*

  • Ni som skjutit upp mensen, jag har en fråga!

    2011-04-18 09:16:12 Läst 2494 gånger Totalt 11 svar
    2011-04-18 09:16:12

    Jag kommer förmodligen skjuta upp mensen med nåt som heter Primolut Nor, nåt som ska likna gulkroppshormon. Jag undrar hur det blir med de mensperioderna som kommer efter den man skjutit upp? Blir de också förskjutna eller blir det en kortare period mellan den man skjuter upp och nästa? Jag funderar nämligen på om man kan skjuta upp den som kommer innan den man egentligen vill skjuta upp för att slippa eventuella biverkningar på själva bröllopsdagen.. Och att nästa också blir förskjuten i så fall... Förstår ni vad jag menar?

  • Moster Stina Visa endast
    2011-04-18 09:57:28 #1

    Ja nästa blir också förskjuten!

    Det har jag i alla fall för mig! (fråga på apoteket annars)

    Men var beredd på att desa tabletter kan göra dig väldigt nedstämd och stressad. Både jag och en kompis har halkat ner i svarta hål när vi tagit sådana. Typ blivit självmordsbelägna alltså!
    Och det dumma är ju att man inte tänker på orsakerna när man väl är där liksom. Det är väldigt svårt att tänka förnuftigt, och att förstå just då att man nog bara är lite ledsen pga tillsatta hormoner!
    Allt kan verkligen bli nattsvart och olösligt!

    Men hoppas att du kommer må bättre!
    Lycka till!
     

  • 2011-04-18 10:01:12 #2

    Jag har använt dem ett par gånger, och då har man liksom skjutit fram allting, så nästa blir alltså också förskjuten... jag kan inte minnas att jag fick några biverkningar av dem, utan tyckte de funkade bra.

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex Visa endast
    2011-04-18 12:02:47 #3

    Hej! Vet inte när du tänkte skjuta upp den men det bästa är,tycker jag att göra det ca två mensperioder före själva dagen d. Så du hinner få en på naturlig väg emellan det tycker jag kändes tryggast

  • 2011-04-18 22:12:02 #4

    Tack snälla ni för svaren!! Det är bara en mens kvar innan den stora dagen så jag får passa på då... Vill ju knappast gå i självmordstankar på en så härlig fest som jag hoppas det kommer bli..

  • Amejul­i Visa endast
    2011-04-18 23:30:15 #5

    Hej. Du verkar redan ha fått en hel del bra svar så jag kanske bara upprepar.

    Ia alla fall: Vi en framkjutning skjuter du även fram n'stkommande cykel.
    Cyntetiskt progesteron bör ej användas för att skjuta fram mensturationen mer än 14 dagar i streck.
    En del kan få nedstämdhet och viktökning som biverkan men samtidigt används tabletten som premenstruella besvär (PMS) i en del fall.
    Eftersom själva avstötningen av livmoderns slemhinna även styrs av andra hormoner så kan man ibland få en genomblödning eller mellanblödning som biverkan. Du börjar alltså blöda trots att du försöker skjuta upp den. Denna "biverkan" (inte riktigt biverkan eftersom det är mer kroppens egna system som överröstar tabletten kan man säga) blir vanligare ju längre man försöker sljuta upp sin mensturation.

    Lycka till och hoppas det går bra!

  • 2011-04-18 23:33:43 #6

    ja du ska absolut göra det i god tid eftersom det finns risk att reagera negativt på dem, det kan oxå vara så att du blöder igenom o får mensen ändå.. jag har testat 2 ggr så blev det för mig ena gången så jag slutade ta dem för jag började småblöda efter några dagar ändå även fast jag åt dem... Och du kan bli svullen o uppvätskad precis som om du har mens även fast du inte har mens. Egentligen kan man säga att man kan uppleva som PMS när man tar pillrena. Om det beror på pillrena i sig eller att kroppen redan är intsälld på mens vet jag inte.. Men som sagt bäst att ta dem i god tid innan eftersom man aldrig innan kan veta hur man reagerar på tillsatta hormoner.

    Lycka till!

  • Moster Stina Visa endast
    2011-04-19 07:13:22 #7
    Zelmah skrev 2011-04-18 23:33:43 följande:
    Om det beror på pillrena i sig eller att kroppen redan är intsälld på mens vet jag inte.. Men som sagt bäst att ta dem i god tid innan eftersom man aldrig innan kan veta hur man reagerar på tillsatta hormoner.

