• mitas7­9
    Äldre 14 Jul 20:30
    5919 visningar
    17 svar
    17
    5919

    Rädd för tråkig fest?

    Är det bara jag som är rädd för tråkig fest? Tänk om en del av gästerna inte har kul? Vi har många typer av vänner och en del känner inte så många eller knappast några. Tänk om någon åker hem redan efter maten. Jag tänker mig en kul fest med party hela natten!

  • Svar på tråden Rädd för tråkig fest?
  • Boxieb­ride
    Äldre 14 Jul 20:50
    #1

    Efter att ha varit på ett antal bröllop de senaste två åren måste jag säga att om det blir en rolig fest eller inte beror till stor del på vilken inställning bröllopsparet själva har. Sen gäller det ju att vara tydlig mot sina gäster att man vill ha en riktig fest, att ha en toastmaster som håller uppe feststämningen med aktiviteter och anger tonen. Sen är det kanske lite tråkigt men faktum är ändå att se till att folk inte sitter med tomma glas. Självklart vill man inte att det ska vara ett fylleslag på bröllopsfesten, men på det senaste bröllopet som vi var på fick vi skåla i tomma glas och det höjer ju inte direkt stämningen. 

    Lycka till med er fest!

  • mitas7­9
    Äldre 14 Jul 21:21
    #2

    Jo, det har du rätt i!

  • pyrro
    Äldre 14 Jul 22:05
    #3

    Jag vill absolut inte ha nått fylleslag, men jag har förstått att hälften av gästerna förmodligen inte ens kommer att dricka vin och det tycker jag känns botten

  • Flotte­n
    Äldre 14 Jul 22:11
    #4

    Finns det folk som åker efter maten?? Har själv upplevt en och annan tråkig fest men aldrig gett upp tidigt för det, ofta är det hårdplanerade fester som tenderar att bli för uppstyrda=tråkiga.

  • Sebast­iána
    Äldre 14 Jul 23:03
    #5
    mitas79 skrev 2010-07-14 20:30:30 följande:
    Är det bara jag som är rädd för tråkig fest? Tänk om en del av gästerna inte har kul? Vi har många typer av vänner och en del känner inte så många eller knappast några. Tänk om någon åker hem redan efter maten. Jag tänker mig en kul fest med party hela natten!
    Har samma ångest! En del av mina gäster dricker inte alkohol och dansar inte. Den viktigaste delen för dem är själva vigseln. Det skulle vara sååå tråkigt om de går hem direkt efter middagen, men hur roa dem?
  • Flotte­n
    Äldre 14 Jul 23:20
    #6

     


    Sebastiána skrev 2010-07-14 23:03:03 följande:
    Har samma ångest! En del av mina gäster dricker inte alkohol och dansar inte. Den viktigaste delen för dem är själva vigseln. Det skulle vara sååå tråkigt om de går hem direkt efter middagen, men hur roa dem?

    Jag dansar helst inte och dricker minimalt med alkohol, skulle jag därför gå hem tidigt??? Hur resonerar du då?
    Jag kan roa mig med att prata aningen med gamla vänner eller så ser jag till att fixa några nya bekantskaper på festen. Det jag däremot INTE gillar är när andra människor talar om för mig att jag har tråkigt och skall sätta igång och LEKA, det är nämligen enligt mig den ultimata partydödaren. HU

  • Fini
    Äldre 14 Jul 23:32
    #7

    Huu.... Jag borde inte ha registrerat mig på bröllopstorget för jag blir mer och mer orolig nu när jag läser om tråkiga fester och misslyckade möhippor O_o


    Det är riktigt svårt att tillfredsställa 50 gäster eller hur många det nu blir. Alla festar ju på olika sätt. Jag antar att man får säga till sin toastmaster hur man själv gillar att festa och tillsammans komma på roliga grejer att göra.


    Jesus, vad svårt....


    Jag är orolig för att ingen ska komma med spexigheter eller att det bara blir en massa tradiga tal. När en vän till mig gifte sig i sommar sjöng jag och spelade piano till istället för tal.

  • Agape
    Äldre 14 Jul 23:33
    #8

     


    Flotten skrev 2010-07-14 23:20:26 följande:
      Jag dansar helst inte och dricker minimalt med alkohol, skulle jag därför gå hem tidigt??? Hur resonerar du då?Jag kan roa mig med att prata aningen med gamla vänner eller så ser jag till att fixa några nya bekantskaper på festen. Det jag däremot INTE gillar är när andra människor talar om för mig att jag har tråkigt och skall sätta igång och LEKA, det är nämligen enligt mig den ultimata partydödaren. HU

    Haha håller med, har svårt för fester där det ska lekas osv...

    De fester som jag upplevt som mindre roliga är då man hamnat helt fel vid bordsplaceringen och man känt sig helt malplacerad. Sedan tycker jag personligen det är lite tråkigt om det inte finns ett dansgolv och musik (men det brukar det ju finnas vid denna typ av fest). Är inte så förtjust i massa tal och spex (känns lite mer som en sittning..) och skulle inte vilja ha så på min egen fest.

