• Dolly P

    Bjuda på alkohol

    Varför är det så att man "ska" bjuda på alkohol på bröllopet?  Är det fel att bara bjuda på alkohol till maten och vill man festa till det mer, får man ta med sig eget? Vi funderar på att göra så. Att vi bjuder på alkohol till maten, men inte till festen. Vi ska ha ett enkelt bröllop.  Jag själv hade inte brytt mig om jag fick ta med mig egen alkohol till ett bröllop. Men vad säger ni andra?

  • Svar på tråden Bjuda på alkohol
  • förlovadflicka

    Vi ska ha helt alkoholfritt (bara för att vi inte tycker det är gott eller värt pengarna) så det är klart att man kan! :)

  • Vi2alltid

    Jag tycker att det är lite hemskt att folk måste ha alkohol jämt!


    Det är ju vanligt att ha betalbar på kvällen efter middagen, men om ni väljer att bara bjuda på alkohol till middagen så tycker jag att det är helt ok! Jag tycker inte ens att gästerna ska behöva ta med sig eget, men om ni tror att det är en krets som gärna dricker så skriv i så fall i inbjudan att de gärna får ta med sig eget.

  • Dolly P

    Alkoholfritt kommer vi inte ha. Men det känns lite önödigt att lägga flera tusen på alkohol. Därav som vi funderar på att bara bjuda på det under maten. Det blir ju rätt mkt billigareSkrattande

  • Dolly P
    Vi2alltid skrev 2011-07-11 23:04:13 följande:

    Jag tycker att det är lite hemskt att folk måste ha alkohol jämt!


    Det är ju vanligt att ha betalbar på kvällen efter middagen, men om ni väljer att bara bjuda på alkohol till middagen så tycker jag att det är helt ok! Jag tycker inte ens att gästerna ska behöva ta med sig eget, men om ni tror att det är en krets som gärna dricker så skriv i så fall i inbjudan att de gärna får ta med sig eget.


    Ja  jag vet ju att både min och sambons släkt festar till det. Inte så dom blir dyng raka, men gärna tar några öl på festan efter maten.
  • Vi2alltid
    Dolly P skrev 2011-07-12 08:30:15 följande:
    Ja jag vet ju att både min och sambons släkt festar till det. Inte så dom blir dyng raka, men gärna tar några öl på festan efter maten.
    Då är det viktigt att ni skriver i inbjudan hur ni har tänkt, då har jag svårt att tro att folk skulle tycka det var dumt. Får maninte informationen å andra sidan kan ju folk bli lite irriterade när de kommer dit och det visar sig att de kunde ha haft med själva. :P
  • ClaraH

    Jag hade nog istället för att folk ska ta med sig dricka tagit betalt i bar med självkostnadspris istället. Då kan ni i så fall styra vilken slags dricka det är på festen. Vi vill t.ex. inte ha sprit och har därför inte det tillgänligt. Utan bjuder på öl, läsk, cider, alkoläsk och vin i baren. Nu bjuder vi på det men jag hade kunat tänka mig att ta betalt för alkoholen (inte läsken) om vi hade velat. Anledningen till att vi inte vill ha sprit är att vi misstänker att inte alla kan hantera det. Egentligen bara en person, men det är ett tillräckligt skäl för oss.


  • Pinkgrape

    Vi kommer bjuda på alkoholen, eller det alkoholfria, till maten. Sedan får de som vill köpa eget i hotellets bar. Vi förstår inte riktigt varför vi ska betala folks fylla. Varken jag eller min blivande dricker speciellt mycket alkohol och har bland annat därför skippat att bjuda på avec till tårtan, för vi vill inte dricka det. Då kan de som verkligen vill ha det, köpa eget.

    Jag kan väl dock känna att ifall pengarna finns där, så kanske man ändå ska lägga ut dom och köpa in alkohol och ha en betalbar istället för att be gästerna ta med sig eget. Det känns ju lite trevligare än att det ska stå systempåsar överallt. Samt att man kan, som ClaraH skriver, styra lite mer vad gästerna dricker. Om man inte vill ha värsta fylleslaget, så kan det ju vara lite smart. Smaken är ju dock som baken, ni kanske inte alls skulle störa er på det och då tycker jag gott att ni kan säga att de får ta med egen dricka. Så vitt jag vet, så brukar det gå bra på andra fester, så varför inte en bröllopsfest?

    När det kommer till bröllop är jag hyffsat less på att allt ska vara så himla fint och påkostat hela tiden, bjuda, bjuda, bjuda.. på allt. Folk blir så fina i kanten när det kommer till bröllop och det är tråkigt. Jag tycker att man kan lägga det på en massa olika nivåer, så som brudparet vill ha det, och det borde väl kunna accepteras av vänner och släkt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Dolly P
    Pinkgrape skrev 2011-07-12 11:09:12 följande:
    Vi kommer bjuda på alkoholen, eller det alkoholfria, till maten. Sedan får de som vill köpa eget i hotellets bar. Vi förstår inte riktigt varför vi ska betala folks fylla. Varken jag eller min blivande dricker speciellt mycket alkohol och har bland annat därför skippat att bjuda på avec till tårtan, för vi vill inte dricka det. Då kan de som verkligen vill ha det, köpa eget.

