• NeutronStar

    Förlovningshinta..?

    Jag och min sambo har den 1 februari bott ihop i ett år och har den 31 januari varit tillsammans i 1,5 år. Jag vill verkligen verkligen verkligen förlova mig med honom och jag är ganska säker på att om jag skulle fråga skulle han säga ja. Problemet är bara att jag vill att han ska fråga...

    Han har varit förlovad en gång tidigare och de förlovade sig efter ungefär ett och ett halvt år (på alla hjärtans dag för att vara exakt, vilket lite förstört den dagen för mig...) och det känns som att om han inte frågar innan dess så älskar han mig inte lika mycket som han älskade henne... Hemskt att säga, jag vet, men jag tog det ganska hårt när jag fick reda på det första gången och det har hänt massa saker det sista som rivit upp gamla sår...

    Hur ska jag få honom att förstå hur jag tänker och känner utan att säga det rakt ut..? Han har sagt innan att han inte tänker förlova sig med mig för att bevisa att han älskar mig, men det är ju inte det jag vill att han ska göra. Jag vill att han ska vilja förlova sig med mig, vilket jag tror och hoppas att han vill, men jag vill bara att han ska vilja fråga också...

    Vet inte vad jag ska göra, och att gå runt och tänka på det 24/7 tär verkligen på mig...

  • Svar på tråden Förlovningshinta..?
  • hernameispekka

    Varför inte göra som den klassiska svenska traditionen att man endast pratar om att göra det, sedan går man och väljer varsin ring och sedan väljer man ett datum man förlovar sig på. Det du vill nu är egentligen den amerikanska traditionen som många ser på film.

  • NeutronStar
    hernameispekka skrev 2011-01-19 18:57:26 följande:
    Varför inte göra som den klassiska svenska traditionen att man endast pratar om att göra det, sedan går man och väljer varsin ring och sedan väljer man ett datum man förlovar sig på. Det du vill nu är egentligen den amerikanska traditionen som många ser på film.
    Har funderat på det men både jag och min sambo tycker att det helt enkelt inte passar oss, vi tycker det känns för "tråkigt"...
  • Sebastiána
    NeutronStar skrev 2011-01-19 18:59:55 följande:
    Har funderat på det men både jag och min sambo tycker att det helt enkelt inte passar oss, vi tycker det känns för "tråkigt"...
    Då får du väl tala om det för honom. Han är väl ingen tankeläsare. Personligen tycker jag att den klassiska svenska varianten är den mest romantiska. Det är mysigt att gå och leta ringar tillsammans och göra upp planer tillsammans.
  • Aniara4

    Betyder det att du också är redo att gifta dig, eller använder du dig av nytolkningen att en förlovning bara visar att ett förhållande är seriöst istället för att vara ett för-löfte om att gifta sig?

    Vad du än gör, jämför dig INTE med hans tidigare förhållande. Hon var ju tydligen inte den rätta, annars hade de fortfarande varit tillsammans. Det kanske är så att om man har varit förlovad förut och alltså trott mycket på en relation som sen inte funkade, så är man lite bränd och vill vara riktigt, riktigt säker innan man tar ett sånt steg igen?

    Min fästman har varit förlovad förut, och jag struntar fullständigt i hur lång tid det tog, hur det gick till osv, det enda relevanta är ju hur det känns i VÅR relation. Och vi kommer ju att vara ihop mycket längre än någon av oss har varit med någon annan förut, så då blir allt som hände innan ännu mer irrelevant!

  • hernameispekka
    Sebastiána skrev 2011-01-19 19:02:39 följande:
    Då får du väl tala om det för honom. Han är väl ingen tankeläsare. Personligen tycker jag att den klassiska svenska varianten är den mest romantiska. Det är mysigt att gå och leta ringar tillsammans och göra upp planer tillsammans.
    Håller med. Först själva tanken låter tråkig men biten att tillsammans med sin älskade stå och prova ringar är underbar. Och spänningen när man får sätta dem på fingrarna och alt sånt :D
  • NeutronStar
    Sebastiána skrev 2011-01-19 19:02:39 följande:
    Då får du väl tala om det för honom. Han är väl ingen tankeläsare. Personligen tycker jag att den klassiska svenska varianten är den mest romantiska. Det är mysigt att gå och leta ringar tillsammans och göra upp planer tillsammans.
    Jag vill gå och leta ring tillsammans med honom, jag vill inte att han ska fria med ring, men jag hade ändå velat att det var han som frågade. Glad
    Aniara4 skrev 2011-01-19 19:06:52 följande:
    Betyder det att du också är redo att gifta dig, eller använder du dig av nytolkningen att en förlovning bara visar att ett förhållande är seriöst istället för att vara ett för-löfte om att gifta sig?

