• MrsPin­gla
    Äldre 20 May 08:54
    12659 visningar
    12 svar
    12
    12659

    Lurad av vår snickare? :(

    Vi har haft en snickare hemma som gjort om vårt kök. Vi fick ett fastpris för rivning samt installering av det nya köket, och sedan kom vi överens om några tilläggstimmar när vi bestämde att han även skulle lägga nytt golv i köket. Priset vi kom fram till var 13.500:-


    Igår fick vi räkningen: 18.500:- Det står då en specifikation för allt han lagt ut (kostnader för material etc) men även moms för alltsammans. Bara momsen ligger på ca 5000:-. Vi är väldigt chockade; ska inte momsen ingå i priset som snickaren uppger, innan han börjar jobba? Eller kan de uppge ett pris exklusive moms, utan att säga ett det är exklusive? Skulle vara jätte skönt att få svar från någon som vet, vi känner oss väldigt lurade :(


    (Jag vet att detta inte direkt har med bröllop att göra, men eftersom det har hänt en del andra trista grejer i vår bröllopsplanering, så tär detta ytterligare på oss...)

  • Svar på tråden Lurad av vår snickare? :(
  • Dolly8­4
    Äldre 20 May 09:07
    #1

    Jag tror inte han behöver uppge moms, men är inte säker. Vid tjänster är det nog inte ett krav, utan något ni får fråga om, tror jag. Gå in på nätet och läs om konsumenttjänstlagen, eller prisinformationslagen

  • Supers­tarfia
    Äldre 20 May 09:27
    #2

    Vad jag vet så räknar hantverkare alltid pris exkl moms.. men jag kan ju tycka att det är dåligt att inte säga till om det.. fast fick ni ingen skriftlig offert?


  • MrsPin­gla
    Äldre 20 May 09:41
    #3

    Vi fick en skriftlig offert över mejl, som han har hävdat gäller som kontrakt. Jag har nu ringt konsumentombudet i Gävleborg (där vi bor) och de sa att enligt prisuppgiftslagen ska ett pris från en hantverkare ALLTID anges inklusive moms. Han kan alltså inte lägga på detta i efterhand enligt lag. Jag har försökt ringa honom ett par gånger nu, men han har inte svarat än :(

  • Tina86
    Äldre 20 May 09:41
    #4

    Det brukar alltid vara exklusive moms dom säger!!! Så tyvärr kan ni nog inte göra så mycket åt saken!

  • Supers­tarfia
    Äldre 20 May 09:52
    #5

    Då bestrider du helt enkelt fakturan...

    Skickar tillbaka den där den kommer ifrån och skriver med stora bokstäver, bestrider... :)


  • Cherry­girl
    Äldre 20 May 14:50
    #6

    Har du kvar mailet så tycker jag att du ska skriva ut det, lägga det i samma kuvert som fakturan ni fick. 8Kopiera fakturan först för säkerhetens skull, så att ni har en kopia) Sedan skickar du tillbaka detta till snikaren och talar om att ni hade kommit överens om den summan som står i mailet.


    Och att du har talat med KO som sa att priserna alltid ska vara med moms om det nu är det han säger är skillnaden på priset.


    Jag kan inte det här med rotavdrag men det kanske funkar sen också eller?

  • Äldre 20 May 14:55
    #7

    Priser gentemot privatpersoner ska anges inklusive moms, så han har ingen rätt att lägga på det i efterhand - precis som ni också fått besked om.

  • Pokalo­o
    Äldre 20 May 16:02
    #8

    Företag som handlar varor/ tjänster så brukar pris info alltid uppges exkl. moms. Eftersom momsen får dem tillbaka.

    Som privat kund/köpare osv måste säljaren ALLTID uppge inkl. moms. Om det priset förekommer som exkl. moms så ska det stå under hur mkt kostnaden blir inkl. moms. En privat kund kan inte få momsen tillbaka genom skatten som företagare.

    Fortum skickade avtals blanketter till mig och jag valde vilket avtal jag skulle ha med pris per kw etc..
    Några månader senare ser jag att priset inte stämde. Jag röt till och tog kontakt med Fortum och kände att jag fick en massa mumbo jumbo svar och att det var exkl. moms. Till slut, med lite hot om att jag skulle anmäla dem och gå ut i media om det så ändrade dem priset så att jag fick det pris jag skrev på avtalet inkl. moms. 846 kr blev jag kompenserad med..

    En brudbukett kostar ca 800 kr.. så där går dessa pengar till..

  • svalöv­sbon
    Äldre 20 May 21:22
    #9

    till en privatkund måste företagaren ge risuppgiften inklusive moms. gå vidare med detta!!!
    är egenföretagare och vet därför detta!

  • Aleta
    Äldre 20 May 22:15
    #10
  • Äldre 20 May 22:34
    #11

    När vi fick en saltad faktura betalade vi helt enkelt så mycket vi tyckte var rimligt (= offertens pris +15% eftersom det är max vad kostnaden får överstiga), och skrev sedan till hantverkaren att vi bestred resten av fakturan. Han skickade det till inkasso, men när vi pratade med dem la de genast ner ärendet. Vi pratade även med konsumentvägledaren i vår kommun som skickade ett par exempelärenden som bevisade att rätten låg på vår sida.

    Observera att vår offert inte ens var skriftlig, det är hantverkarens sak att bevisa att jag har fel.

    Momstricket försöker många köra med, men det är som sagt inte tillåtet att ange prisuppgifter ex moms till privatpersoner.

  • Äldre 28 Oct 09:51
    #12

    Hej!

    Nästan alla bolaget ge priser exklusive moms och det är en liten trick som alla bolag följer så det är bättre och säkrare ju att ställa frågan till företaget innan ni handlar något om moms är ingår i priset för det gör mycket skillnad om fakturan är för högt momsen ligger mellan 6/12/25% beroende på branchen

Svar på tråden Lurad av vår snickare? :(