• Malin och Joel
    Äldre 24 May 10:51
    13271 visningar
    42 svar
    42
    13271

    Automatkörkort?

    Nu är det dags, jag MÅSTE skaffa körkort. Problemet är att jag tycker det är skitläskigt att köra bil.


    En kollega tipsade om att man kan ta enbart automatkörkort, vilket onekligen känns lite tryggare (en mindre sak att hålla reda på). Andra runt omkring mig är dock väldigt negativa och tycket jag ska satsa på vanligt körkort. Men jag är rädd att det blir som tidigare och att det bara rinner ut i sanden för att jag inte vågar.


    Hur är det egentligen, är det så farligt att bara ha automatkörkort? Det kan ju inte vara värre än nu, när jag inte har ngt körtkort alls?

  • Svar på tråden Automatkörkort?
  • Malin och Joel
    Äldre 24 May 11:45
    #21

    Alltså grejen är att när jag tänker på att bara köra automat så känns det okej, som att det kanske fungerar. Då VÅGAR jag iaf höra av mig till körskolan. Men om jag tänker på att köra en vanlig bil, då kommer alla de där hemska känslorna tillbaka och jag vill bara inte. Så jag är rädd att det bara kommer rinna ut i sanden och så står jag kvar här med min cykel och mitt busskort och får tigga skjuts av andra som har körkort. Jag har sådana negativa erfarenheter av att köra bil så på ngt sätt känns det som att om jag börjar köra automat så blir det en nystart. Men som Cantanon skriver så kan det ju bli så att jag kommer över rädslan när jag väl kan köra med automat så då vågar jag ge mig på växellådan igen.


    Förstår ni? Jag låter väl inte klok men det är jag väl kanske inte heller

  • Äldre 24 May 11:57
    #22

    Jag hejar på dig! Börja nu med inställningen automatkörkort så att du åtminstone KOMMER IGÅNG! Heja, heja, heja!!


    Malin och Joel skrev 2010-05-24 11:45:56 följande:
    Alltså grejen är att när jag tänker på att bara köra automat så känns det okej, som att det kanske fungerar. Då VÅGAR jag iaf höra av mig till körskolan. Men om jag tänker på att köra en vanlig bil, då kommer alla de där hemska känslorna tillbaka och jag vill bara inte. Så jag är rädd att det bara kommer rinna ut i sanden och så står jag kvar här med min cykel och mitt busskort och får tigga skjuts av andra som har körkort. Jag har sådana negativa erfarenheter av att köra bil så på ngt sätt känns det som att om jag börjar köra automat så blir det en nystart. Men som Cantanon skriver så kan det ju bli så att jag kommer över rädslan när jag väl kan köra med automat så då vågar jag ge mig på växellådan igen. Förstår ni? Jag låter väl inte klok men det är jag väl kanske inte heller
  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 24 May 12:15
    #23

    Jag håller med Cantanton. Ett automatkörkort är bättre än inget körkort. När du tagit automatkortet och känner dig säkrare på trafiken och bilen så kan du ju säkert göra någon kompletering så du får växelbehörighet.

  • Flotte­n
    Äldre 24 May 12:47
    #24

     


    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-24 12:15:49 följande:
    Jag håller med Cantanton. Ett automatkörkort är bättre än inget körkort. När du tagit automatkortet och känner dig säkrare på trafiken och bilen så kan du ju säkert göra någon kompletering så du får växelbehörighet.

    NEJ så går det inte till! Antingen så ansöker man om körkortstillstånd för en automatväxlad bil eller så ansöker man om ett tillstånd för "vanligt" körkort. Du kan inte komplettera utan då måste man börja om från början.
    OBS alla körskolor har inte ens automatbil.
    (vi har klippkort på körskolan, son nr1 bilkörkort, son nr2 traktor/mopedkort+att mannen har hela alfbetet på sitt kort)

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 24 May 13:01
    #25

    Där ser man, det hade jag ingen aning om. Måste man alltså göra om allt om man ska byta från automat till växel? För jag tänker att vissa saker är ju samma, t.ex. trafikregler och hur man beter sig i olika situationer.


    Flotten skrev 2010-05-24 12:47:04 följande:
      NEJ så går det inte till! Antingen så ansöker man om körkortstillstånd för en automatväxlad bil eller så ansöker man om ett tillstånd för "vanligt" körkort. Du kan inte komplettera utan då måste man börja om från början.OBS alla körskolor har inte ens automatbil. (vi har klippkort på körskolan, son nr1 bilkörkort, son nr2 traktor/mopedkort+att mannen har hela alfbetet på sitt kort)
  • Flotte­n
    Äldre 24 May 13:35
    #26

     


    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-24 13:01:43 följande:
    Där ser man, det hade jag ingen aning om. Måste man alltså göra om allt om man ska byta från automat till växel? För jag tänker att vissa saker är ju samma, t.ex. trafikregler och hur man beter sig i olika situationer.

    Japp, annars så hade du ju kunnat ta vilket körkort som helst och slippa teoridelen, hur skall du då visa att du lärt dig nya trafikregler, nya skyltar osv????

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 24 May 14:24
    #27

    Jag tänkte i min värld att man kunde effektivisera lite och bara ha frågor som skiljer sig mellan automat och växel, t.ex. dragläget och vad man gör om man får motorstopp på järnvägsspåret. Eftersom högerregeln är samma oavsett fordon, men man ska ju ändå kunna det så då kan det ju bli enklare för vägverket om alla som ska ta ett visst typ av körkort kör samma prov oavsett tidigare kunskaper.


     


    Det här med att lära sig nya regler och skyltar det gör inte folk. Så egentligen kan jag tycka att man borde göra ett teoriprov och en uppkörning med jämna mellanrum även när man har fått körkortet en gång. Så alla håller sina kunskaper färska och kan hantera trafiken. Många pensionärer i min släkt iaf borde inte få ha kvar sitt körkort för de är en trafikfara. 


     


    Det blev lite off topic kanske =)


     


    Flotten skrev 2010-05-24 13:35:35 följande:
      Japp, annars så hade du ju kunnat ta vilket körkort som helst och slippa teoridelen, hur skall du då visa att du lärt dig nya trafikregler, nya skyltar osv????
  • Sebast­iána
    Äldre 24 May 15:15
    #28
    Cantaton skrev 2010-05-24 11:03:37 följande:
    "Automatkörkort" innebär att man bara får körkort för automatväxlade bilar.
    Hihi... annars hade man ju kunnat tro att det var ett körkort man fick i en automat, som typ en fotoautomat
  • SnuGry
    Äldre 24 May 16:05
    #29

    Jag har testat att köra med växel och gav upp direkt, hatade det, alldeles för mycket att tänka på. Nu ett antal år senare har jag precis börjat övningsköra automat då min man endast har det, och jag ska köra med honom. ALLA var på mig om att det är så dåligt att ta automat men oj vad mycket enklare och roligare det är. Det ska kännas kul att köra och  lära sig så gör som du vill :).

  • Rufsas
    Äldre 24 May 16:11
    #30

    Tycker definitivt att du ska ta körkort som gäller för bilar med både manuell- och automatlåda. Så stor skillnad är det faktiskt inte i körning. Men då har jag stor vana från båda eftersom min sambo jobbar med bilar och vi har olika bilar hela tiden.

Svar på tråden Automatkörkort?