• hoohoo

    Någon som förstår sig på det här med förlovningsringar?? :)

    Halloj på er alla glada på denna sida!! :)

    Jag och min sambo planerar att förlova oss till sommaren!! Så nu har jag börjat kolla på lite ringar och så.. Men jag vet inte riktigt vad man ska välja!! Vill ha tips och idéer!!

    Jag vill inte ha någon vanlig, slät, hederlig guldring.. Jag vill ha en lite mer special, lite annorlunda.. Kan man ha stenar på förlovningsringen eller är det bara vigselringar som har det?

    Sen vill jag gärna ha förslag på sidor som säljer förlovningsringar.. Jag har googlat runt lite, men inte direkt hitta nån super bra!!

    Ha en bra dag :)
  • Svar på tråden Någon som förstår sig på det här med förlovningsringar?? :)
  • Semlorna

    Du kan ha stenar i vilken ring du vill, du kan ha en eller 2 ringar (eller fler), du kan välja att ha guld, silver, platinum, platina, järn eller vad du nu gillar. Skaffa precis den ring du gillar! Mitt enda tips är att fundera på vad du vill ha för vigselring och se till att förlovnings- och vigselring fungerar ihop och att gå och prova i butik innan du beställer.

  • Kosmoskissen

    Klart du kan ha stenar i förlovningsringen! Glad OCH på vigselringen om du vill det!
    Gör precis som du själv tycker är fint. Kollar man utomlands är det ofta så att det är förlovningsringen som har sten medan vigselringen är slät. Men som sagt, alla varianter finns.

  • hoohoo

    Okej, toppen!! Då är det ju nästan bara välja och vraka!! :)

    Tack för tipset Semlorna!! Det ska jag tänka på :)

  • Kosmoskissen
    hoohoo skrev 2011-03-15 14:08:50 följande:
    Okej, toppen!! Då är det ju nästan bara välja och vraka!! :)
    Det är precis vad det är!! Skrattande
    Lycka till!
  • Etheleglin

    Jag har stenar i förlovningsringen, och en stor sten i vigselringen.

    Dock ett tips!  Det är svårt att ändra storlek på en ring med stenar, och vissa ringar (helallianser) går inte att ändra alls utan att göra om hela ringen.

    Om du inte brukar bära en välpassande ring på ditt finger så har du heller ingen fördjupning där. Det innebär att när du har haft din ring ett tag så kommer fingret att krympa och ringen blir för stor. Därför är det bäst att köpa en enkel, slät ring i guld som går att ändra i storlek (eller en silverring) när fingret krymper.

    För mig tog det ett år innan mitt finger slutade krympa. Och då är jag smal/normalviktig och har inte gått ner i vikt. Och då blev mitt finger sju storlekar mindre!

    När jag märkte att fingret slutade krympa bytte jag den tråkiga släta ringen mot en fantastisk alliansring som nu passar perfekt. Vigselringen köper jag i samma storlek som den och räknar med att det kommer sitta lite tajt i början men att sedan fördjupningen breddar sig. Det var det guldsmeden rekommenderade och han har ju haft rätt i allt annat så det känns bäst. 

  • förlovadflicka
    Etheleglin skrev 2011-03-15 14:25:30 följande:
    Jag har stenar i förlovningsringen, och en stor sten i vigselringen.

    Dock ett tips!  Det är svårt att ändra storlek på en ring med stenar, och vissa ringar (helallianser) går inte att ändra alls utan att göra om hela ringen.

    Om du inte brukar bära en välpassande ring på ditt finger så har du heller ingen fördjupning där. Det innebär att när du har haft din ring ett tag så kommer fingret att krympa och ringen blir för stor. Därför är det bäst att köpa en enkel, slät ring i guld som går att ändra i storlek (eller en silverring) när fingret krymper.

    För mig tog det ett år innan mitt finger slutade krympa. Och då är jag smal/normalviktig och har inte gått ner i vikt. Och då blev mitt finger sju storlekar mindre!

    När jag märkte att fingret slutade krympa bytte jag den tråkiga släta ringen mot en fantastisk alliansring som nu passar perfekt. Vigselringen köper jag i samma storlek som den och räknar med att det kommer sitta lite tajt i början men att sedan fördjupningen breddar sig. Det var det guldsmeden rekommenderade och han har ju haft rätt i allt annat så det känns bäst. 
    Va??? Fattar ingenting, mitt finger har då inte krympt kan jag säga... Men det är ändå bäst att ta en som man kan justera storleken lite på, man brukar ju bli lite större med åren, hehe :) 

    TS, verkar som du vill beställa ring på nätet? Gå in i butik och prova först så du vet vad som känns bra på fingret. :)  
  • Etheleglin
    förlovadflicka skrev 2011-03-15 16:14:23 följande:
    Va??? Fattar ingenting, mitt finger har då inte krympt kan jag säga... Men det är ändå bäst att ta en som man kan justera storleken lite på, man brukar ju bli lite större med åren, hehe :) 

    TS, verkar som du vill beställa ring på nätet? Gå in i butik och prova först så du vet vad som känns bra på fingret. :)  
    Hur länge har du haft din förlovningsring?

