• Jag han
    Äldre 13 Mar 09:06
    11060 visningar
    15 svar
    15
    11060

    Någon som har en vigselring med cz stenar istället för diamant?

    Sitter här och funderar och funderar...
    Diamanter eller inte.
    Vill ju ha diamanter egentligen..
    Kan man byta ut stenarna om man börjar med cz eller andra stenar? 
    Har ni ringar som inte har "äkta" stenar?
    Vill ni visa mig i så fall?

  • Svar på tråden Någon som har en vigselring med cz stenar istället för diamant?
  • Emblas Mamma
    Äldre 13 Mar 09:14
    #1

    Jag ska få en snart,
    anledning är att jag vill ha en stor sten, värde 70.000 kr ifall det vore en äkta diamant. sen ska jag ha 16 mindre stenar..
    Det kommer jag nog dock inte byta till en äkta sen ;)
    Jag hade inte vågat gå runt med det - man KAN ju faktiskt tappa ut den!!!

    Så jag ska köra på cz.. får visa sen när den kommer! Den kommer om en månad ungefär enligt guldsmeden! :)


  • Agape
    Äldre 13 Mar 09:20
    #2

    Man borde väl kunna byta ut stenarna (om det är en lättare infattning iaf?) det negativa jag kan tänka mig är att cz troligtvis inte är lika stark/tåligt som en diamant så hållbarheten är kanske inte densamma. Färgade diamanter brukar vara billigare, kanske något att satsa på ist?

  • Jag han
    Äldre 13 Mar 09:50
    #3

    tack snälla för svaren..
    Får fundera vidare, och ta ett besök till ringbutiker.. Åh att det ska vara så svårt!

  • plin
    Äldre 13 Mar 16:53
    #4

    Min ring har cz. Jag skiter i vad det är för sten. jag tyckte att den ringen var den finaste och ville verkligen ha den. sen skulle jag inte våga gå omkring med en så pass stor diamant heller!

  • Värmla­nd2011
    Äldre 13 Mar 17:45
    #5

    I min ring kommer det att vara en cz i stället för en diamant och guldsmeden sa att en cz har en livslängd på cirka 10 år om man använder ringen varje dag.

  • Emblas Mamma
    Äldre 13 Mar 17:54
    #6
    Värmland2011 skrev 2011-03-13 17:45:03 följande:
    I min ring kommer det att vara en cz i stället för en diamant och guldsmeden sa att en cz har en livslängd på cirka 10 år om man använder ringen varje dag.
    så länge!?
    Vad otroligt lättad jag blev nu!! :)
    10 år räcker gott och väl!!!
  • Värmla­nd2011
    Äldre 13 Mar 18:00
    #7
    Emblas Mamma skrev 2011-03-13 17:54:24 följande:
    så länge!?
    Vad otroligt lättad jag blev nu!! :)
    10 år räcker gott och väl!!!
    Ja det var vad hon sa i alla fall. Min tanke blev då att man får en "ny" ring när man byter stenen Glad
  • Jag han
    Äldre 13 Mar 18:20
    #8
    Värmland2011 skrev 2011-03-13 17:45:03 följande:
    I min ring kommer det att vara en cz i stället för en diamant och guldsmeden sa att en cz har en livslängd på cirka 10 år om man använder ringen varje dag.

    Det lät ju bra! Men vet du om man kan byta ut stenarna bara eller om man måste köpa ny ring?


     

  • Humlan­66
    Äldre 13 Mar 18:40
    #9

    Jag blev storförtjust i scarlins solvind med diamanter, men har inte råd med  över 10 papp
    så jag frågade om man kunde göra ringen med CZ och det gick och priset blev 4500 kr istället- liiite skillnad det  och vem ser vilka stenar man har om dom inte ÄR guldsmed

  • Jag han
    Äldre 13 Mar 18:43
    #10
    Humlan66 skrev 2011-03-13 18:40:49 följande:
    Jag blev storförtjust i scarlins solvind med diamanter, men har inte råd med  över 10 papp
    så jag frågade om man kunde göra ringen med CZ och det gick och priset blev 4500 kr istället- liiite skillnad det  och vem ser vilka stenar man har om dom inte ÄR guldsmed
    Åh, är det sant?!
    Var det på en "vanlig" butik? Eller en riktig guldsmed?
  • In Wonder­land
    Äldre 13 Mar 23:44
    #11

    Träffade en kompis häromdan och hon hade en så FANTASTISK diamant ring som glittrade som bara den. Såå fin! Och det visade sig att det var inte alls var äkta diamanter utan cz stenar i den. Jag trodde inte cz kunde se så äkta ut. Jag var helt övertygad om att det var diamanter. Så nu har jag lämnat mina tankar på de där vackra diamantörhängerna och ska köpa cz örhänge istället Glad

  • Värmla­nd2011
    Äldre 14 Mar 19:11
    #12
    Jag han skrev 2011-03-13 18:20:27 följande:

    Det lät ju bra! Men vet du om man kan byta ut stenarna bara eller om man måste köpa ny ring?


     


    Jag var inne på min lokala Smycka-butik och talade med guldsmeden där och hon sa att det är bara att sätta i en ny sten så det är min tanke att ringen blir som "ny".  Hon sa att det är bara riktiga experter som ser att det inte är en riktig diamant, så för vanliga ögon så kommer det glittra som en diamant. Jag är inte ute efter diamanten utan ringen i sig och ringen som jag fastnade för kostar 8 000 med diamant och 5 000 med cz-sten, så då blev valet enkelt för mig.

  • Emblas Mamma
    Äldre 14 Mar 19:15
    #13

    Kan säga att min ring skulle kosta ca 80-90.000 med diamanter,
    nu kostar den istället 6500 kr med CZ :)

    Bra val va? ;) jag tror jag har valt rätt väg :)


  • Humlan­66
    Äldre 14 Mar 19:17
    #14
    Jag han skrev 2011-03-13 18:43:28 följande:
    Åh, är det sant?!
    Var det på en "vanlig" butik? Eller en riktig guldsmed?
    Jag har vart in på flera guldsmeder och frågat Tex nordstans guld =) .Man måste ju jämnföra priser
  • Jag han
    Äldre 14 Mar 20:01
    #15

    hmmm... med alla era svar lutar det nog åt en cz ring istället.
    Så kanske vi kan unna oss catering istället för att laga maten själv ;)
    Tack snälla ni för era svar!
    Nu känns det lite lättare..

Svar på tråden Någon som har en vigselring med cz stenar istället för diamant?