• Moster Stina
    Äldre 5 May 17:43
    10898 visningar
    6 svar
    6
    10898

    Tjälknöl av vildsvin?

    Nu är det så att jag har FÅTT en jättebit av ett vildsvin. Givaren visste inte säkert vad det var för bit på djuret, men det är i alla fall fryst. Han själv brukar alltid grilla vildsvin, men visste ej om man kunde göra god tjälknöl på det.

    Vad säger ni andra? Skulle jag kunna såga isär bitar (hans förslag, gällande styckning!) och testa göra tjälknöl?

    Skulle vilja ha vildsvinskött som man kan skiva upp och servera  kallt. Är detta möjligt?

    Funderade också på dubbelmarinering, men nu är köttet ju redan är fryst så kanske det är smart att göra tjälknöl....
    Det brukar jag alltid lyckas med när det gäller andra sorters kött.

  • Svar på tråden Tjälknöl av vildsvin?
  • Äldre 6 May 07:53
    #1

    Nog borde det väl gå att göra tjärknöl på vildsvin...
    Just viltkött brukar ju vara det som passar bäst till detta Glad

    Om du hade möjlighet att prova på en mindre bit så gör det... Om inte annat så kan det vara bra att få känna på om kryddningen passar innan du gör den stora biten för bröllopet

  • shakyn­ose
    Äldre 6 May 09:19
    #2
  • Moster Stina
    Äldre 6 May 13:32
    #3
    Chicita skrev 2011-05-06 07:53:19 följande:
    Nog borde det väl gå att göra tjärknöl på vildsvin...
    Just viltkött brukar ju vara det som passar bäst till detta Glad

    Om du hade möjlighet att prova på en mindre bit så gör det... Om inte annat så kan det vara bra att få känna på om kryddningen passar innan du gör den stora biten för bröllopet
    Tack för tipset!
  • Moster Stina
    Äldre 6 May 13:33
    #4
    shakynose skrev 2011-05-06 09:19:30 följande:
    www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Viltrec/Ovr...
    Tack för tips och recept!
  • Kattpo­et
    Äldre 6 May 18:43
    #5

    Oh vildsvin tjärlknöl är så himla gott!!  Gör det, det är underbart!

  • Moster Stina
    Äldre 9 May 11:21
    #6

    Gjorde tjälknöl av svinet! Och det gick alldeles utmärkt! Köttet blev jättefint och mört. Dock smakar det precis som vilken tjälknöl som helst. (som ju i sig smakar lite vilt liksom) Jag skulle verkligen ALDRIG fatta att det inte var nötkött jag åt.
    Men vi blev i alla fall väldigt, väldigt nöjda. Ytterligare en sak avklarad!  

    Så tack än en gång för tipsen! 

Svar på tråden Tjälknöl av vildsvin?