• Farmal­l
    Äldre 21 Jan 11:03
    11762 visningar
    29 svar
    29
    11762

    Bröllopstårta "amerikansk".....

    Finns det verkligen inget bageri eller konditori som gör en "amerikansk" bröllopstårta? Alltså med tårtorna liggandes direkt på varandra och ingen luft emellan.
    Pratade med ett bageri här som påstod att det inte går med våra svenska tårtor, men visst måste väl det gå med en sådan inbyggd tårtställning? Någon som förstår och kan svara.

    Skulle behöva få tag i någon runt Mariestad , Skövde , Töreboda , götene , Tidan trakten. Hjälp snälla.

    Om ni inte vet vart de kan göra någon sådan tårta så tar jag tacksamt emot tips om vart de gör andra fina och goda tårtor i dessa trakter. Vart finns de billigaste?

  • Svar på tråden Bröllopstårta "amerikansk".....
  • MaybeB­ride09
    Äldre 21 Jan 11:13
    #1

    När "hobbybakare" klarar av det tycker jag att "proffs" borde göra det. kolla på kakburken.se eller någon annan sida om de har sånna stödpelare och ta med och visa när du frågar om tårtor. 

    Annars skulle jag nog försöka få tag på en "hobbybakare" som gör tårtan åt dig.  


    1 oktober 2011 säger jag JA
  • Maddeå­Mats
    Äldre 21 Jan 11:14
    #2

    Jo då, visst går det att baka sådana tårtor, men jag känner bara till var de finns i Malmö-trakten..... titta in på http://www.ultimatecake.se/bilder/10aug21h.jpg, www.ultimatecake.se

  • Fjällb­ruttan
    Äldre 21 Jan 13:27
    #3

    Jodå, det går att göra, men är mycket svårare att transportera, och är pyssligare att bygga upp.
    Det blir därför betydligt dyrare och marknaden är inte så stor för det i sverige så jag gissar att bagarna satsar på det som går mest, är ju dumt att ligga på lager med saker som inte går åt.

    Sen är de tårtorna svårare att skära, och en aspekt som lätt glöms bort är att amerika har "torra" tårtor, dvs, smak  i sina bottnar, som är lite segare coh stabbigare än fluffig sockerkaka, och sen ofta en smaksatt smörkräm, medans vi här i Sverige gärna har mousser, panacotta óch gräddkrämer i tårtorna, sk, blöta tårtor, vilket gör dem mindre stabila och att de lättare sjunker ihop...

    Är ju inte kul med en tårta som satt sig och pöst ut till en mosad boll....

    Så, där har du förklaringar

    Men nån som kan göra en tårta kan jag inte hjälpa dig med, du kanske ska gå in på familjeliv och söka upp nån tårttråd och efterlysa en hobbybakare?
    Har funnits flera trådar där förut

    Lycka till

  • Farmal­l
    Äldre 22 Jan 10:04
    #4

    Tack för era svar. Tar tacksamt emot fler tips.

  • Äldre 22 Jan 10:16
    #5

    Det är inte svårt att göra sådana "amerikanska" bröllopstårtor själv.
    Jag har gjort 3 till olika bröllop. Enda gången det blev problem var när dom ville ha en väldigt lös fyllning i sin tårta.
    Det är ju inte en tårtställning man använder, utan man staplar dom på varandra med hjälp av något som heter dowelrods. Typ pvc-rör med en diameter på 2 cm (måste ju självklart vara avsett för att bruka i mat, annars kan man bli sjuk).
    Jag handlar på www.tartdecor.se eller www.kakburken.se och www.dekoreramera.se
    Ett tips om du gör tårtan själv är att köpa deras mousser och använda som fyllning. Då blir tårtan "skär-fast" och håller för rätt stor tyngd. Speciellt med hjälp av dessa "rör" som man trycker ner i tårtan som håller upp våningen ovanför (om du förstår hur jag menar).
    Man måste också ha tårtbrickor av papp emellan så det liksom finns en "stopp" som gör att den övre tårtan inte bara sjunker ner.

    Allt sånt finns på dessa sidor ovan.
    Och vill du se mina tårtor så hittar du dom flesta på trickytrixie.cybersite.se

    Lycka till :)

  • sacki7­9
    Äldre 22 Jan 12:25
    #6

    Jag rekomenderar att du gör egna mousser att fylla tårtan med då jag tycker att de på pulver som hemsidorna ovan säljer smakar lite "mesigt". Du behöver heller inte nödvändigtvis använda dig av dowel-rods när du bygger din tårta utan kan likagärna köpa vanliga grillpinnar men stoppa i så fall i en pinne extra eller 2.

    Lycka till!

  • Farmal­l
    Äldre 22 Jan 16:45
    #7

    Tack för alla tips.
    Jag kan baka tårtor själv, men min bröllopstårta vill jag inte göra själv. Den dagen vill jag inte baka tårta och dessutom ger det ju otur..

    Någon som vet någon i närheten av mig som gör fina tårtor? Bagerierna jag pratat med hittills är inte intresserade. Svårt att hitta alla bara.

  • Äldre 22 Jan 17:01
    #8

    Det går men som sagt det ska vara ställningar mellan varje plan, men det syns inte utåt när tårtan fortfarande är hel :)

    Vi ska så är tanken :D

  • Kattpo­et
    Äldre 22 Jan 18:27
    #9

    Om jag ska vara ärlig så är svenska tårtor godare, det blir så torrt med  amerikansk, visserligen är det bättre en engelsk  klassisk bröllopstårta.  

    Har du någon sin provbakat en  Amerikansk tårta?  Så du vet vilken smak du vill ha? 

  • Farmal­l
    Äldre 23 Jan 08:28
    #10

    Nu förstår ni nog inte. Jag vill ha en svensk tårta med sockerkakstårtbotten och mousse men jag vill bygga upp den som en amerikansk alltså på varandra. Jag har ju bakat våningstårtor själv och vet att det går, men vill ha tag på någon här i närheten som jag kan beställa ifrån eftersom jag inte vill göra den själv.

Svar på tråden Bröllopstårta "amerikansk".....