    Jag kan väl dock känna att ifall pengarna finns där, så kanske man ändå ska lägga ut dom och köpa in alkohol och ha en betalbar istället för att be gästerna ta med sig eget. Det känns ju lite trevligare än att det ska stå systempåsar överallt. Samt att man kan, som ClaraH skriver, styra lite mer vad gästerna dricker. Om man inte vill ha värsta fylleslaget, så kan det ju vara lite smart. Smaken är ju dock som baken, ni kanske inte alls skulle störa er på det och då tycker jag gott att ni kan säga att de får ta med egen dricka. Så vitt jag vet, så brukar det gå bra på andra fester, så varför inte en bröllopsfest?

    När det kommer till bröllop är jag hyffsat less på att allt ska vara så himla fint och påkostat hela tiden, bjuda, bjuda, bjuda.. på allt. Folk blir så fina i kanten när det kommer till bröllop och det är tråkigt. Jag tycker att man kan lägga det på en massa olika nivåer, så som brudparet vill ha det, och det borde väl kunna accepteras av vänner och släkt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Eftersom att vi inte vill lägga mkt pengar på bröllopet. Utan vi vill lixom bara visa vår kärlek gemom att gifta oss. Det ska vara vigsel i kyrkan, och festen efter ska hålla i en gammal skola. Vi ska ha grillbuffé, inget live band. Utan allt ska vara väldigt enkelt. Vi vet att alla som kommer kan dricka med måtta och att det är städat folk. Så några fylle slag kommer det inte bli även om dom tar med sig egen dricka. Så det känns faktiskt rätt lugnt att vi bara kommer bjuda på dricka till maten.
    Precis som du skriver, är även jag lite trött på att  det ska vara så påkostat och att allt måste vara så fint. Varför måste man lägga typ 100.000 kr på en jäkla dag. Då kan jag ju ha mkt roligare för dom pengarna.Skrattande Visst har man ekonomi till det, så visst. Men nej, tror inte jag skulle velat lägga så mkt iafSkrattande
  • Tessann

    Vi (och alla i våran umgängeskrets) är av den åsikten att BJUDER man på Fest.. så BJUDER man på det som hör festen till :)


    Sen vad man då tycker ska ingå i festen är ju upp till alla.. men vi kommer bjuda på allt dricka.. Öl, vin, whisky, sprit etc etc


    Men vi lägger ner alla våra pengar på själva festen..
    Tex så har jag köpt en enkel vanlig vit tubklänning för ca 600kr.. jag kommer sminka mig och fixa håret själv precis så som jag alltid ser ut.. varför ska man se helt annorlunda ut än vad man brukar 1 dag i sitt liv? :) men det är ju vad jag personligen tycker :)

  • HoPPsanSa sÅ gLad

    Vi gör som Tessann... det finns inget rätt eller fel det viktigaste är att man gör det som passar och känns bekvämt. De som tackar ja till inbjudan köper hela konceptet. Men inte är det väl någon som är kritisk en sån här dag?

  • Dolly P

    Alla fester vi haft, har vi faktiskt aldrig bjudit på alkohol. Mat har vi bjudit på ett par ggr. Annars har folk ta med sig eget. Skrattande
    Nej jag hoppas dom vill komma iaf :D

  • ElinFalk85

    Vi kommer bjuda på mousserande i vår brudskål samt tre glas öl eller vin till maten och avec till tårtan men det var för att det ingår i vårt paket som vi köpt på enskede värdshus. hade dom inte haft det paketet så hade vi bjudit på mousserande vid brudskålen ett glas vardera samt ett glas till maten till den som vill. hade vi kört i festlokal och kört catering på maten hade vi kört alkoholfritt.

  • ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2011-07-12 22:27:49 följande:
    Vi kommer bjuda på mousserande i vår brudskål samt tre glas öl eller vin till maten och avec till tårtan men det var för att det ingår i vårt paket som vi köpt på enskede värdshus. hade dom inte haft det paketet så hade vi bjudit på mousserande vid brudskålen ett glas vardera samt ett glas till maten till den som vill. hade vi kört i festlokal och kört catering på maten hade vi kört alkoholfritt.
    (de som vill festa till det mer under partajjandet får betala sin egen dricka i restaurangens bar).
  • ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2011-07-12 22:28:28 följande:
    (de som vill festa till det mer under partajjandet får betala sin egen dricka i restaurangens bar).
    givetvis bjuder vi på läsk och mineralvatten till den som inte vill ha dricka =).
  • Dolly P

    Vad skönt, då behöver jag inte känns mig dum som inte bjuder på alkohol hela kvällenSkrattande

  • Tinzi

    Vi bjuder på vin till maten och avec sen till tårtan, sen får folk lägga en slant i burk (kommer stå i inbjudan att det finns dricka till självkostandspris lr liknande)

  • jenniejummie

    Vi kommer att bjuda på välkomstdrink (sangria då vi har spanskt tema) Sedan kommer vi bjuda på öl/ vin under middagen. Vi har inte bestämt oss om vi kommer att ha ngn slags bubbel till tårtan eller avec, det kommer vi iaf att bjuda på. Sedan blir det betalbar till själv.kos.pris.
     Vi kommer köpa in öl, vin och cider. Kanske en flaska whiskey och ngn likör eller rom, ingen mer starksprit. vill inte att folk ska bli apraka, det hade ju varit roligt om de kom ihåg festen som man har lagt ner en hel del tid och pengar på...Flört

Svar på tråden Bjuda på alkohol