckte det var superromantiskt!
    När vi hade fått hem ringarna gick vi ut och åt på en fin restaurang och bytte ringar.
    Jag tror att det är ett ganska vanligt sätt att göra det på i Sverige och jag hade inte velat göra på något annat sätt heller.

Svar på tråden Tips och råd!? Hur gör jag?