• skojmarran

    Humörförändringar av preventivmedel??

    Hej!
    Är det någon som fått humörförändringar av preventivmedel och isf vilket preventivmedel och på vilket vis har ni förändrats?

    Arg och sur?
    Deppig?
    Ledsen?
    ...

    Jag skulle vilja höra era åsikter och erfarenheter av olika preventivmedel.
    Och gärna vad det är för något, cerazette, implanon, trionetta, p-ring, osv. . .
    Och framför allt hur de har påverkat er känslomässigt och humörsmässigt.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Humörförändringar av preventivmedel??
  • blomtroll

    Mercilon, Cerazette och någon sort som jag helt förträngt namnet på Tr...någonting.


    Biverkningar: de flesta utom blodpropp (fast de olika pillersorterna gav inte exakt samma biverkningar). Blev deppig, mycket lättirriterad, gråtmild, mer mensvärk, ömma bröst, illamående, gick upp 5 kg, oerhört sköra slemhinnor (med sprickor och infektioner som följd), försvunnen sexlust, stänkblödningar, längre mens, försvunnen mens, lägre blodtryck (har redan lågt från början) och sen högre blodtryck (med en annan sort), cystor (som skaver vid sex) - listan kan göras längre men det var de biverkningar jag kom på just nu.
    Testade bara tre sorter och bara ca ett år men orkade inte mer. Tyvärr så fungerar inte hormoner för mig, är antagligen en av de kvinnor som är hormonkänsliga.

  • Moster Stina

    Blomtroll! Jag håller med dig i allt du skrev! Lila för mig.
    Pröva kopparspiral! SUPERbra!

  • wiii

    Har haft Neovletta, Yasmin och Cilest. De två första var katastrof för humöret, blev väldigt känslig och lätt deppig och gråtig. Cilest var bättre, men inte tillräckligt så nu har jag kopparspiral istället. Fick också ömma och svullna bröst av piller.

  • darkHorse

    Haft Trionetta i ett år ingefär, förlorade sexlusten, fick PMS och blev jättelättretlig (något jag aldrig får annars) och kunde börja gråta för ingenting. Nu provar jag Nuvaring sen en vecka tillbaks, får återkomma om ett tag för att se hur jag trivs med den.

  • korpen

    Hej, 


    jag minns inte längre vilka namn mina p-pillersorter hade men det var tre olika p-piller och så mini-piller också som jag hade. Fick kliande, vätskande bölder på fötter, knän och händer. Låter precis så kul som det var! Klådan var fruktansvärd och jag har fortfarande ärr.


    Provade pessar. Ingen höjdare, kladdigt och bökigt och ospontant. 


    Nu har jag sedan 4 år tillbaka kopparspiral. Det bästa som hänt mig. Rekommenderas varmt.

  • Hvidbrud

    Om jag inte hade fått blodpropp av metcilon för 13 år sedan skulle jag testa det nya p-pillret med naturligt östrogen. Om man vill ha ett bra praktiskt hormonfritt prevmedel har jag fått rekomenderat Femcap!

Svar på tråden Humörförändringar av preventivmedel??