• Äldre 27 Jun 22:25
    77864 visningar
    293 svar
    293
    77864

    Medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang

    Nu är det snart dags för årets medeltidsvecka igen.

    Och vi hinner inte åka i år Obestämd 

    Men nu var det inte därför jag startade denna tråd. Jag tänkte helt enkelt att det kunde vara kul att ha en tråd för oss som gillar medeltidsveckan eller andra medeltidsarrangemang att byta tips, idéer och eventuellt bestämma träff om det är några som ska på samma evenemang.

    Här pratar vi om allt mellan näbbskor till surcot och allt runtomkring...
    Staden eller landet, vilka blir årets vinnare när Tornamentum kör igång... 
    Vilka fyller Jauvets stora skor? Och blir det något gästabud för Kung Birger?...

    Och vart är nya innestället att äta på när Clematis ju gick i graven? 

  • Svar på tråden Medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 09:02
    #81
    Chicita skrev 2012-03-01 19:52:01 följande:
    Jag fastnade lite för Anno 1300.
    Men det blir nog Anno 1311 i så fall. Glad

    Varför just 1311?
    Vi gifte oss 2011 och vi hade sagt till vår toastmaster att vi tänkte förlägga bröllopet och middagen till 1300-talet i princip och att dom gärna fick anknyta till det på något sätt för att förstärka temat och sätta stämningen.

    Dom började med att rulla upp två textrullar (en var) som dom hade tillverkat genom att klistra ihop pergamentfärgat papper och rulla ihop.
    Och den första toastmastern började läsa "Året är 1311. Ute i världen pågår korstågen mot de farliga Saracenerna och i dalarna... osv...

    Jag var också inne på Nornorna ett tag. Men nackdelen med att plocka något från nordisk mytologi är ju precis det ni säger - det blir vikingatid, inte medeltid. Så därför backade jag både från Yggdrasil, Nornor och Asagudanamn...

    Me like! Anno 1311... Rullar bra på tungar och är lätt att komma ihåg (till skillnad från om du hade tagit typ 1357 ).


    Sen finns det ännu ett skäl till att hålla sig borta från nordisk mytologi och fantasy - vi vanliga döda med stort medeltidsintresse associerar inte till det.

  • Äldre 3 Mar 11:50
    #82
    1700tal skrev 2012-03-03 09:02:48 följande:

    Me like! Anno 1311... Rullar bra på tungar och är lätt att komma ihåg (till skillnad från om du hade tagit typ 1357 ).


    Sen finns det ännu ett skäl till att hålla sig borta från nordisk mytologi och fantasy - vi vanliga döda med stort medeltidsintresse associerar inte till det.


    Åh jag beklagar sorgen Rynkar på näsan
    Men du är väldigt livlig för att vara död måste jag säga... OskyldigFlört

    nej nu ska jag sluta retas Tungan ute

    Ja det är aningen störande på medeltidsveckan när man kommer ikapp någon i en "medeltida polyesterklänning" eller tjejer som klär sig som en medeltidspojke, eller "alvöron" Tungan ute
    Sen tycker jag ändå på något sätt att det är kul att dom försöker. Speciellt dom som köpt någon billig maskeradkostym och går med. Men det är lättare att "inte se" de vanligt klädda än dom som "inte är helt rätt"...
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:14
    #83
    Chicita skrev 2012-03-03 11:50:08 följande:
    Åh jag beklagar sorgen Rynkar på näsan
    Men du är väldigt livlig för att vara död måste jag säga... OskyldigFlört
    nej nu ska jag sluta retas Tungan ute
    Ja det är aningen störande på medeltidsveckan när man kommer ikapp någon i en "medeltida polyesterklänning" eller tjejer som klär sig som en medeltidspojke, eller "alvöron" Tungan ute
    Sen tycker jag ändå på något sätt att det är kul att dom försöker. Speciellt dom som köpt någon billig maskeradkostym och går med. Men det är lättare att "inte se" de vanligt klädda än dom som "inte är helt rätt"...

    Hahaha, satt länge och funderade på vad du menade!


     


    Men jag måste ändå slå ett slag för det absolut (i mina ögon) värsta värsta inslaget på MV är... *trumvirvel* ...piraterna! Jag menar, hallå?! Nu trampar jag säkert på flera tår i tråden (eller andra sneak peakers) men jag fattar inte grejen! 1700-talet i all ära (som höres på mitt fagra namn) men det är ett århundrade låååångt ifrån 1300-talets visby! En Jan Guillou-bok och gotland kryllar av tempelriddare (men de får godkänt), en ynka insats av Johhny Depp och hela visby invaderas av pirater och en liten Bilbo Baggins och alla medeltida handelsmän får plötsligt alvöron!


