• TheJohanna

    Får man säga att man inte vill ha någon möhippa?

    Det är över åtta månader kvar till vårt bröllop, inbjudningarna har inte gått ut än och gästlistan är heller inte klar. Jag har två tjejkompisar som är väldigt exhalterade över det kommande bröllopet och nu börjat fråga mig om namn på mina kompisar från min hemort. Som jag förstår det vill de ordna en möhippa för mig och veta vilka av mina gamla kompisar som de ska bjuda.


    Min känsla är bara att jag inte vill. För det första är jag rädd för att de ska planera in en massa grejer som jag inte vill göra, jag vill inte ha något smink eller klä ut mig, jag vill inte "göra bort mig" jag vill inte göra något som inte känns som jag. Och jag vet själv att jag brukar känna att jag inte är mig själv fullt ut när jag är med dem eftersom jag då anpassar mig och försöker matcha dem (och sen mår jag jättedåligt av det i efteråt).


    Min första tanke var att jag kunde säga allt som jag inte vill göra, men sen kände jag att det räcker inte. Nästa grej är att det känns som ett problem att det är de som bjuder in till en möhippa som ska vara för mig. De bad bara om namn på mina gamla kompisar men jag umgås även med en massa andra människor på den ort jag bor nu som jag inte tror att de vet om att jag umgås med (det känns lite som om de har bilden av att de två är mina närmsta vänner på den nya orten och att jag bara umgås med min m2b annars). Men saken är att jag numera umgås mindre med dessa två och istället försöker umgås mer med andra som jag har lättare att vara mig själv med... Jag vet också att dessa två tjejer inte heller går ihop med alla mina andra kompisar.. Det är liksom ett problem att det är dessa två som bjuder.


    Det normala är väl att tärnan ordnar möhippa men jag tror inte att jag ska ha någon tärna - i så fall möjligen min syster som är 14 år... Tärnan brukar väl vara den närmsta och det känns ju mer logiskt att det är den som står närmast som anordnar en möhippa.. därför känns det också som att det skulle sända ut fel signaler om dessa två ordnade en hippa.. lite som att de själva presenterar sig som mina bästa vänner, också inför andra som står mig närmre. Sen vet jag heller inte vilka namn jag skulle ge dem eftersom jag i så fall tycker att det är bäst att bjuda samma kompisar till en möhippa som är bjudna på bröllopet - och gästlistan är som sagt inte klar än.


    Jag har väldigt svårt för att göra folk besvikna. Vid sådana här tillfällen brukar jag tänka att det inte är så farligt och så lider jag mig igenom det ändå. Men jag orkar inte gå med den här oron vid sidan av all planering inför bröllopet...


    Detta blev ett jätterörigt inlägg känner jag, men till min fråga:


    Kan jag säga till de här tjejerna att jag inte vill ha någon möhippa av olika skäl som jag inte orkar gå in på?

  • Svar på tråden Får man säga att man inte vill ha någon möhippa?
  • Semlorna

    Tycker du ska vara ärlig med att du inte vill ha en stökig möhippa och att du ännu inte fastställt gästlistan.

    Tärnan behöver inte vara den som planerar möhippan. Min hippa kommer ordnas av mamma :)

  • TheJohanna

    Att gästlistan inte är klar har jag sagt, men det känns som att jag bara skjutit problemet på framtiden... Sen känns det lite som att det hade inte varit helt bra ens om jag hade bestämt varenda liten detalj på möhippan just för att de på något sätt utsett sig själva till organisatörer.. De har frågat flera gånger om de kan hjälpa till med något med bröllopet menjag har liksom inte velat släppa in dem riktigt eftersom jag tycker att räcker med att jag, min m2b och våra familjer håller i bröllopet. De andra är där som gäster och jag vill inte engagera fler.. Nu känns det lite som att de har kommit på att här finns det ju något som de kan göra när jag inte vill låta dem vara med och bestämma hur jag ska ha håret osv...


