• Nytten

    Kasta ris??

    Vi ska ha borgerlig vigsel ute... jag undrar hur ni andra ska göra med "riskastandet"? Jag vill fan inte ha något ris i som kliar i håret hela kvällen.. hahahahaha


    hur gör ni?? funderar på såpbubblor.. eller ingenting... men vet inte..


     


    man får väl inte ha vanligt ris heller.. om vi nu måste ha ris.. vad är det för ris?


     


    snälla svara snabbt.. för jag gifter mig på lördag.. (om 2 dgr) hahaha


     

  • Svar på tråden Kasta ris??
  • Willowfield

    Nu kan jag inte svara på vad du skall ha men jag kan berätta att du kan ha vanligt ris, att det skulle skada fåglar eller dylikt är en myt, googla så får du fram fakta

  • Gwennie

    Ris, oavsett sort, är ingen fara för fåglarna om det är det du tänker på. Däremot kan det vara bra att kolla om det är ok att kasta ris där ni är eftersom det drar till sig fåglar och andra djur efteråt.

    Ni kan ju inte stoppa någon från att kasta ris, men ni behöver ju inte tillhandahålla det själv om ni inte vill ha det.

    Jag kan hålla med dig om att det nog inte är så trevligt att ha ris innanför kläderna eller i hårbottnen, men jag tycker på något vis att det hör till. Vi kommer att ha lite påsar med ris framme om det är någon som vill kasta, men inte fått med sig något själv, men tänker framför allt ställa fram såpbubblor eftersom jag är barnsligt förtjust i det :D

  • Niini

    Vi hade köpt 1000 rosblad från ebay, men de flög inte ett skit o så som det blåste skulle hälften av såpbubblorna åkt nån heeelt annanstans.. Så vi körde med vanligt grötris o det gick hur bra som helst! Visst hade man en liten del i frisyren men inget som störde, bara att peta in det i frisyren o låta de va ;)

  • TheD

    Våra gäster kommer få ett mail med blandad info dels där det står att riskastning ska de ge f*n i!!! Fast lite trevligare haha.

  • Syrinx

    Håller för det första med Gwennie och Willowfield - ris är INTE farligt för fåglar! Så det går att kasta så mycket man vill ur det avseendet. 
    Ursprunget till riskastandet var att bröllopsgästerna ville önska brudparet lycka och rikedom, och det var riset en symbol för. Så egentligen är det inte brudparet som ska tillhandahålla ris att kasta. Det kan alltså vara så att du TS får ris kastat på dig ändå, oavsett vad du planerar!

    Det som jag har läst i andra trådar är att såpbubblor (även så kallade bröllopsbubblor) kan ge fläckar på kläderna. Kanske kan vara något att tänka på.  

  • EmmaStina
    Syrinx skrev 2011-06-03 17:22:43 följande:
    Ursprunget till riskastandet var att bröllopsgästerna ville önska brudparet lycka och rikedom, och det var riset en symbol för.
    Jag har även hört att så många riskorn man har i frisyren när man ska gå o lägga sig, så många barn får man...

    Vilket ledde till att är syrran å svåger gifte sig tog min svågers brorson allt ris han kunde komma åt och la i håret på syrran... han ville ha många kusiner...  Tungan ute

    Sorry, lite OT.
  • Syrinx
    EmmaStina skrev 2011-06-03 17:28:44 följande:
    Jag har även hört att så många riskorn man har i frisyren när man ska gå o lägga sig, så många barn får man...

    Vilket ledde till att är syrran å svåger gifte sig tog min svågers brorson allt ris han kunde komma åt och la i håret på syrran... han ville ha många kusiner...  Tungan ute

    Sorry, lite OT.
    Hihi! Hoppas för din systers skull att det inte blev flera nävar med ris kvar iallafall!
Svar på tråden Kasta ris??