    Huvudsaken är ju att brudparet har roligt så smittar det nog av sig på sina gäster

  • Agape
    Äldre 14 Jul 23:36
    #9

     


    Fini skrev 2010-07-14 23:32:39 följande:
    Huu.... Jag borde inte ha registrerat mig på bröllopstorget för jag blir mer och mer orolig nu när jag läser om tråkiga fester och misslyckade möhippor O_o Det är riktigt svårt att tillfredsställa 50 gäster eller hur många det nu blir. Alla festar ju på olika sätt. Jag antar att man får säga till sin toastmaster hur man själv gillar att festa och tillsammans komma på roliga grejer att göra. Jesus, vad svårt.... Jag är orolig för att ingen ska komma med spexigheter eller att det bara blir en massa tradiga tal. När en vän till mig gifte sig i sommar sjöng jag och spelade piano till istället för tal.

    Det lät som ett trevligt alternativ till tal

    Min skräck när det gäller lekar osv är tex känna på massa människors ben och gissa vems som är brugummen/bruden. Huuh är allergisk mot sådana typer av lekar...

  • KatjaB
    Äldre 15 Jul 00:06
    #10

    jag kan säga såhär, det var många fler som hade beslutat sig för att vara chaufförer och därmed nyktra än vad vi trott på vårt bröllop, men det var absolut inget som märktes!

    Men har ni int självservering så tänk på att det finns nåt i glasen för folk, och att ni har kul o glad stämning.
    Vi hade inte alls så mycket spex, däremot var det roliga tal (lagom många) egenskrivna dikter och sång..


  • Andréa­K
    Äldre 15 Jul 00:13
    #11

    Vi hade fyra tal, en sång och inte en endast lek. Över 70 gäster i olika åldrar , olika bakgrund, några drack/några körde, några dansade/några satt hela kvällen. Var en helt underbart kul och lyckad fest, många som kommenterade efteråt hur avslappnad och lyckad festen blev! Varför göra det så komplicerat? Kan tillägga att vi valde bort sprit och hade vin, öl, cider, alkoholfri öl/vin, läsk och vatten istället.

  • lunaga­rden
    Äldre 15 Jul 08:34
    #12

    Bordsplaceringen är viktig eftersom det blir några timmar vid bordet. Ett tips är att hjälpa gästerna med samtalsämnen genom att t.ex. presentera gästerna på ett roligt sätt i festprogrammet :)

    Även om det är alkoholfritt så ska ingen behöva sitta med tomt glas :D

  • Junebu­g
    Äldre 15 Jul 10:34
    #13

    Jag har precis samma ångest som du TS!!

    Har kommit fram till några saker som jag tror kan hjälpa:
    - Lägga mycket tid på bordsplacering, se till att skapa riktigt roliga gäng
    - Göra ett festprogram, med sånger, presentation av gästerna, nåt lite skoj för folk att prata om - en ice breaker
    - Se till att vinet flöder på (under middagen, sen är det tyvärr betalbar som gäller för oss)
    - Utse några vänner som fest-startare, som ställer sig på dansgolvet och kör igång direkt. Om 4-5 personer + ev brudparet skakar loss på dansgovlet smittar det nog av sig, tänker jag mig.
    - Skratta mycket. Det smittar nog också av sig.

    Funderar på att ta in ett band som kan spela en timme eller så för att få igång folk efter middagen också, kanske kan vara nåt.

  • mitas7­9
    Äldre 15 Jul 20:16
    #14

    Tack för alla tips! Jag tänker vara lite egoistisk denna kväll och lägga upp festen efter vad jag tycker är kul och så lite alternativ till dem som inte dansar eller dricker. Hoppas alla har förmågan att göra sitt bästa för en trevlig kväll.

  • Fini
    Äldre 15 Jul 20:20
    #15
    mitas79 skrev 2010-07-15 20:16:01 följande:
    Tack för alla tips! Jag tänker vara lite egoistisk denna kväll och lägga upp festen efter vad jag tycker är kul och så lite alternativ till dem som inte dansar eller dricker. Hoppas alla har förmågan att göra sitt bästa för en trevlig kväll.
    Tycker jag låter som en bra idé. Det är ju trots allt din och din fästmans/fästmös dag. :)

    Alla tycker ju om olika slags fester så det är omöjligt att göra alla till lags. Gör den perfekt för er så tycker nog gästerna den är perfekt också. Lycka till!

  • Sebast­iána
    Äldre 15 Jul 20:45
    #16

     


    Flotten skrev 2010-07-14 23:20:26 följande:
      Jag dansar helst inte och dricker minimalt med alkohol, skulle jag därför gå hem tidigt??? Hur resonerar du då?Jag kan roa mig med att prata aningen med gamla vänner eller så ser jag till att fixa några nya bekantskaper på festen. Det jag däremot INTE gillar är när andra människor talar om för mig att jag har tråkigt och skall sätta igång och LEKA, det är nämligen enligt mig den ultimata partydödaren. HU

    Mina släktingar som inte dansar eller dricker alkohol kommer att gå hem tidigt. Det VET jag. De har gjort det på andra bröllop. När middagen är slut tycker de att det hela är över s.a.s och går hem om man inte har något annat särskilt inplanerat.

  • Sebast­iána
    Äldre 15 Jul 20:48
    #17

    Vill poängtera att jag INTE tycker att folk som inte dricker är tråkiga. Jag är oerhört måttlig med alkohol själv och har haft jättekul med dessa släktingar och andra nyktra vänner. Men som sagt. De ser själva vigseln som höjdpunkten och tycker inte att det är så intressant att stanna efter middagen.

Svar på tråden Rädd för tråkig fest?