    Annars är jag ganska tolerant faktiskt, det är mest kul att folk anstränger sig faktiskt. Hellre pirater och hobbits alver än modernt klädda turister som åker dit enbart för att titta på oss knäppskallar. DET är osolidariskt om något...

  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:16
    #84

    Men hur skriver jag? Och var tog alla radbrytningar vägen?

  • Äldre 3 Mar 17:24
    #85
    1700tal skrev 2012-03-03 17:14:21 följande:

    Hahaha, satt länge och funderade på vad du menade!


     


    Men jag måste ändå slå ett slag för det absolut (i mina ögon) värsta värsta inslaget på MV är... *trumvirvel* ...piraterna! Jag menar, hallå?! Nu trampar jag säkert på flera tår i tråden (eller andra sneak peakers) men jag fattar inte grejen! 1700-talet i all ära (som höres på mitt fagra namn) men det är ett århundrade låååångt ifrån 1300-talets visby! En Jan Guillou-bok och gotland kryllar av tempelriddare (men de får godkänt), en ynka insats av Johhny Depp och hela visby invaderas av pirater och en liten Bilbo Baggins och alla medeltida handelsmän får plötsligt alvöron!


    Annars är jag ganska tolerant faktiskt, det är mest kul att folk anstränger sig faktiskt. Hellre pirater och hobbits alver än modernt klädda turister som åker dit enbart för att titta på oss knäppskallar. DET är osolidariskt om något...


    hehe.. det håller jag faktiskt med om Skrattande
    Första åren vi var där nere så stoppades vi av alla möjliga nationaliteter som frågade om vi kunde stanna så dom fick ta kort (och jag som hatar att vara med på bild Skrikandes) eller dom som bara slängde fram kameran eller videokameran och började fota/filma oss utan att fråga om lov *hugaligen*

    Hellre då en pirat som bara är 400 år "off" eller polyesterklädda människor som i alla fall försöker...

    Vi har ett roligt minne från Clematis då vi gick dit en dag dom hade riktigt lugnt (konstigt nog) och beställde en burgen medeltida taffel. Snett bakom min make (ja dåvarande sambo då) satt ett tyskt par som beställt samma sak som oss även om dom valde att beställa varsin tallrik och vi visste ju hur mycket mat det var så vi delade på en.
    Dom letade bestick och förstod inte vad dom skulle göra med tygbiten dom fått att dela på (långservetten). Förrän dom såg att vi åt samma sak, så dom började titta efter hur vi åt. Och givetvis överdrev vi rätt rejält då Tungan ute Halvlåg över bordet och slickade av fingrarna när dom blivit kladdiga av revbenen och den syrade vitkålen mm *hihi*...
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:42
    #86

    Haha, det där känner man ju igen! Vi blir fotade mkt eftersom både blivanden (och mitt ex innan honom ) och jag är ganska överdådigt klädda. Han har full ringbrynja och vapendräkt och jag har ull- eller brokadklänningar med långa släp, mkt knappar, egendesignade ärmar (varje års uppdrag för mig, att hitta på nya coola ärmar som inga andra har ) och rätt avancerade huvudbonader. Men rekordet på fotofronten var ett helt busslass (eller båt-) vars reseledare uppmanade oss att stå still och posa medan alla deras kunder fotade oss i tur och ordning. Vi bara fnissade, de trodde nog vi var inhyrda statister som fick betalt för att visa upp oss! Men vi har inget emot att fotas, det är bra PR för svensk turistindustri.


     


    Haha, alltid kul med bortkomlingar på clematis! Så länge det varade... Måste erkänna att jag brukade också känna mig lite fin i kanten den första kvarten innan man lämnar den moderna världen helt utanför. Det bär mig alltid emot första tuggan med bara händer. Men när man väl börjat, då är det bara att hugga in!


     


    Och den söta långkokta vitkålen gör vi här hemma då och då. I clematis ära...

  • Äldre 3 Mar 17:51
    #87
    1700tal skrev 2012-03-03 17:42:22 följande:

    Haha, det där känner man ju igen! Vi blir fotade mkt eftersom både blivanden (och mitt ex innan honom ) och jag är ganska överdådigt klädda. Han har full ringbrynja och vapendräkt och jag har ull- eller brokadklänningar med långa släp, mkt knappar, egendesignade ärmar (varje års uppdrag för mig, att hitta på nya coola ärmar som inga andra har ) och rätt avancerade huvudbonader. Men rekordet på fotofronten var ett helt busslass (eller båt-) vars reseledare uppmanade oss att stå still och posa medan alla deras kunder fotade oss i tur och ordning. Vi bara fnissade, de trodde nog vi var inhyrda statister som fick betalt för att visa upp oss! Men vi har inget emot att fotas, det är bra PR för svensk turistindustri.