    Lycka till!
    Ville bara kommentera detta. jag använde dessa tabletter till och från under längre tid, då jag hade ett långdistansförhållande.

    Jag funderade LÄNGE själv på om dessa tabletter gjorde mig så nedstämd, innan jag tog upp det med min pojkvän.
    Då kunde vi båda konstatera att från och med dag ett UTAN pillren så blev jag som en ny människa varje gång.
    Det var supertydligt! Av och på-knapp liksom!

    Beslöt mig sen för att ALDRIG ta sådana mer!

    Men som sagt så önskar jag TS lycka till! Och var vaksam på hur du kan bli! Försök undvika neråttankar då! För de har en tendens att kunna accelerera i en rasanade fart om man ej är försiktig!

    Men alla blir ju inte så här! Jag vill bara göra dig uppmärksam, på att det KAN bli så! Så håll tankarna sunda och peppa dig själv!
    (Jag blir även så av p-piller, och vid pms)
  • 2011-04-19 11:04:55 #8

    Återigen tack för alla svar!!

    Jag har redan utan dessa piller lite problem med depressioner till och från, men har lärt mig att leva med dem och tror att jag kan hantera det ganska bra. Framför allt vet jag ju vad de beror på. Jag vet att jag kan må bättre med medicin, men när jag fick barn och inte kunde amma med medicinen så slutade jag. Det funkar ändå, tack vare att jag vet att det är kemin i kroppen som spökar och inte "verkliga" problem. Med detta i ryggsäcken tror jag att jag kan hantera även om jag nu skulle bli neråt av dessa piller ett tag, men som sagt inte så roligt om man hade blivit det under själva bröllopet. Men jag kommer ju ta dem ca 1 månad innan nu så jag hoppas att det kommer funka bra!

    Tack igen och kram på er i den härliga vårsolen!!

  • Moster Stina Visa endast
    2011-04-19 16:44:49 #9
    BomBom skrev 2011-04-19 11:04:55 följande:
    Återigen tack för alla svar!!

    Jag har redan utan dessa piller lite problem med depressioner till och från, men har lärt mig att leva med dem och tror att jag kan hantera det ganska bra. Framför allt vet jag ju vad de beror på. Jag vet att jag kan må bättre med medicin, men när jag fick barn och inte kunde amma med medicinen så slutade jag. Det funkar ändå, tack vare att jag vet att det är kemin i kroppen som spökar och inte "verkliga" problem. Med detta i ryggsäcken tror jag att jag kan hantera även om jag nu skulle bli neråt av dessa piller ett tag, men som sagt inte så roligt om man hade blivit det under själva bröllopet. Men jag kommer ju ta dem ca 1 månad innan nu så jag hoppas att det kommer funka bra!

    Tack igen och kram på er i den härliga vårsolen!!
    Det låter som att du kommer klara det jättebra!
    Och det är ju extrabra att det inte är under själva bröllopet du ska hålla på och ta dem!
  • 2011-04-21 20:50:59 #10

    Borde det inte snarare vara större risk om man redan har problem med nedstämdhet? Inte säkert att du kan tänka klart när hormonerna tar över. Finns det inga andra bättre alternativ? Jag skulle aldrig ta den risken att kanske vara deprimerad och ha självmordstankar inför eller till och med på den stora dagen (vem vet hur länge det håller i sig). Då blöder jag nog hellre. 

    Ta en titt på denna tråd också: www.brollopstorget.se/Forum-7-98/m3965019.html 
    (Behandlar ungefär samma ämne) 

  • 2011-04-22 14:09:05 #11

    Jag har använt P-piller att sjuta upp min, kändes som bästa alternativet tyckte jag!
    Men de e ju för sent att börja med dem 1 månad innan, för de kan vara konstigt första månaden.. Men ni som ska skjuta upp och har nån månad kvar e detta ett tips =)


Svara i tråden
Logga in
Bli medlem


Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: övrigt

Innehåll

Missa inte

Hitta lokala företag

Alltid aktuellt på vigsel

Tips för festen

Alltid populärt på mode

Annat innehåll

Veckans par

Veckans fråga

Har du haft en bra påsk

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.

Senaste artiklar