• Styrka
    Äldre 23 Mar 19:42
    16124 visningar
    26 svar
    26
    16124

    HBT-vänligt bemötande från den annars så hetero bröllopsbranschen?

    Jag är lite nyfiken på hur personalen i bröllopsbranschen bemöter oss flator, bin, bögar och genderbenders när vi kommer ut och ska prova klänningar och kostymer, ibland över könsgränserna?

    Bröllopsbranschen är ju så otroligt hetero, ska du hitta ordet "homo" i en bröllopstidning känns det som att du får ha prenumerarat i ett par år, minst, och i varenda reklamannons för ringar står det "köp hans ring, få hennes för halva priset".

    Så vad är era erfarenheter av butikspersonal, sömmerskor, restaurang/lokaluthyrare etc?
    Och präster och vigselförättare för den delen, men har en känsla av att det kan bli en helt egen tråd...

    Jag är jättenyfiken och hoppas få mina eventuella fördomar krossade!

  • Svar på tråden HBT-vänligt bemötande från den annars så hetero bröllopsbranschen?
  • Miceme
    Äldre 23 Mar 21:27
    #1

    Nu är jag ju heterosexuell så jag kan inte svara på bemötande i butiker, men jag tycker att det i många ringannonser står att man får den mindre ringen på köpet, vid köp av två.
    Jag hoppas också att du får dina eventuella fördomar krossade Glad

  • Äldre 23 Mar 21:53
    #2

    Nu råkar jag vara hetero men har oxå tänkt på detta många gånger.  Men blev glad när jag i ett nr av en bröllopstidning såg ett repotage om ett homo bröllop.  Det var inte så att det var något speciellt med detta bröllopet, det var som vilket annat bröllop som helst men med två av samma kön. Och jag har ägnat lite tid dem sista dagarna åt att kolla upp fotograf till bröllopet och blev glad när jag såg att en hade delat in sina visningsbilder i olika kategorier, familj, barn, porträtt, bröllop osv och samkönade bröllop. Jätte kul tycker jag. Nu är jag som person alltid väldigt mån om att alla oavsett vad ska vara lika värda och att man ska få vara precis som man är. Dvs är man homo, är man punkare, är man mörkhyad, är man hippie, är man blyg, är man handikappad so what??!! alla är vi lika värda och ingen ska någonsin behöva bli annorlunda behandlad.

    Jag håller helt med om att bröllopsbranchen är väldigt hetero, den är oxå väldigt traditionsbunden. Det är fortfarande 99 % vita klänningar. Jag tänker ha en RÖD. Det har börjat bli lite mer färger i klänningarna och på band och broderi, det har tagit måååånga år. Och samma är det väl med att få in homo tänkadet i bröllopsbranchen, det lär väl ta sin lilla tid. Mycket tror jag hänger på brist på erfarenhet.

    Var i vårt avlånga land bor du??
    Jag skulle tycka det är jätte spännande att få höra hur du blir bemöt av alla olika tänkbara personer under din resa till bröllopet.

  • Millem­oj
    Äldre 23 Mar 21:57
    #3

    Vet att både Amelia brud och bröllops senaste innehöll ett reportage om Gay-bröllop samt i Bröllopsguidens första nummer för i år täckte man ett samkönat bröllop.Glad Små och korta reportage dock...

    Så lite har det väl luckrats upp i den annars så stereotypa bröllopsvärlden. Tror och hoppas att de som tjänar pengar på bröllop också välkomnar HBT-personer i deras butiker/restauranger m.m.

    Tänk på att präster inom svenska kyrkan är inte tvungna att viga gaypar, men kyrkan måste erbjuda en präst som kan förätta vigseln. Skulle tro att detsamma gäller även för kommunens utsedda vigselförrättare.

    Svenska kyrkan har även antagit kompletterande vigselanvisningar för samkönade par. Stycken som "skapat man och kvinna" har bytts mot " skapat människan till din avbild". "Man och hustru" blir "maka" eller "make".

    Sen det här med ringar - upplever liksom föregående talare att de brukar skriva - halva priset på den mindre ringen - iaf de "stora" kedjorna.

