• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 8 Feb 17:33
    7660 visningar
    7 svar
    7
    7660

    Hindersprövning - I vilket land!?

    jag kom precis på att jag inte vet hur det blir med hindersprövningen för oss.
    Kanske är jättekrångligt??
     
    M är svensk medborgare - gifter sig i Sverige - men är folkbokförd i Norge.

    Jag är Isländsk medborgare - gifter mig i Sverige .- folkbokförd i Norge 

    Vad betyder det här när det kommer till hindersprövningen och rätten att gifta sig i Sverige??
     

  • Svar på tråden Hindersprövning - I vilket land!?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Feb 08:05
    #4

    Oj, nu förstår jag inte.
    Vad var det som bara gällde om man är man och kvinna??
     
    "En hindersprövning som gjorts i ett annat nordiskt land gäller även om ni
    gifter er i Sverige, men bara om ni är en man och en kvinna." 

    Betyder det att vår hinderprövning måste vara gjord i Sverige och att jag, eftersom jag är utländsk medborgare måste komma personligen på skatteverket med pass?
    Konstigt att det bara gäller heteropar, äktenskap mellan man och kvinna är ju lagligt i både Norge och Island :/

     Tack för att du kopierade svaret hit! Känner mig lite klokare i alla fall :)

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Feb 13:28
    #6
    jkbr skrev 2011-02-10 13:24:10 följande:
     jag skulle ringt till folkbokföringen både i norge och sverige och hört för att vara säker:) dom är ganska muppiga på båda ställena :)
    Jag litar INTE på myndigheter i Norge. De är på fullaste allvar helt inkompetenta här där jag bor. 
    Men jag får göra som jag fått göra förr. Fråga flera gånger och sen välja det svar som låter vettigast då man alltid frå olika från olika personal.

    (längtar hem till Sverige) 
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Feb 13:29
    #7

    Undrar föresten om jag kan få ett födelseattest från Isländska ambasaden i Oslo och hur gammalt det får vara när man väl söker om alla andra papper :/

Svar på tråden Hindersprövning - I vilket land!?