• Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:21
    22135 visningar
    20 svar
    20
    22135

    Tips för macarons!

    förlovadflicka skrev 2011-07-10 19:18:14 följande:

    Tänkte försöka mig på att baka macarons i veckan, är det någon som är bra på det och har några tips man kanske behöver veta om, verkar som att det är lätt att de blir misslyckade? Undrar också om man kan frysa dem, för vi gifter oss inte förrän 1/10 men hade varit skönt att ha bakandet avklarat tidigt :)


    Det gäller att vara extremt noga, annars är det lätt att det misslyckas ja. Det svåraste är väl att få dem helt runda och få den lilla "foten". 
    Det ska gå att frysa in dem, utan fyllning då såklart. Vet dock inte hur väl de håller, du kanske får testa att frysa ner och sen tina upp igen för att se. 
  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:22
    #2

    Ett annat litet tips, använd en bakduk av silikon istället för bakplåtspapper. När man spritsat på bakplåtspappret och det får stå en liten stund bubblar sig bakplåtspapperet och macaronsen flyter ut och blir ojämna. 

  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:33
    #4
    förlovadflicka skrev 2011-07-10 19:30:11 följande:

    Hm, har ingen sådan bakduk, undra om man kan ställa dem i en silikonugnsform? Det blir spännande detta :P


    Har inte ens provsmakat macarons förut, men de ser så fina ut på bilder! Hur länge håller dem utan att vara nerfrysta? När smakar de som godast, när de är nybakta eller fått stå ett par dagar eller längre? :)


    Attans, du får testa med ungsformen helt enkelt. 

    Räkna med att det tar några omgångar innan du fått in snitsen och de faktiskt ser bra ut. 

    De jag har gjort har vi ätit upp på en vecka ungefär men de håller säkert längre än så och jag har nog tyckt att de är godast 1-2 dagar efter bakning. 

    Vad ska du ha för fyllning?
  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:41
    #6
    förlovadflicka skrev 2011-07-10 19:39:35 följande:
    Choklad tänkte jag, om inte du har något bättre tips ;)
    Chokladganache med pepparmint är grymt gott!

    Jag ska också ha macarons på mitt bröllop men har valt att beställa, smakerna till dessa blir jordgubb/lime och champagnesmak. Gott!
  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:52
    #8
    förlovadflicka skrev 2011-07-10 19:44:08 följande:
    Det lät jättegott! Var kan man beställa ifrån? Har inte sett det någonstans i Halmstad iaf :) Tänkte ha det som favours, så kanske hade varit lättare att beställa så man slipper stå och baka dagen innan... (Är det nu jag ska få dåligt samvete för att jag inte ger bort en get eller medicin till sjuka barn?)
    Bor visserligen i sthlm så det är ju lättare att hitta här, har beställt från holy sweet. Kostar en del, men jag pallar verkligen inte att göra 100 st.

    Googlade lite och hittade några ett par ställen i halmstad;
    www.dimare.se/macaron-franskt-bakverk-med-smorkram/
    call-me-cupcake.blogspot.com/

    Har du funderat på hur du ska förpacka dem?
  • Skumbo­ll
    Äldre 10 Jul 19:59
    #10
    förlovadflicka skrev 2011-07-10 19:55:12 följande:
    Men vad komiskt, den butiken ägde min kompis mamma innan :P Har köpt favouraskar från sweeties jag tänkte ha dem i, fast kanske måste lägga lite bakplåtspapper i botten eller något så de inte fettar av sig?
    Du ser!

    Är det pappersaskar? Vet inte hur det funkar faktiskt, annars kanske du kan lägga i lite silkespapper i passande färg? 
Svar på tråden Tips för macarons!