• Triton­77
    Äldre 30 Jun 20:17
    4332 visningar
    12 svar
    12
    4332

    Murgröna?

    Hur får man lättast tag på murgröna som man kan ha till bordsdekoration?
    Har tänkt att lägga revor mellan blombuketterna på borden.
    Måste man köpa eller finns det att hitta i skog och mark?

    Bor i Halland men ska ha bröllopet i Skaraborg, någon som har något tips?

  • Svar på tråden Murgröna?
  • Sannao­Andrea­s
    Äldre 30 Jun 20:40
    #1

    Vet inte om det växer fritt någonstans. Men gå runt i villakvarter. I bland har folk det växande på husfasaden. Vågar man så kan man ju ringa på och tigga lite ;)
    Eller så åker man till IKEA eller Plantagen. Dom har billig.

  • Mirjam­i
    Äldre 1 Jul 11:15
    #2

    Köp vanliga på affären, sådana bågar och klipp av bara. Kostar inte mycket :)

  • Äldre 1 Jul 22:57
    #3

    Murgröna finns i många olika sorter. Lämpligast att lägga på bord utan vattenförsörjning är de som har lite mer läderartade blad.
    Har du inte tillgång till egen från trädgården, så lär du få köpa. Det många inte vet, är att man kan beställa murgröna i påse som snittgrönt. Då slipper man all jord och får ca 10m/påse. Det är inte dyrt jämfört med att köpa hela plantor. Se till att revorna får dra vatten ett dygn innan de läggs ut på borden-och när det sker, så se till att de har runnit av, så de inte blöter ner hela dukningen.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • eeyore­78
    Äldre 2 Jul 00:17
    #4

    Hej
    Vi kommer att köpa falsk murgröna
    Floristen som ska hjälpa oss med bordsdekorationerna rekomenderade det...
    Murgrönan behöver vatten för att inte slokna och den gör det rätt snabbt

    Finns mycket fina falska Skrattande

  • Äldre 2 Jul 09:35
    #5
    eeyore78 skrev 2011-07-02 00:17:14 följande:
    Hej
    Vi kommer att köpa falsk murgröna
    Floristen som ska hjälpa oss med bordsdekorationerna rekomenderade det...
    Murgrönan behöver vatten för att inte slokna och den gör det rätt snabbt

    Finns mycket fina falska Skrattande
    Falsk som i konstgjord menar du?

    Som sagt, de murgrönasorter som har lite mer läderartade blad, klarar sig bra utan vatten under en festdag-förutsatt att de fått dricka sig vattenspända ordentligt innan. Sorter med sprödare blad slokar snabbare. Ingen sort är lämplig att klippa av och lägga ut direkt.
    Men man behöver inte ha konstgjorda-jo, ifall man tänker lägga ut rankorna dagen innan eller så, då är det nog att rekommendera.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Triton­77
    Äldre 2 Jul 09:42
    #6
    passionsblomman skrev 2011-07-01 22:57:01 följande:
    Murgröna finns i många olika sorter. Lämpligast att lägga på bord utan vattenförsörjning är de som har lite mer läderartade blad.
    Har du inte tillgång till egen från trädgården, så lär du få köpa. Det många inte vet, är att man kan beställa murgröna i påse som snittgrönt. Då slipper man all jord och får ca 10m/påse. Det är inte dyrt jämfört med att köpa hela plantor. Se till att revorna får dra vatten ett dygn innan de läggs ut på borden-och när det sker, så se till att de har runnit av, så de inte blöter ner hela dukningen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Låter ju bra med att beställa men var gör man det? Ifrån sin lokala blomsterhandlare? Har Blomsterlandet i närheten.
  • Äldre 2 Jul 09:46
    #7
    Triton77 skrev 2011-07-02 09:42:59 följande:
    Låter ju bra med att beställa men var gör man det? Ifrån sin lokala blomsterhandlare? Har Blomsterlandet i närheten.
    Från din florist. Nu vet jag inte hur Blomsterlandet jobbar, men just sådana här saker tror jag ofta är lättare att få hjälp med av en mindre blomsteraffär, eftersom de på personlig basis hadlar allt sitt material. Jag kan ha fel, men jag tror Blomsterlandet, Plantagen och de har mer styrt sortiment.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • bruden i skogen
    Äldre 4 Jul 10:58
    #8

    Håller fullt med passionsblomman. köp från en mindre. Man köper löst i rulle eller vad man nu säger. De håller bäst eftersom de man klipper från kurka vissnar ner fortare.
    Jag vet inte vilket som är mest hållbart de i trädgården eller de vi föreslår i lös vikt...
    Fråga någon liten blomsteraffär.... de stora är som ICA styrda på vad de skall köpa in och från var

  • Rickin­a
    Äldre 4 Jul 11:34
    #9

    Vi har sprayat vår murgröna mörklila och låtit de torka, blev faktiskt snyggt!

  • Triton­77
    Äldre 13 Jul 10:42
    #10

    Nu har jag varit i kontakt med min lokala florist...det blir att jag köper murgröna i kruka med LÅNGA rankor på....... fick priset 90 kr/kruka och tycker det är helt ok....eller har jag fel?

  • lilla jag
    Äldre 13 Jul 11:18
    #11

    Jag har köpt murgröna i kruka med långa rankor som vi ska klippa av och ha som bordsdekoration. Kan man göra nåt mer än att ha dom i vatten länge innan man lägger ut dem? Typ spreya dom med nåt?

  • Rickin­a
    Äldre 14 Jul 12:06
    #12
    lilla jag skrev 2011-07-13 11:18:04 följande:
    Jag har köpt murgröna i kruka med långa rankor som vi ska klippa av och ha som bordsdekoration. Kan man göra nåt mer än att ha dom i vatten länge innan man lägger ut dem? Typ spreya dom med nåt?
    Hårspray kanske så de inte skynklar ihop?
Svar på tråden Murgröna?