    Å ena sidan känner jag mig riktigt otacksam för de menar ju bara väl och jag har ju sett i trådar här att det är många som har det motsatta problemet: att de inte har någon att prata med eller planera bröllopet tillsammans med. Men jag trivs inte med sånt här! Jag vill bli gift och ha ett bröllop där släkt och vänner samlas men alla detaljer som färger, dekorationer osv. gör mig galen! Mina två kompisar är tvärtom och skulle nog lägga hur mycket tid och möda som helst på varje detalj om det hade varit deras bröllop - men nu är det inte det! Jag vill bara att de ska vara bröllopsgäster - ingenting annat. Så även om jag känner mig otacksam och elak eftersom de menar väl så känns det ju schysstare att säga till direkt innan de hunnit planera en massa. Dessa två skulle nog kunna göra en möhippa som hade varit dröm-möhippan för många - men jag klarar inte sånt. Det är inte jag.

  • Semlorna

    Precis det du skrev nu tycker jag du ska berätta för dom :) Var ärlig, riktiga vänner klarar av det

  • Aylas

    De hippor jag har varit på har planerats till stor del av de som har deltagit, även om tärnorna ofta varit drivande. Vid flera tillfällen har det sagts ifrån "detta vet jag att hon inte vill" och det har respekterats.

    Så är du orolig kan det räcka med att prata med någon som du har förtroende för och känner att du kan vara dig själv med så kan hon framföra det när det ska planeras. Eller prata med din m2b, de brukar bli lite involverade när det gäller planering av dagen osv.

  • TheJohanna

    Det där med att planera och organisera tillsammans tror jag inte är aktuellt eftersom det är just den biten dessa två verkar vilja hålla på med. Det känns ju lite taskigt att ta det ifrån dem men jag vill helt enkelt inte att de ska fixa någon möhippa åt mig. Antingen gör någon av mina närmsta det - eller så är jag utan (vilket verkligen hade känts helt okej).


    Har pratat med min m2b om det här massor av gånger och jag känner att jag vill inte utsätta honom för mitt tjat om dessa kompisar mer så det är därför jag skriver här. Fast det är klart - jag kan ju ta det som löfte av honom att inte samarbeta med möhippefixare utan bara säga om någon frågar att jag inte vill ha någon möhippa.

  • mamma56

    Hej! Det är klart att du ska säga ifrån om du inte vill ha en hippa!!! jag tycker iinte att du behöver gå in på några närmare detaljer om varför, bara förvissa dig om att de verkligen respekterar detta. Det blir lätt sånt stort ståhej kring bröllop så börja redan nu att säga ifrån. Det får man och det ska man!

    Lycka till!

  • SnuttisSessan

    Känns ibland som hippor blir allt det de som hippar själv inte skulle vilja vara med om, men jag har pratat med mina närmsta vänner och bett de tänka efter hur jag är och göra något efter det. Har också sagt att jag uppskattar en lugn och trevlig middag kanske en matlagningskurs bowling och en bio eller så en tjejkväll =)

  • TheJohanna

    Ja, och det är så mycket att tänka på med ett bröllop ändå så att gå och oroa sig för en möhippa känns liksom inte som det som ligger högst på önskelistan

  • mattiasFästmö

    Absolut kan du tacka nej till möhippan, det gjorde jag superskönt att slippa den stressen kände jag, jag var nervös nog ändå innan stora dagen.

  • moonlightgirl

    Hej hej

    Naturligtvis kan du säga ifrån att du inte vill ha en möhippa. När du sagt ifrån om detta tror jag att en stor sten kommer att falla från dina axlar. Jag förstår mig inte på möhippor eller svensexor heller för den delen med massa förnedrings aktiviteter. Nej det skulle jag verkligen inte finna mig i och det behöver inte du heller göra.

    Som sagt säg ifrån och du behöver inte gå in på en massa detaljer och förklara utan din önskan ska respekteras.

Svar på tråden Får man säga att man inte vill ha någon möhippa?