  • Äldre 24 Mar 17:07
    #4
    Millemoj skrev 2011-03-23 21:57:33 följande:

    Sen det här med ringar - upplever liksom föregående talare att de brukar skriva - halva priset på den mindre ringen - iaf de "stora" kedjorna.
    Jag har oxå sett att många skriver "den mindre ringen" numera. Men en och annan skriver fortfarande" hennes ring" och i det fallet har jag oxå fått det att dem ansett att det är tjejen som har mindre storlek än mannen, vilket oxå blir fel tycker jag. Det är inte givet att man som tjej har små smala fingrar.
  • Styrka
    Äldre 24 Mar 21:03
    #5
    Millemoj skrev 2011-03-23 21:57:33 följande:
    Sen det här med ringar - upplever liksom föregående talare att de brukar skriva - halva priset på den mindre ringen - iaf de "stora" kedjorna.
    1995 11 17 skrev 2011-03-24 17:07:19 följande:
      Det är inte givet att man som tjej har små smala fingrar.
    Håller med!

    Men media kan ju ibland vara mer politiskt korrekt än genomsnittsmänniskan, och jag är mer än nyfiken på hur skräddaren kommer reagera när min tjej vill ha herrkostym, och hur guldsmeden hanterar det när vi har samma ringstorlek. Jag har märkt att de kan utgå från att min partner är man ("kom gärna hit med din POJKVÄN sen") men hittills inte märkt av att de blivit stela eller negativa när de märkt att vi är homo.

    En annan tanke kan ju vara att jag bor i Göteborg - en någorlunda stor stad. Kanske är det annorlunda i exempelvis Jönköping eller Ystad eller Jokkmokk?
  • Äldre 24 Mar 21:51
    #6

    Jag och min tjejkompis var ute och kikade på bröllopsklänningar (vi ska bägge gifta oss med varsinn man i år).

    En expedit frågade, när vi klev in genom dörren till hennes butik:

    - Vem är det som ska gifta sig av er då?

    - BÅDA, sade vi i kör och fnissade

    - Nämen grattis! Sade expediten och såg jätteglad ut. Har ni tänkt ni ha matchande klänningar eller vill ni köra på olika?

    Först då förstod jag att hon trodde att vi var ett homosexuellt par i giftastagen. Och hon verkade inte bry sig det minsta! Och hon var säkert 60 år - en generation som inte alltid är bekväm med olika sexuella läggningar. Så det finns hopp för bröllopsbranchen  

  • Äldre 24 Mar 22:33
    #7
    Styrka skrev 2011-03-24 21:03:22 följande:
    En annan tanke kan ju vara att jag bor i Göteborg - en någorlunda stor stad. Kanske är det annorlunda i exempelvis Jönköping eller Ystad eller Jokkmokk?
    Jag funderade oxå lite på just att det nog är lite lättare i storstäderna.
    iSusanna skrev 2011-03-24 21:51:16 följande:
    Jag och min tjejkompis var ute och kikade på bröllopsklänningar (vi ska bägge gifta oss med varsinn man i år).

    En expedit frågade, när vi klev in genom dörren till hennes butik:

    - Vem är det som ska gifta sig av er då?

    - BÅDA, sade vi i kör och fnissade

    - Nämen grattis! Sade expediten och såg jätteglad ut. Har ni tänkt ni ha matchande klänningar eller vill ni köra på olika?

    Först då förstod jag att hon trodde att vi var ett homosexuellt par i giftastagen. Och hon verkade inte bry sig det minsta! Och hon var säkert 60 år - en generation som inte alltid är bekväm med olika sexuella läggningar. Så det finns hopp för bröllopsbranchen  
    Härligt att ni fick det bemötandet!! Det finns hopp för mänskligheten Glad