    Vad du än gör, jämför dig INTE med hans tidigare förhållande. Hon var ju tydligen inte den rätta, annars hade de fortfarande varit tillsammans. Det kanske är så att om man har varit förlovad förut och alltså trott mycket på en relation som sen inte funkade, så är man lite bränd och vill vara riktigt, riktigt säker innan man tar ett sånt steg igen?

    Min fästman har varit förlovad förut, och jag struntar fullständigt i hur lång tid det tog, hur det gick till osv, det enda relevanta är ju hur det känns i VÅR relation. Och vi kommer ju att vara ihop mycket längre än någon av oss har varit med någon annan förut, så då blir allt som hände innan ännu mer irrelevant!
    Jag vill gifta mig, och ser förlovning som att löfte att gifta sig, bara inte inom ett år. Jag vet att jag inte borde jämföra mig, och jag vet att han är bränd, men samtidigt är det ju svårt för mig att förstå varför han inte vågar när det är så självklart och uppenbart för mig... Obestämd Jobbigt bara...
  • NeutronStar
    hernameispekka skrev 2011-01-19 19:09:47 följande:
    Håller med. Först själva tanken låter tråkig men biten att tillsammans med sin älskade stå och prova ringar är underbar. Och spänningen när man får sätta dem på fingrarna och alt sånt :D
    Som sagt var, vill bara att han ska fråga, allt det andra vill jag göra ihop. Glad
  • Dejli

    Om han gjorde det efter 1½ år med förra tjejen och det sprack så vill han kanske vänta för att inte riskera att det spricker mellan er? Vill man ha något gjort får man göra det själv... fattar inte riktigt grejen med att killen ska fria. Snacka om att sätta tokmycket press på någon som kanske inte vill ta det ansvaret...

  • sofi 88
    Dejli skrev 2011-01-19 19:18:56 följande:
    Om han gjorde det efter 1½ år med förra tjejen och det sprack så vill han kanske vänta för att inte riskera att det spricker mellan er? Vill man ha något gjort får man göra det själv... fattar inte riktigt grejen med att killen ska fria. Snacka om att sätta tokmycket press på någon som kanske inte vill ta det ansvaret...
    Precis, han kanske helt enkelt tyckte att 1,5 år var för kort tid. Bara för att de förlovade sig efter 1,5 år ska du nog inte förvänta dig att "det är då det är dags". Om du vill vänta tills han frågar får du nog bereda dig på att vänta ett tag, det är min gissning. Vi pratade båda länge om det innan vi bestämde oss när och hur och vart vi ville förlova oss och vi gjorde det efter 2,5 år, sambos som 2 år.
  • Smuppra

    Jag och min pojkvän talade om förlovning. Att vi ville förlova oss och att vi troligen skulle göra det ungefär 10 månader senare. Två månader senare säger han att han vill förlova sig nu och inte vänta. Jag var mer av "men vi skulle ju vänta till sommaren" men efter lite betänktetid ångrade jag mig och ville också förlova mig. Det var nästan 5½ år sedan och i sommar gifter vi oss

    Kanske kan ni snacka om när ni kan tänka er förlovning? Ni måste ju inte bestämma något definitivt gemensamt om du inte vill, men du kan ju säga att du helst vill att han frågar. Så får du kanske lite koll på hur han känner också. Att gå och hoppas på förlovning medan han kanske inte ens har tänkt den tanken seriöst känns mycket dumt. Bättre att visa några korten man har på handen då. Och, hur mycket vi tjejer än det önskar, killar kan inte läsa tankar. Jag kan aldrig hinta om någonting till min m2b utan måste säga rent ut vad jag menar. Men hellre det än att jag blir besviken utan att han fattar varför.

    Sedan det där med hans ex fästmö. Det ska du inte lägga vikt vid. Som ovan är sagt så är det ju inte ihop längre så den förlovningen är ju inte något värd. Men ert förhållande ska ju hålla längre och ni ska förlova er och ni kommer gifta er. Något som han och exet aldrig gjort och aldrig kommer göra. Men facit i hand sedan har du, trots att frieriet kommer senare, "vunnit" mot exet. Om man nu ska se det så.

    Har en kompis vars sambo varit gift förut och fått ett barn med sitt ex. Hon visste att han inte skulle  vilja förlova sig och gifta sig på ett tag, även om han verkligen älskar henne och tror på förhållandet. Han var helt enkelt bränd efter det "misslyckade" äktenskapet. Men nu har de en dotter gemensamt på ett år. Det tycker jag är ett ännu större åtagande. Gifter man sig kan man skilja sig och aldrig mer ses, men så funkar det inte med barn... Nu ska ju förstås ingen här skilja sig framöver, allra minst jag själv

Svar på tråden Förlovningshinta..?