• Camilla72

    Är det för tidigt att förlova sig?

    Hej jag har några funderingar kring förlovning och önskar få era synpungter på det hela.

    Lite om mig:
    Jag har två barn, 8 och 4 år gammla, sedan tidigare förhållande.
    Min kille och jag träffades för ca: 1,5 år sedan.
    Vi bor ej ihop ännu, fast vi (eller jag) har tagit upp det hela och vi börjar prata om att nu flytta ihop.

    Jag går nu i tankarna på förlovning...
    men jag funderar på om...
    det är förtidigt?
    är det fel om tjejen frågar?
    bör man bo i hop innan?
    skall jag i så fall fria med eller utan ringar?

    Hoppas ni har några goda råd att ge mig!  :)

  • Svar på tråden Är det för tidigt att förlova sig?
  • pyrro

    Generellt sett tycker jag inte alls att 1,5 år är för tidigt (1,5 år efter att vi träffats föddes vårt 1a barn Jag skulle vilja säga att man inte behöver bo ihop innan heller för det är ju från början inte tänkt så. Men det kan vara speciellt att flytta ihop då man har barn så det kanske vore ide att prova det först ändå. Självklart kan tjejen fråga även om jag behövde att det kom från han. Med eller utan ringar....klart mer romantiskt med, men han kanske vill vara med och välja?!

  • Niini

    Man kan väl göra hur man vill när man vill. Men de flesta jag känner som förlovat/gift sig innan de flyttat ihop har förhållandet spruckit. Skulle nog säga det är en bra idé att testa på samboskapet före, speciellt om ni har barn :)

  • danicalifornia

    jag om min sambo förlovade oss och vart gravida efter 4 månader! tycker inte att man kan säga om det är för tidigt till nån, man ska göra det som känns rätt! vi flyttade iof ihop efter en månad, kan hålla med om att ni ska bo ihop och känna hur det känns och att det funkar med barn och så! sen är det bara att tuta och köra!!


    Man kan ju inte vinna utan att satsa!!

  • bobods

    Håller med föregående talare, jag tycker generellt inte att det är för tidigt. Jag och min sambo (som blir min man på lördag!) förlovade oss efter 8 månader och flyttade ihop 2 dagar efter förlovningen. Det är väldigt individuellt och jag tror du känner bäst själv vad som passar er. Min mamma är t.o.m. GIFT utan att bo tillsammans med sin man, så det där med samboskap innan förlovning tycker inte jag är så viktigt


    Personligen tyckte jag det var så mysigt att få välja ringar tillsammans, så jag skulle föredra ett frieri utan ringer. Eller ett frieri med "låtsasringar", som ni byter ut sen. 


    ABSOLUT INTE fel att tjejen frågar!

  • prinsessanogrodan

    Kör på tjejen!


    Om du känner att ni fungerar bra ihop och han fungerar bra med dina barn och ni har samma värderingar och du känner att det är "rätt"...ja då är bara att köra på!


    Det är så olika hur man känner och när. Av din signatur att döma så är ni ju säkert inte heller några naiva små tonåringar som bara ser till och har upplevt de positiva aspekterna av kärlek. Du har ju uppenbarligen erfarenhet av relationer och har även barn så du vet ju att det inte bara kommer glada dagar i en relation.

  • mattiasFästmö

    Jag tycker absolut att man ska bo ihop innan, för även om man tycker att man känner en person inifrån och ut så är det en annan sak att dela vardagen och hemmet ihop. Det är då alla småsaker som man tar för givet kommer upp och kan bli problem. Så absolut, bo ihop ett tag först och sedan kan ni börja fundera på detta.


  • Albertina83

    Jag och min fästman förlovade oss nu i sommar, vid midsommar efter 2 år tillsammans. Vi bor inte heller ihop men vi letar efter vårt drömhus. Vi såg ingen anledning till att vänta med förlovningen för det känns så himla rätt, vi känner att vi är varandras själsfrände. Vi var tillsammans och valde ringar, vi kände att det var viktigt för oss att göra det tillsammans. Vi valde att ha varandras namn i ringarna och så står det sommaren 2010 och vi valde att ha 2 hjärtan i ringarna. Det var min älskling som frågade men jag tycker inte det är fel om tjejen frågar.

  • snartenblivandefru

    Jag och min sambo förlovade oss också efter bara 4 månader :)
    Jag tycker inte att tiden spelar särskildt stor roll om man tycker om varandra!
    Känns det bra för dig så tycker jag att du ska go for it!

    Lycka till :)

  • lunagarden

    Det finns inget facit, följ ditt hjärta!

    Min man och jag ska gifta oss nästa sommar, då är det tre år sedan vi träffades. Och på den tiden har vi hunnit få två barn också

  • CeciliaJarl

    Vi förlovade oss efter 1,5 år, och vi var bara 15 och 16 år gammla. Men nu håller vi på för fullt att plnera bröllop snart 6 år senare. Känns det rätt så är det rätt! :)


  • magnoliantrees

    Vi flyttade ihop efter 4 månader och förlovade oss efter 9 månader. :) Vi ska gifta oss 18 juni nästa år, då har vi varit tillsammans i lite över två år. :) Jag bara visste att detta var rätt, från första början och då är det bara att köra på! Du kan absolut fria, det är ju superromantiskt!! :)

  • Camilla72

    TACK ALLA! för era svar och underbara små berättelser. Vardagen har jag och min kille haft under ca: 1 år, då jag bara bott hemma 10 av månadens dagar. Resten har jag bott hos honom ca: 20 dagar/månad.
    Så jag kommer satsa på förlovning innan vi flyttar ihop...  :)
    eller kanske jag skall önska mig en förlovningsring i födelsedagsprecent i höst!??  ;)
    Ha det gott alla!

  • förlovadflicka

    Kan berätta hur vi gjorde... Lite bakgrund (som förmodligen inte är så lik din :P) Jag är 18 och min fästman fyller 26. Vi hade varit ihop i ca 1,5 år när vi förlovade oss. Vi bor inte ihop eftersom vi är Jehovas vittnen och följer bibelns moralnormer=inget sex innan äktenskap=inte bo tillsammans innan. Det var han som friade men det kunde lika gärna varit jag men jag visste att han gärna ville göra det. Han hade inga ringar och det är jag väldigt glad för, hade blivit sur om han hade gått och valt ringen, det är så viktigt så jag vill vara med också+att det är ju inte säkert att den passar. Det funkade bra för oss på det här viset :)

  • Mymlan16

    Inte för tidigt om det känns rätt tycker jag!! Och NEJ det klart att det inte är fel att tjejen friar, det är ju 2010 och vi vill väl leva i ett jämlikt samhälle.... ;) !!! Skulle friat utan ringar, roligt att gå och välja tillsammans. Kanske bo ihop lite innan, så att man vet vad den andre går för? Man vill ju inte fastna i tvättkorgen ensam...haha.

  • magnoliantrees

    Haha.. Fastna i tvättkorgen ensam.. *fnissar* Det var roligt ;)

Svar på tråden Är det för tidigt att förlova sig?