• MochN

    silver eller vitguld?

    det är så att jag är nickelallergiker och kan absolut inte ha guld....får jätte mycket besvär med klådda och svullnad om jag använder guld så det är silver för gäller för min del men nu fick jag höra av en arbetskamrat att nickelallergiker kan ha vitguld.....och min sambo vill ha vit guld som förlovningsring men jag vet inte om jag vågar!

    så min fråga är det någon här som är nickelallergiker som kan ha vitguld????

  • Svar på tråden silver eller vitguld?
  • Loanne

    Vet inte hur det är med vitguld, men vill tipsa om platina och titan som ju båda ska vara bra ur allergisynpunkt. Platina är förstås dyrt, den ädlaste metallen, men mycket fin och vit. Titan är mycket billigare, lite mörkare i färgen och mycket lätt jämfört med guld t ex.

  • BlackWIngedAngel

    Det är legeringarna som avgör om du tål det eller inte.
    24K är rent guld och guldet i sig tål du ju. En del nickelallergiker tål även smycken med högre karat då det är mindre mängder inblandade material i dessa.

    När det gäller vitt guld så består legering vanligtvis av nickel eller palladium. I de fall då man har använt palladium ska det alltså fungera för nickelallergiker. 

  • sofi 88

    Jag har alltid fått höra att guld är bättre än silver ur nickelallergisynpunkt? Är du helt säkert på att du kan ha silver men inte guld? Brukar väl ofta vara tvärtom?

  • Anna Blivande brud
    MochN skrev 2011-05-21 11:12:00 följande:
    det är så att jag är nickelallergiker och kan absolut inte ha guld....får jätte mycket besvär med klådda och svullnad om jag använder guld så det är silver för gäller för min del men nu fick jag höra av en arbetskamrat att nickelallergiker kan ha vitguld.....och min sambo vill ha vit guld som förlovningsring men jag vet inte om jag vågar!

    så min fråga är det någon här som är nickelallergiker som kan ha vitguld????
    Hej. Jag förstår helt din situation. Är själv nickelallergiker och kan ex inte ha guldörhängen. Det är främst örhängen som inte funkar för mig när det gäller nickelproblemet. Det som i dessa lägen fungerar bäst för mig är antingen Titansmycken eller en form av silver som inte innehåller bly, Här i Malmö finns det endast en affär där jag kan köpa silverörhängen där de har denna annorlunda silverblandning. Vi valde att använda silver i våra förlovningsringar, och det har gått jättebra. Vi har tyckt mycket om dem. Kommer dock att endast ha vigselringen efter bröllopet. Många tror inte att silver är tillräckligt fint som förlovningsringar, men jag/vi tycker att man skall gå efter vad man kan ha och vad man tycker är en stil på ring som man verkligen fastnar för oavsett material. Så lycka till med att hitta ringen och ta det ni båda tycker om och som båda kan bära vid allergi.
  • BlackWIngedAngel
    sofi 88 skrev 2011-05-21 11:41:08 följande:
    Jag har alltid fått höra att guld är bättre än silver ur nickelallergisynpunkt? Är du helt säkert på att du kan ha silver men inte guld? Brukar väl ofta vara tvärtom?
    Precis. I många fall är det små mängde nickel i silver, precis som i guldsmycken.
  • Glamourama

    Jag är nickelalergiker och har vittguld i allt från örhängen till min förlovnigsring. Vi fick låna en lika dan ring som den jag har i dag, från guldsmedsaffären i  en vecka  mot en pant. Kanske du kan göra samma för att vara säker.

    Lycka till!

  • Amejuli

    Hej på dig.
    Förr användes nickel som vitmetall i vitguldslegeringen men man har slutat att använda detta i Sverige för ganska många år sedan och som jag har förstått det så använder man idag uteslutande palladium. (I legeringen ingår ofta även silver och koppar).

    Mitt förslag är att om du helst skulle vilja ha vitguld så pratar du med din guldsmed och frågar om de kan garantera att just det märket du vill köpa inte använder nickel i sin legering.

    Hoppas du hittar något som passar dig och lycka till med ditt val!

  • MochN
    sofi 88 skrev 2011-05-21 11:41:08 följande:
    Jag har alltid fått höra att guld är bättre än silver ur nickelallergisynpunkt? Är du helt säkert på att du kan ha silver men inte guld? Brukar väl ofta vara tvärtom?
    jag kan bara ha silver smycken, aldrig fått utslag eller klåda av silver och jag är någa med att det inte inner håller bly och  att det är fritt från nickel och jag har alltid haft problem med guld, klara av att ha ett guldsmycke på mig max 1 timma sen kliar jag nästan sönder mig....och enligt en läkare jag pratat med så är det invidiuellt om man tål sliver eller guld.
    min mormor är också nickelallergiker och kan inte ha silver med hon kan ha guld men då frå det inte vara minder än 24k guld.

    tack för alla svar!
  • Flotten
    MochN skrev 2011-05-22 11:37:49 följande:
    jag kan bara ha silver smycken, aldrig fått utslag eller klåda av silver och jag är någa med att det inte inner håller bly och  att det är fritt från nickel och jag har alltid haft problem med guld, klara av att ha ett guldsmycke på mig max 1 timma sen kliar jag nästan sönder mig....och enligt en läkare jag pratat med så är det invidiuellt om man tål sliver eller guld.
    min mormor är också nickelallergiker och kan inte ha silver med hon kan ha guld men då frå det inte vara minder än 24k guld.

    tack för alla svar!
    ÖH det kan inte vara mindre än 24 karat och av det görs INGA smycke, det är för mjukt. Du får nog fråga en gång till...
  • Mirjami

    Vi har blankslipad titan! Hållbart som attan. Repas inte lika lätt som silver och slipper pläteras om som vitguld!

  • Fästis
    Mirjami skrev 2011-07-11 10:13:11 följande:
    Vi har blankslipad titan! Hållbart som attan. Repas inte lika lätt som silver och slipper pläteras om som vitguld!
    Vi har också titanringar. Fick höra i affären att de skulle klara att bli överkörda av en lastbil så det känns stabilt. Flört
Svar på tråden silver eller vitguld?