• nettan­35
    Äldre 24 May 20:39
    1448 visningar
    3 svar
    3
    1448

    Ringar från Albrekts guld eller Smycka?

    Har ni erfarenhet av vigselringar fårn Albrekts och deras diamanter i vigselringarna? Funderar på att köpa min ring där men är osäker pga kvaliten. Tips och råd vore kanon!

  • Svar på tråden Ringar från Albrekts guld eller Smycka?
  • Martin­aa
    Äldre 24 May 20:43
    #1

    Vi har köpt vigselring från Smycka. Har dock inte fått börja använda den än, men ringen är jättefin i alla fall. Nu är inte jag någon juvelkännare, men jag tycker den ser jättefin ut! :)

  • Hemlig­2009
    Äldre 31 May 09:09
    #2

    Priskillnader brukar bero på lägre kvalitet på diamanterna. Hade inte köpt vigselring på Albrekts utan att veta vad jag betalar för.

  • Iryell­e
    Äldre 1 Jun 01:41
    #3

    Det finns jättetydliga guider på nätet om kvalitén på diamanter, för det är ju den vi pratar om då arbetet och guldet antaglien är jämförbart oavsett var man köper mångproducerade ringar.


    Diamantkvalité: Wesselton (W) som används mycket betyder att färgen på diamanten är vit, finns även top wesselton (TW) som är sällsynt vit etc. Sen finns en skala för hur mycket inneslutningar (kolrester) det finns inuti en diamant:


    FL flawless
    IF Internally flawless
    VVS very very small inclusions
    VS vers small inclusion
    SI small inclusions
    P (pique) tydliga inneslutningar


    Ju större en diamant är, desto viktigare blir detta. Personligen så skulle jag vara rätt ok med WSI, WVS hade också varit trevligt. Men allt detta beror på storleken på stenarna och huruvida det gör någon skillnad för MIG vad det är för något. Jag tror inte hälften som köper ringar med fantastisk stenkvalité faktiskt ser så stor skillnad.

Svar på tråden Ringar från Albrekts guld eller Smycka?