• Nettan80

    Åldersgräns?

    Hej!

    Det är ju rätt så vanligt nu för tiden att ha barnfria bröllop. Men nu har jag även fått höra att många har 18 års gräns, i alla fall på festen.
    Hur resonerar ni kring detta? Och hur ska ni göra?

  • Svar på tråden Åldersgräns?
  • sollan

    Hejsan.

    På bröllopsmiddan/festen har vi sagt 15års gräns.
    Sa först barnfritt men då va de klart vissa föräldrar som gnällde att hur skulle vi som brudpar då göra med våra tonåringar, för e de barnfritt borde jue gränsen gå vid 18 år...suck  ;)

    Därför skriver vi 15år i inbjudan.

    Att vi vill ha barnfritt e så enkel annledning som att vi e MÅNGA barn i släkterna, typ 25 å alla e mellan 11år-1 år
    Känns som att de kommer bli alldeles för stimmigt med så många barn, har erfarenhet av de efter alla släktkalas ;)

    Vi har dessutom en egen son som kommer vara knappt 2,5 på bröllopsdagen å inte han heller kommer vara med efter vigseln.

  • lundabrud

    Dålig stil av gästerna att kommentera att ni själva har barn i tonåren och med det resonemanget säga att ens egna barn bör komma... Det är ert bröllop och ni som bjuder till fest! Sen vore det ju galet att inte bjuda sina egna tonåringar till sitt bröllop. Klart man måste kunna be om ett barnfritt bröllop utan att massa folka ska lägga sig i!

  • Chicita

    Vi tillåter barn på middagen / festen. Men vi har ordnat så dom får vara i ett angränsande rum med barnvakt.

    När det gäller 18-årsgräns så kommer vi ha bemannad bar. Om det är ok med föräldrarna så får deras äldre dricka. Men på föräldrarnas ansvar. Och då måste dom följa med till baren, det går inte att ungdomarna hämtar själva.
    Däremot kommer det finnas alkoholfria alternativ för dom. Så om dom vill så kan dom också lyxa till det med en "drink".

    Att sätta en åldersgräns på själva middagen och festen har inte fallit oss in eftersom vi alltid har alla kusinbarn med på alla släktträffar och det inte är några problem då. Men om det är fri bar och många ungdomar i släkten så kan det vara ett bra alternativ att ha åldersgräns...

  • Future Mrs S

    På vårt bröllop är alla barn välkommna. Men vi ska inte ha någon "spritfest" utan en middag, annars tycker jag att barn få närvara under vigsel+middag men sen åka hem/bli hämtade och det är 18års gräns. 

  • sollan
    lundabrud skrev 2011-07-29 11:47:12 följande:
    Dålig stil av gästerna att kommentera att ni själva har barn i tonåren och med det resonemanget säga att ens egna barn bör komma... Det är ert bröllop och ni som bjuder till fest! Sen vore det ju galet att inte bjuda sina egna tonåringar till sitt bröllop. Klart man måste kunna be om ett barnfritt bröllop utan att massa folka ska lägga sig i!
    Ja man kan tycka att de vore en självklar sak att brudparet själva bestämmer över sin dag men tyvärr finns det ibland allt för många gäster som har invändningar på hur dagen bör vara  =)
  • Nettan80
    Future Mrs S skrev 2011-07-29 12:05:14 följande:
    På vårt bröllop är alla barn välkommna. Men vi ska inte ha någon "spritfest" utan en middag, annars tycker jag att barn få närvara under vigsel+middag men sen åka hem/bli hämtade och det är 18års gräns. 
    Det är lite så vi tänkt. Att de får vara med på vigsel och middagen. Men sen på festen då det är alkohol så kännde vi att vi ville ha 18 års gräns. Kan bli prombel på det sättet också att vissa föräldrar tillåter sina barn under 18 år (typ 16, 17) dricka och vissa inte. Lite känsligt.
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-07-29 17:20:42 följande:
    Vi har ingen åldersgräns eller liknande. För mig, oss, är bröllop en familjefest där alla är välkomna.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Vi med! (Och jag är 19, så en åldersgräns på 18 hade verkligen varit skumt :P)
  • emeklund
    Chicita skrev 2011-07-29 11:50:42 följande:
    När det gäller 18-årsgräns så kommer vi ha bemannad bar. Om det är ok med föräldrarna så får deras äldre dricka. Men på föräldrarnas ansvar. Och då måste dom följa med till baren, det går inte att ungdomarna hämtar själva.
    Däremot kommer det finnas alkoholfria alternativ för dom. Så om dom vill så kan dom också lyxa till det med en "drink".
    Om ni har bemmand bar är det tyvärr inte ert beslut att bestämma om ungdomarna får dricka eller inte, utan det är bartenderns. Är man under 18 så är det ju inte lagligt att dricka alkohol. Nu är det ju inte så vanligt med kontroller på privatfester MEN även om det är ni/föräldrarna som tillåter så  är det fortfarande bartender som gör en olaglig handling om han/hon serverar en person under 18 och kan då åka på böter.

    För att svara på TS fråga kommer vi inte ha åldersgräns på vårat bröllop. Vi kommer ha barntillåtet, då vi, som pinkgrape och förlovadflicka, ser bröllopet som en familjefest och vill att alla ska få vara med. Stor som liten. Vi kommer ha middagen på ett värdshus och deras personal i servering och bar, och där kommer det vara 18 års gräns för alkohol. Oavsett vad föräldrarna tycker om att deras undgomar får dricka eller ej.
  • crea diem

    Vi har en familjefest och alla är välkomna, sen hurvida det dricks eller inte struntar jag i, förutom med mina egna barn som inte får någon alkohol. Men så är det alltid på våra fester, var och en ansvarar för sitt och sina barn

Svar på tråden Åldersgräns?