    Just åldern har oftast betydelse precis som du skriver.  Min sambos morbror som idag är 75 år har levt hela sitt vuxna liv som en ganska hemlig homo. Vi bor i malmö och hans morbror i stockholm, i alla år han kommit och hälsat på och firat jul odyl har han haft sin manliga vän med sig. När jag träffade min sambo för 15 år sedan och jag fick träffa denna morbrorn så var det första jag sa till min sambo "är dem gay?" men nä, så var det inte enligt honom. Jag fortsatte att envisas med att dem var gay i många år. Och för ett par år sedan dog tyvärr den här manliga vännen och då helt plötsligt kom det fram att dem varit ett par i 39 år. Men just för att det har varit så tabu så har dem aldrig bott ihop och aldrig visat något offentligt. Så tråkigt tycker jag, tänkt så mycket bättre dem skulle fått ha det om dem hade vågat bo ihop och stå för vem dem är, slippa smyga.
  • fralla­n
    Äldre 24 Mar 22:40
    #8
    Styrka skrev 2011-03-24 21:03:22 följande:
    1995 11 17 skrev 2011-03-24 17:07:19 följande:
      Det är inte givet att man som tjej har små smala fingrar.
    Håller med!

    Men media kan ju ibland vara mer politiskt korrekt än genomsnittsmänniskan, och jag är mer än nyfiken på hur skräddaren kommer reagera när min tjej vill ha herrkostym, och hur guldsmeden hanterar det när vi har samma ringstorlek. Jag har märkt att de kan utgå från att min partner är man ("kom gärna hit med din POJKVÄN sen") men hittills inte märkt av att de blivit stela eller negativa när de märkt att vi är homo.

    En annan tanke kan ju vara att jag bor i Göteborg - en någorlunda stor stad. Kanske är det annorlunda i exempelvis Jönköping eller Ystad eller Jokkmokk?
    hehe, ring storleken behöver ni nog inte oroa er för... min kille har mindre ringstorlek än mig, små taniga fingrar, så jag tror inte sånt spelar så stor roll

    Man vill ju gärna tro att vi har kommit längre än så här i vårt samhälle idag, men ibland kan folk vara oroväckande småsinta... Bor själv i göteborg och bland mina vänner är vi i alla former, hetro, bi, homo, tjocka, smala, unga, gamla och olika etnisiteter så då blir man ju lite bortskämmd med tillåtande tänkande. Jag hoppas innerligt att jag får se den dagen, då folk slutar leta efter fel och istället fokuserar på att vara lyckliga, innan jag dör
    Känns egentligen fel att kategorisera människor som än det ena och än det andra, vi är ju i grund och botten mer lika än vi är olika! Jag hoppas verkligen att ni blir bemötta på det sätt en kund borde bli bemött och inget annat, för det är ju när det kommer till kritan bara fler sålda varor för företagen.
  • Styrka
    Äldre 26 Mar 09:12
    #9
    iSusanna skrev 2011-03-24 21:51:16 följande:
    Jag och min tjejkompis var ute och kikade på bröllopsklänningar (vi ska bägge gifta oss med varsinn man i år).

    En expedit frågade, när vi klev in genom dörren till hennes butik:

    - Vem är det som ska gifta sig av er då?

    - BÅDA, sade vi i kör och fnissade

    - Nämen grattis! Sade expediten och såg jätteglad ut. Har ni tänkt ni ha matchande klänningar eller vill ni köra på olika?

    Först då förstod jag att hon trodde att vi var ett homosexuellt par i giftastagen. Och hon verkade inte bry sig det minsta! Och hon var säkert 60 år - en generation som inte alltid är bekväm med olika sexuella läggningar. Så det finns hopp för bröllopsbranchen  
    Men gud vad glad jag blir av att höra det här! 

    Det finns hopp i världen!
  • Vi2all­tid
    Äldre 26 Mar 13:42
    #10

    Jag tror att folk ofta helt enkelt inte tänker sig för, man växer ju tyvärr upp i ett samhälle där kvinna och man stämplas som "norm", och det är lätt att kasta ur sig "kom gärna in med din pojkvän senare"
    men detta betyder inte att de inte accepterar det! när du sen kommer in och din pojkvän visar sig vara en flickvän känner de sig nog bara dumma och bemöter er på precis samma sätt som alla andra! och gör de inte det så är det bara att  vända på klacken och gå, det finns säkert ett annat ställe där de har bättre vett!

Svar på tråden HBT-vänligt bemötande från den annars så hetero bröllopsbranschen?