• Ärtise­n
    Äldre 30 Mar 21:50
    12713 visningar
    20 svar
    20
    12713

    Champagne eller mousserande?

    Måste man ha champagne?
    Det är ju så väldans dyrt!!!
    Hur mycket går det åt till ca 60 pers?
    Vad hade du för champagne eller mousserande dryck på ditt bröllop?
    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Champagne eller mousserande?
  • iregne­t2010
    Äldre 30 Mar 21:52
    #1

    champagne -helt klart värt det. Känns ju såå mycket mer festligt. Men det beror ju helt på hur man prioriterar.

  • miramo­lly
    Äldre 30 Mar 21:55
    #2

    Vi kommer ha Amadeus, ett halvtorrt mousserande vin.
    Kostar bara 59:- för 75 cl.
    Räknar med 5 glas/flaska.

  • Lillar­ia
    Äldre 30 Mar 22:00
    #3

    Vi har blivit rekommenderade Crémant som tydligen är ett distrikt bredvid champagne och har väldigt goda moserande viner. Jag har provat en blå flaska (jag vet, vist är det observant av mig), den var jättegod.

  • Ärtise­n
    Äldre 30 Mar 22:10
    #4

    Tack för förslag!
    Kommer nog inte bli "äkta" champagne i alla fall.
    Alldeles för dyrt och sen är vi inte så väldans förtjusta i bubbel själva...
    Nån som köpt någon alternativ utomlands, i Polen el Tyskland som ni kan rekommendera?
    Svärfar åker till Tyskland inom kort ;)

  • planer­ar bröllo­p 19 juni 2010
    Äldre 30 Mar 22:34
    #5

    Nej du måste inte alls ha champagne! (även om det är gott ;) Champagne är ju ett mousserande vin som kommer just från distriktet Champagne. Det finns mångamånga andra fina och goda mousserande viner, välj något som ni tycker om. Vi kommer ha ett mousserande rosé som är fantastiskt, ett Crémant d'Alsace. (Alsace är distriktet och Crémant betyder mousserande)

    Här hittade jag en bra förklaring till vad Crémant är:
    "Cremant är en traditionell metod innebär att man plockar druvorna precis innan dom är riktigt mogna, sen jäser man upp vinet till den cirkus nio procent. Sen buteljeras det och det tillsätts socker och jästnäring. Man korkar igen, numera med en kronkapsyl. Jäsningen sätter igång igen och det bildas kolsyra som då stannar i flaskan.
    Nu får flarran ligga ett tag. I Champagne måste den minst ligga i minst 18 månader men oftast ligger de längre. I övriga Frankrike, om det ska få kallas Cremant, tror jag att gränsen är nio månader, samma som i Spanien för att få kallas cava.

    Sedan, för att göra en lång historia kort, så fixar man till så att flaskan står på huvudet (en omständig och tidsödande procedur), halsen med jästfällningen fryses ner, man vänder på flaskan, tar av kronkapsylen och ger den en klatsch i baken. Då far isproppen med den döda jästen ur flaskan och man korkar igen med den typiska champagnekorken."
    Förklaringe hittade jag på www.flashback.org/t856805p2

  • Grodfr­un
    Äldre 31 Mar 23:26
    #6

    Jag sager kop det dyraste ni har rad med! Inte vart att spracka budgeten for att kunna servera Veuve Cliquot, men gifter sig man val forhoppningsvis bara en gang sa da kan man val fa 'sla pa stort'!
    Finns manga bra proseccos och cavas som ar valdigt goda och lyxiga men inte fullt sa dyra som champagne.

  • bobods
    Äldre 31 Mar 23:30
    #7

    Tack för tips, satt just och funderade över bra mousserande själv

  • näsbo
    Äldre 1 Apr 13:03
    #8

    Vi ska ha mousserande då det är 90 gäster bjudna, champagne blir då alldeles för dyrt.
    Var på bröllopsmässa i helgen och fick då smaka på mousserande "Asti" den tyckte jag var mkt god, halvtorrt och det funkar bra om man ska ha ett sommarbröllop då det är risk att det är varmt ute,mer släckande och inte allt för hög alkoholhalt. Asti kostar ca 75 kr flaskan och enl dom som bjöd på det sa att en flaska ska räcka till 6 glas och vi ränkar med att gästerna ska få 2 glas. Men köp gärna flaskan och prova.

  • kenttj­ej
    Äldre 1 Apr 15:13
    #9

    Svårt det där, vi har inte heller riktigt bestämt oss än. Väntar på den nya vinlistan från herrgården (festlokalen) innan vi kan bestämma oss.

    Tycker väl inte att det är så noga att det är mousserat just från Champagne utan huvudsaken är väl att det är något man tycker om. Sen får väl plånboken avgöra oxå, är väl knappast så att man kommer minnas bröllopet om 10 år o tänka "attans vi skulle slösat pengar på dyr champagne...." Tycker man tex inte om torra mousserande så är det väl roligare att välja något lite sötare som man gillar även om det nu inte anses så "fint", det viktiga är väl att det är gott?

    Dock var Asti standard som förfestdricka under gymnasieåren, och därför tycker jag inte det är så kul att ha det på mitt bröllop men det är ju jag det... Tycker dock fortfarande att det är väldigt gott!

  • happyt­oaster
    Äldre 1 Apr 15:16
    #10

    Asti cinzano är ett sött vin och inte halvtorr, tycker personligen bättre om torra viner men många gillar det vinet. Man måste provsmaka själv jus för att smaken är så olika.

    Ett riktigt prisvärt vin är Chapel Hill Sparkling Chardonnay (nr 7649)59kr flaskan eller 129kr för magnumflaskan. Rotari Rosé (nr 7701) för 99kr flaskan är ett gott alternativ om man vill ha rosa bubbel.

    Ett tips är att köpa ett mousserande vin och lägga i lite hallon eller jordgubbar, det får då lite smak från frukten och de gäster som kanske inte är så förtjusta i vin brukar uppskatta det.

  • Moi mokula­t
    Äldre 1 Apr 15:19
    #11

    Vi ska nog ha Asti cinzano. tycker det är gott. Har dock inte dryckit mkt champang i mitt liv, men de jag har druckit har jag inte gillat.

    läste i en tidning om att köpa fläder likör och hälla i lite och sen mouserat torrt tror jag det var. Lärt ju super gott. Somrigt!

  • lillal­yckan
    Äldre 1 Apr 15:29
    #12

    Jag tycker inte heller om Asti, för sött för min smak. Ett tips är Rotari, mycket gott mousserande, speciellt rose'n är supergod.

  • pettan
    Äldre 1 Apr 15:47
    #13
    happytoaster skrev 2010-04-01 15:16:55 följande:
    Asti cinzano är ett sött vin och inte halvtorr, tycker personligen bättre om torra viner men många gillar det vinet. Man måste provsmaka själv jus för att smaken är så olika.Ett riktigt prisvärt vin är Chapel Hill Sparkling Chardonnay (nr 7649)59kr flaskan eller 129kr för magnumflaskan. Rotari Rosé (nr 7701) för 99kr flaskan är ett gott alternativ om man vill ha rosa bubbel.Ett tips är att köpa ett mousserande vin och lägga i lite hallon eller jordgubbar, det får då lite smak från frukten och de gäster som kanske inte är så förtjusta i vin brukar uppskatta det.
    Vi har tänkt ha Chapel Hill- tycker det är både gott och väldigt bra pris när man ska handla till många! Vi dricker dock sällan mousserande vin så vi är inte så kräsna!
  • Sebast­iána
    Äldre 2 Apr 18:07
    #14

    Vi gillar inte champagne och inte många av våra gäster heller vad vi vet så det får bli något annat. Vad vet inte ännu.

  • Äldre 2 Apr 19:43
    #15
    happytoaster skrev 2010-04-01 15:16:55 följande:
    Asti cinzano är ett sött vin och inte halvtorr, tycker personligen bättre om torra viner men många gillar det vinet. Man måste provsmaka själv jus för att smaken är så olika.Ett riktigt prisvärt vin är Chapel Hill Sparkling Chardonnay (nr 7649)59kr flaskan eller 129kr för magnumflaskan. Rotari Rosé (nr 7701) för 99kr flaskan är ett gott alternativ om man vill ha rosa bubbel.Ett tips är att köpa ett mousserande vin och lägga i lite hallon eller jordgubbar, det får då lite smak från frukten och de gäster som kanske inte är så förtjusta i vin brukar uppskatta det.
    Håller helt med, Asti är ju väldigt sött. Jag rekomenderar också Chapel Hill som är mycket prisvärt och lite vuxnare smak. Ett fruset hallon funkar att ha i. Köp hem och prova!
  • Ärtise­n
    Äldre 2 Apr 20:50
    #16

    Tack så jättemycket för alla svar och tips!!!!
    Det blir nog Chapel Hill för vår del.
    Lycka till alla andra!
    Kram och Glad Påsk!

  • Trasan­99
    Äldre 3 Apr 11:52
    #17

    Vi körde på Chapel Hill, ingen klagade. Jag tycker inte att det är värt de extra pengarna då de flesta inte uppskattar/märker skillnaden. Det är gott med bubbel, men på ett bröllop tror jag inte att folk står och diskuterar vilken sorts bubbel det är de dricker.

  • Äldre 19 Apr 09:13
    #18

    Vi kommer ha en Prosecco. Det är ett mousserande vin från Italien. Det finns många värdiga alternativ till Champagne. Prosecco från Italien eller Cava från Spanien är två sorter, sen finns det en mängd märken att välja mellan inom de kategorierna. Det är inte många som känner skillnad mellan två bra viner... Dessutom finns det många dåliga champagner som inte alls står sig mot en bra Cava eller Prosecco heller. 

    Mitt råd är att provsmaka... Köp halvflaskor av de som är aktuella, eller fråga om hjälp på Systembolaget. Gillar ni riktigt torra viner, fruktiga, halvsöta?

    Den här valde vi:Prosecco la Robinia, 85 kr/flaska.

    www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=23302&varuNr=7486&filters=searchquery%2c

  • Äldre 19 Apr 09:17
    #19

    Meh! Det här är ju en gammal tråd... Varför låg den så långt upp??? Kan inte admin ta bort 4 år gamla trådar? 

  • Äldre 19 Apr 11:59
    #20
    teres77 skrev 2014-04-19 09:17:47 följande:

    Meh! Det här är ju en gammal tråd... Varför låg den så långt upp??? Kan inte admin ta bort 4 år gamla trådar? 


    Den ligger så högt upp för att någon drog upp 5-6 trådar i går med tips om att man kunde handla champagne via hans firma.


    Och när en tråd är skriven i så blir den uppuffad.


    BT tar visst inte bort gamla trådar och låser dom inte heller, något vi har bett om i flera år.

Svar på tråden Champagne eller mousserande?