    Detta fenomen är tydligast på människor som saknar synliga leder, alltså där fingret ser jämntjockt ut hela vägen. För lederna är tjockare än fingret, bara att man har mer hud där emellan så att det inte syns. Då kommer huden där att tryckas in och bli mindre.

    Kanske har du redan mindre mängd hud där så du inte märkt av detta? Går dina fingrar in mellan lederna?
  • Fårävvör
    Etheleglin skrev 2011-03-15 16:55:00 följande:
    Hur länge har du haft din förlovningsring?

    Detta fenomen är tydligast på människor som saknar synliga leder, alltså där fingret ser jämntjockt ut hela vägen. För lederna är tjockare än fingret, bara att man har mer hud där emellan så att det inte syns. Då kommer huden där att tryckas in och bli mindre.

    Kanske har du redan mindre mängd hud där så du inte märkt av detta? Går dina fingrar in mellan lederna?
    jag har också jämntjocka fingar, utan synliga leder och det syns tydligt på mitt ringfinger vart ringen brukar sitta! Nu börjar ringen blir såpass för stor att det är lite problematiskt, kommer ta in den i storlek och har beställt vigselringen i en lite mindre storlek med (har provat båda tillsammans). Så på mig stämmer den teorin!
  • förlovadflicka
    Etheleglin skrev 2011-03-15 16:55:00 följande:
    Hur länge har du haft din förlovningsring?

    Detta fenomen är tydligast på människor som saknar synliga leder, alltså där fingret ser jämntjockt ut hela vägen. För lederna är tjockare än fingret, bara att man har mer hud där emellan så att det inte syns. Då kommer huden där att tryckas in och bli mindre.

    Kanske har du redan mindre mängd hud där så du inte märkt av detta? Går dina fingrar in mellan lederna?
    Ja, jag har rätt smala fingrar, inte så mycket kött på dem, kanske därför då? :) 
  • förlovadflicka

    Har haft den i mer än nio månader så man tycker väl att fingret skulle vara vant vid det här laget :P 

  • Amejuli
    Etheleglin skrev 2011-03-15 16:55:00 följande:
    Hur länge har du haft din förlovningsring?

    Detta fenomen är tydligast på människor som saknar synliga leder, alltså där fingret ser jämntjockt ut hela vägen. För lederna är tjockare än fingret, bara att man har mer hud där emellan så att det inte syns. Då kommer huden där att tryckas in och bli mindre.

    Kanske har du redan mindre mängd hud där så du inte märkt av detta? Går dina fingrar in mellan lederna?
    Jag har jämntjocka fingrar och det här stämmer på mig också... Jag har haft min i 2,5 år och man kan se en tydlig "inbuktning" där ringen brukar sitta. Ringen känns dock inte för stor, men då köpte jag å andra sidan en rätt liten från början och ovanför där ringen sitter är det fortfarande lika tjockt så den hållas på plats. Men jättebra tips!
    Var nära att välja en storlek större först och då hade den garanterat varit för stor idag.
  • 4everwe2

    Jag har en sten på min förlovningsring. Bild finns i mitt galleri.
    Här har du en sida till som har fina ringar, eller ja tycker jag iaf :)
    http://www.tcol.se/

    Hoppas du hittar din ring :)

  • förlovadflicka
    4everwe2 skrev 2011-03-15 22:06:11 följande:
    Jag har en sten på min förlovningsring. Bild finns i mitt galleri.
    Här har du en sida till som har fina ringar, eller ja tycker jag iaf :)
    www.tcol.se/

    Hoppas du hittar din ring :)
    Har också en därifrån, de är sådär lagom klassiska, fast våra har en liten twist. Precis lagom :) 
  • Styrka

    Måste ju bara tipsa;
    www.kodega.se!

    Helt ojämförligt bäst sortiment och priser! (jag har varit inne på samtliga andra sidor som tipsats om ovan)
    Du kan själv välja metall när du hittat en modell du gillar, och välja storlek och kvalitet på stenarna, och vilken typ av sten  (om du vill ha stenar), du kan välja bredder och tjocklekar, och bäst av allt, du ser direkt hur dina ändringar påverkar priset!

    In och experimentera!

    De har verkstad i England och handlar bara med konfliktfria diamanter, känns bra för det etiska samvetet. De har kontor i Sverige och svensktalande personal som svarar jättesnabbt på mail.

    Kodega, kodega, kodega!

Svar på tråden Någon som förstår sig på det här med förlovningsringar?? :)