• Katari­na Michae­l
    Äldre 19 May 12:33
    38045 visningar
    9 svar
    9
    38045

    Kan jag va gravid? Kan man känna de av de så tidigt?

    I några dagar har jag kännt mig konstig, trodde först att jag höll på att få en förkylningen men inget har hänt.


    Så idag kom jag till jobbet och de kändes konstigt i magen, int ont utan mer som som man är spänd över något roligt ska hända typ.


    På onsdagar har vi frulle på jobbet men när jag skulle gå till lunchrummet kändes de som jag skulle svima och jag tappade totalt aptiten. Jag har inte ätit frukost och därför bör jag ju vara hungig men ingen matlust (vilket är ovanligt)


    Sen dess har jag idag varit illa mående min mage har känt till och från som om jag skulle ha mens, men jag ska första ha mens om 2 veckor...


    Metalsmak i munnen har jag haft sen 3 dagar tillbaka.När jag söker på dessa symtomer så kommer en massa om gravidiet, men kan men verkligen känna av de så tidigt (borde precis haft ÄL)? Är väl ingen ide att testa sig redan för testerna kan väl inte visa något?


    Har inga planer på att bli gravid, även om de inte är helt omöjligt.


     

  • Svar på tråden Kan jag va gravid? Kan man känna de av de så tidigt?
  • Greene­yes
    Äldre 19 May 12:38
    #1

    Hej!
    Nej, jag inte att du är gravid. Det är i princip omöjligt att känna av symtom så tidigt. De flesta känner inte symtom förrän när de ska ha mensen eller nån dag innan. För ägget fäster inte förrän ett antal dagar efter ägglossningen, och först när det fäst så börjar kroppen producera gravid-hormoner. Det är också dessa man känner av som symtom. Känner man av symtom bör man också kunna få plus på gravtest, så testa dig kan du ju göra.

    Sen ska man aldrig säga aldrig, du kan ju ha trott att du hade mens sist men att det var någon annan typ av blödning etc. Men i såna fall lär du definitivt testa plus nu, för då har du ju gått lite längre.

    Så ta ett test tycker jag om du känner för det, för riktigt säker kan man aldrig vara

  • Dejli
    Äldre 19 May 15:20
    #2

    Och jag vet flera stycken som sagt en vecka eller två efter att de blivit gravida att de trott att det är så, vilket senare bekräftats... men då har det handlat om väldigt spända bröst etc, inte så mkt "en konstig känsla".


    Jag själv kände extremt väl när jag hade ägglossning innan jag började med p-ring, jag kunde känna på dagen när det var... Jag fick lite magknip då, som en lätt mensvärk, och sega flytningar (om man nu ska gå in på detaljer...) Det kan inte vara det du känner?

  • Vinter­10
    Äldre 19 May 15:34
    #3

    Jag har känt så som du beskriver massor med gånger. Aldrig pga graviditet dock :). Metallsmak i munnen tycker jag hör ihop lite med illamående. Mår jag illa vanligt så smakar det också lite metalliskt.


    Men det finns ju ingen här på BT som kan säga säkert. Antingen väntar du ett par veckor till din beräknade mens och ser om den uteblir och testar då. Eller så testar du på stört. Eller både och för den delen.

  • Fialot­ta 78
    Äldre 8 Jun 10:52
    #4

    Tror att det finns tester som visar innan du ska ha in mens, fråga på apoteket. Jag tyckte att jag kännde av att jag var gravid en vecka innan jag skulle ha min mens när jag väntade vår son. Kan ju bero på att jag visste att jag kunde vara gravid eftersom vi försökte få barn.

    Det bästa är att testa sig, kanske ett par gånger med mellanrum som vinter 10 rekommenderade.

    Hoppas att allt löser sig på det bästa sättet för dig.

    Kram

  • Helois­e
    Äldre 8 Jun 11:01
    #5

    Jag kände nog av att jag var gravid en vecka drygt före beräknad mens, främst var det mina bröst som vart otroligt ömma, inte mens eller äl ömma utan rör-du-så-dör-du ömma! Jag var nästan 90% säker på att ajg var gravid och så var det ju, men jag testade negativt fyra dagar innan beräknad mens, så alla testar inte positivt före mens även om man är gravid.


     


     

  • sms å fotbol­l
    Äldre 8 Jun 11:25
    #6

     


    Heloise skrev 2010-06-08 11:01:12 följande:
    främst var det mina bröst som vart otroligt ömma, inte mens eller äl ömma utan rör-du-så-dör-du ömma!   

    Samma ömmande känsla här och då var det en vecka in i graviditeten...

  • Cylt
    Äldre 8 Jun 11:33
    #7

     


    Heloise skrev 2010-06-08 11:01:12 följande:
    Jag var nästan 90% säker på att ajg var gravid och så var det ju, men jag testade negativt fyra dagar innan beräknad mens, så alla testar inte positivt före mens även om man är gravid.    

    Hehe, jag testade negativt tre eller fyra gånger - fick inte ett positivt resultat förrän i vecka 14-15... Så nej, alla testar inte positivt för att de är gravida. Gravid var jag- och kände mig trots att det inte syntes och ingen annan trodde att så var fallet.

  • Helois­e
    Äldre 8 Jun 11:38
    #8
    sms å fotboll skrev 2010-06-08 11:25:33 följande:
      Samma ömmande känsla här och då var det en vecka in i graviditeten...
    Jag är i vecka 14 och har fortfarande väldigt ömma bröst

    Men det var mitt första "symptom, det och halsbränna och båda kom en dryg vecka innan beräknad mens. Man är olika känslig, en del har inga symptom alls och är jättegravida andra har varenda symptom och är också jättegravida.


    Har man "symptom" 2 veckor innan beräknad mens så kan det ju vara så enkelt att man faktiskt har räknat fel på sin äl, den kan ju komma allt mellan typ 7-18 dagar efter mens.

  • fibobs
    Äldre 8 Jun 11:42
    #9

    Jag kommer bli idiotförklarad, men båda mina graviditeter kände jag av då befrkutningen skedde......så jag tror på allt.
    Så visst kan du vara gravid, men kolla för säkerhtets skull.
    Kram och lycka till

Svar på tråden Kan jag va gravid? Kan man känna de av de så tidigt?