     


    Haha, alltid kul med bortkomlingar på clematis! Så länge det varade... Måste erkänna att jag brukade också känna mig lite fin i kanten den första kvarten innan man lämnar den moderna världen helt utanför. Det bär mig alltid emot första tuggan med bara händer. Men när man väl börjat, då är det bara att hugga in!


     


    Och den söta långkokta vitkålen gör vi här hemma då och då. I clematis ära...


    Skulle vara kul att se dina kläder Skrattande
    Man hittar ju alltid inspiration från andra liksom Flört

    Jag tycker att det är något tillfredsställande att äta med händerna... Pappas sambo som är lite fin i kanten och som var livrädd att hon skulle få lov att gå i säckväv när vi nämnde medeltidsbröllop *hihi*, sa att hon hade blivit överlycklig när vi berättade att dom bara skulle få en kniv och en träsked att äta med och att man fick äta med fingrarna. Det var det bästa med hela bröllopet tyckte hon *hihi*

    Du har inte receptet Oskyldig
    Har inte lyckats få till det. 
    Däremot gör vi ofta honungsslungade rotsaker eller honungsrostade rotsaker och grillad kotlett här hemma...
    Också ett sånt där traditionellt medeltidsrecept
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 18:07
    #88

    Nu ska jag kanske inte överdriva mina kläder heller, jag har mina slappardagar på MV då jag går i bekväma linneklänningar jag också. Men jag anses nog vara rätt insnöad, hihi... Och har en garderob som räckte till att klä de andra vi åkte med förra året. Men det ÄR så roligt, kan inte sluta sy klänningar!


     


    Konstigt egentligen att folk associerar medeltiden till säckväv. :-/ Men du var ju så fantistiskt duktig som sydde alla fina kläder till gästerna. Och lite avis är jag på ert tema, det var ju även min plan, sedan många år innan jag ens träffade blivanden.


     


    Har inget recept från clematis eller så men vi bryner bara kålen på lång värme under tiiimmar... Och med sjukt stora mängder honung. Gäller att se till att den är ganska "blöt" dock, så den inte får brynfärg och blir torr. Hälla i lite buljong (riktig då alltså, typ på kyckling som man spar i frysen och tar fram på påse när man behöver) god den väldigt saftig och god. Vi gör ganska mkt på kål här hemma, blivandens sida av familjen gör ungerska långkok på kål som han älskar. "Lagom" gott men principen går att applicera på honungsvitkålen från clematis.

  • Äldre 3 Mar 18:18
    #89

    Ja man får ju lite kläder efter ett tag *hehe*
    På fredag ska jag till Sundbyberg och kolla den där affären som Oniq tipsade om så då blir det väl ännu mer kläder sen misstänker jag Oskyldig 
    Måste ny nya mantlar till oss i alla fall, de vi har nu är i grovt linne, och jag vill ha i relativt tunnt ylle, så man kan ha dom även när det inte är jättekallt...

    Funderar på att sy en överklänning i tunnare ylle nu, men är rädd att det blir för varmt. Jag älskar värme men svettas väldigt lätt Obestämd Därför är linneklänningarna favoriter för mig. Men jag vill upp i nästa nivå...

    Jag sydde ju inte till alla gäster, men till de flesta arbetare (servis, fotograf mm) och de närstående som inte kan sy själva

    Det ska vi prova någon gång då Solig 

  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 18:31
    #90

    Uh, spännande! Leta då efter riktigt tunn ull, det blir inte alls så varmt som man kan tro. Trodde jag skulle svettas ihjäl i min första ullklänning men det var faktiskt inte värre än en tjockare linneklänning. Även det supertunna linnet är ju svårt att få tag på i bra nyanser så det är ingen större skillnad. De flesta av mina linneklänningar är i tjockt linne och det är faktiskt riktigt varmt det med!


     


    Ett tips, för värmens skull, är att göra underklänningen i nopprigt siden (vad heter det nu? *hjärnsläpp*) istället för tunnt linne. Inte för utseendets skull (även om sidenet ser grovt och fint ut) utan för att det är SÅ mkt svalare när man har ull! Så åk och handla i Sundbyberg nu till nästa nivå! *Tummen upp!*


     


    Mantlar är ju jättefint men har faktiskt lagt av med dem för några år sen. Blivanden är dock förtjust i dem ännu. Han har faktiskt sytt ett par st alldeles själv. <3

Svar på tråden Medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang