• Bjojoh81

    Förlovning på dopet?

    Vi kommer att ha dop för vår son nu på lördag och jag har planerat
    att fria till min sambo då!
    Nu är vi inte förlovade än, men har idag varit och lånat atrapper på förlovningsringar i
    guldaffären!

    Båda våra släkter kommer att vara samlade så det blir
    mycket folk!
    Jag har planerat att hålla ett litet tal och sedan avsluta med att fråga min käraste!

    Nu till frågan! Hur ska jag gå till väga,
    Eftersom vi inte är förlovade innan!
    Hur frågar jag? Ska jag gå ned på knä och fråga om hon vill gifta sig med mig
    eller ska jag bara fråga om hon vill förlova sig med mig!

    Vad är rätt och fel i detta läget?
    Jag är ju helt Grön på sådana här saker! :)

    tacksam för lite tips och råd!

  • Svar på tråden Förlovning på dopet?
  • Niini

    Att förloav sig o fria e ju egentligen samma sak.. Är man förlovad så kommer man (oftast) gifta sig. Så jag tycket det är en självklarhet att fråga om han vill gifta sig om det är det ni tänkt :)

  • Snuffisen

    OM ni är personer som förlovar er för att gifta er så friar du genom att fråga vill du gifta dig med mig? :)

    OM ni inte planerar giftermål så frågar du om hon vill förlova sig, men gå då inte ner på knä tycker jag.

    Lycka till!

  • Sebastiána
    Bjojoh81 skrev 2010-03-12 00:58:21 följande:
    Vi kommer att ha dop för vår son nu på lördag och jag har planeratatt fria till min sambo då!Nu är vi inte förlovade än, men har idag varit och lånat atrapper på förlovningsringar i guldaffären!Båda våra släkter kommer att vara samlade så det blirmycket folk!Jag har planerat att hålla ett litet tal och sedan avsluta med att fråga min käraste!Nu till frågan! Hur ska jag gå till väga,Eftersom vi inte är förlovade innan!Hur frågar jag? Ska jag gå ned på knä och fråga om hon vill gifta sig med migeller ska jag bara fråga om hon vill förlova sig med mig!Vad är rätt och fel i detta läget? Jag är ju helt Grön på sådana här saker! :)tacksam för lite tips och råd!
    Snälla gå inte ner på knä, det ser så löjligt ut!

    Eftersom ni skaffat "atrappringar" antar jag att ni redan diskuterat frågan så att du vet att hon vill gifta sig - annars kan det vara lite pressande att göra det inför folk - dels för dig, tänk om hon säger nej, dels för henne, tänk om hon inte vill och känner press att säga ja. Men som sagt, vad jag förstår av din trådstart så vill ni båda gifta er.

    Ska ni äta något vid dopet? I så fall kan du ju mitt under maten klinga i glaset och resa dig upp och hålla ett litet tal till din älskling som slutar med att du frågar om hon vill bli din hustru.
  • Evillina

    Hoppas hon gillar att du gör det inför alla andra bara. Själv skulle jag inte gilla det. Jag skulle hellre vilja vara ensamma när han frågar. =) Men det är ju smaksak.

    Fast jag tycker du ska gå ner på knä och fria det är ju såååå romantiskt! =) Lycka till!

  • anne på grönkulla

    Jag ser personligen inte kopplingen mellan att "alla är samlade" och att förlova sig - men är ni 1) överens om att vilja göra det förlova er och 2) att förlova er offentligt är det ju inte fel heller. Är ni överens innan kan jag ju tycka att det blir lite löjligt att ställa frågan offentligt och på knä, men ni kan ju berätta om det i ett litet tal, så som du föreslår.

  • Lara C

    Klart att du ska fråga om hon vill gifta sig med dig, inte om ni ska förlova er.

    Om man bara ska förlova sig utan att gifta sig, vilket jag personligen inte förstår, är det nog snarare något man kommer fram till gemensamt.

    Ska det vara, ska det vara ett frieri!

  • Påfågeln

    Jag håller helt med Lara C. Om du har tänkt fria så ska du fråga om hon vill gifta sig med dig och absolut inte om ni ska förlova er.

Svar på tråden Förlovning på dopet?