• passionsblomman

    Till Mirjami apropå fråga om präster och vigsel

    Hej! När jag läser det här www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3985883.html
    så blir jag helt förfärad.
    Framförallt utav svaret du fått.
    Jag väljer ett försök att starta en tråd i forumet, för att än en gån uppmärksamma medlemmar och ansvariga om hur FEL det svaras av dessa experter och hur idiotiskt det är att andra inte har behörighet att delta i tråden.

    Det finns flera präster på BT, bla finns tråden "fråga prästen", där man i åratal fått mycket trovärdiga och kunniga svar ifrån de som faktiskt själva är präster och övriga som arbetar i kyrkan.

    Svaret på din fråga är att jo, du måste ha psalmer med i gudstjänsten. Det ingår minst två i själva gudstjänstordningen, och prästen har själv inte rätt att ändra det. Det vore tjänstefel. Alltså är uppmaningen att isåfall söka annan präst, helt vansinnig.
    Vad gäller svavel, död och helvetet, så vågar jag påstå, att även om kanske inte alla präster är "roliga och klämkäcka" så är just domedagspredikingar ytterst sällsynt i gemen och i synnerhet vid vigsel-tack och lov.

    Ursäkta att jag lägger mig i så å det grövsta, men jag står inte UT med "experisten" på BT och de "svar" jag läser.
    Gräsligt!!!!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Svar på tråden Till Mirjami apropå fråga om präster och vigsel
  • Syrinx

    Hon ställde samma fråga i Fråga Prästerna-tråden för en knapp vecka sedan, så den möjligheten känner hon redan till. Svaret hon fick - precis det som du skriver nu också - var att ja, det ingår psalmer. Vi var många som reagerade på det barnsliga sätt hennes fråga var ställd på och påpekade att det finns en möjlighet att välja borgerlig vigsel om man absolut inte vill ha psalmer. 

    För övrigt håller jag helt med vad gäller "expert"-trådarna. Helt bortkastat, för de har ju sällan koll överhuvudtaget! 

  • Melóra
    Syrinx skrev 2011-05-19 23:28:00 följande:
    Hon ställde samma fråga i Fråga Prästerna-tråden för en knapp vecka sedan, så den möjligheten känner hon redan till. Svaret hon fick - precis det som du skriver nu också - var att ja, det ingår psalmer. Vi var många som reagerade på det barnsliga sätt hennes fråga var ställd på och påpekade att det finns en möjlighet att välja borgerlig vigsel om man absolut inte vill ha psalmer. 

    För övrigt håller jag helt med vad gäller "expert"-trådarna. Helt bortkastat, för de har ju sällan koll överhuvudtaget! 
    Ni är inte ensamma om att börja bli tämligen irriterade på det där. Varför envisas med att vigas i en kyrka om man inte vill minsta del av det som är en kyrkovigsel?!? 
    Psalmerna hör till, end of story. Det kommer liksom inte ändras för att man ställer frågan i 15 olika trådar på BT....
  • passionsblomman

    Okej, då var ju min info helt onödig vad faktadelen anbelangar för TS del. Men tyvärr står ju de felaktiga svaren orättade för vem som helst att läsa, den som endast läser just den tråden, ser kanske aldrig att frågan fått annat svar i en annan tråd. så det är ju många som kan bli helt vilseledda vad gäller nästan vad som helst om man inte från BT´s sida ser över de här svaren lite bättre.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara 120707

    Det där va ju ingenting om man går in i tråden borgerliga bröllop och läser där.


    En del som tydligen ska vigas av präster de känner och "inte ska ha nåt gudprat, psalmer och utforma det som de vill"


    Där blir man ju lite mörkrädd

Svar på tråden Till Mirjami apropå fråga om präster och vigsel