• scarbo­rough8­1
    Äldre 11 Mar 14:04
    26333 visningar
    15 svar
    15
    26333

    Hjälp.. har hittat en knöl i bröstet...

    Vad ska jag göra?
    Den gör riktigt ont och är röd runt omkring... Jag är livrädd...

  • Svar på tråden Hjälp.. har hittat en knöl i bröstet...
  • Love is
    Äldre 11 Mar 14:05
    #1

    Lugna ner och gå till vårdcentralen!!!

  • scarbo­rough8­1
    Äldre 11 Mar 14:09
    #2

    Jag har ringt och väntar på att bli uppringd nu... Jag gillar inte det här.. Någon som varit med om det?

  • sun moon
    Äldre 11 Mar 14:14
    #3

    För att lugna dig så har jag hört att det inte gör ont om det är cancer. Är det rött och varmt? Så verkar det vara någon typ av inflammation. Men det är bra att du kollar upp det, det ska man ALLTID göra med knölar.

  • KatjaB
    Äldre 11 Mar 14:28
    #4

    Säger som föregående, jag har också hört att det inte ska göra ont och ömma om det är en cysta. Det kanske bara är en inflammation eller bröstkörtlarna du känner?
    Ta det lugnt nu, men det är bra att kolla upp. Det ska man alltid göra

  • jättej­ättemy­cket
    Äldre 11 Mar 14:33
    #5

    Jag upptäckte knölar för ett år sen. Blev väldigt orolig, då vi har mycke cancer i släkten. efter några månader av oro gick jag till vårdcentralen. dom skickade mig vidare till sjukhuset som gjorde cellprover. senare fick jag göra ultraljud på bröstet.
    jag hade inte nån elakartad knöl. det är tydligen vanligt med knölar. oftast är dom ofarliga men man ska alltid kolla upp.
    som sagt så säger dom att cancer inte ska göra ont.
    hoppas du får hjälp snart så du slipper oroa dig.

  • jättej­ättemy­cket
    Äldre 11 Mar 14:37
    #6

    Jag kan tillägga att min knöl/kölar blir större en period varje månad och gör oxå ondare då.
    Jag har spiral så jag vet inte när i cykeln jag får så, men jag antar att det hänger ihop.

  • Dejli
    Äldre 11 Mar 14:52
    #7

    En kompis till mig fick en infekterad talgkörtel (som en gigantisk finne). Till slut var den större än en vindruva, och hade liksom borrat in sig i fettvävnaden i bröstet så att den kändes som en knöl men syntes knappt på utsidan mer än att det var rött och ömt.

    En dag när hon råkade luta sig mot en bänk gjorde den så ont att hon nästan svimmade och fick åka in akut. Det var då de upptäckte vad det var. De tog bort körteln och hon hade en grop i bröstet ett bra tag efter det innan vävnaden hade "flyttat tillbaks" igen, men inget värre än det.

    Tycker också det låter som en inflammation av något slag. Har aldrig hört om en cancerknöl som gjort ont/varit röd.

  • Malin och Joel
    Äldre 11 Mar 15:06
    #8

    Som andra skrivit - är den röd och ömmar så är det högst osannolikt att det är cancer. Däremot så låter det som ngn form av inflammation/infektion, man kan ju få problem med mjölkkörtlar, hårsäckar och allt möjligt. Obehagligt men ofarligt. Du behöver nog inte vara orolig!

  • scarbo­rough8­1
    Äldre 11 Mar 15:06
    #9

    Jag skulle lägga på en kompress med alsolsprit över natten på knölen och sen fick vi se vad det utvecklade sig till. Min farmor dog i cancer, så jag blir orolig...

  • scarbo­rough8­1
    Äldre 11 Mar 15:07
    #10

    Tack alla för råden.. :)

  • Malin och Joel
    Äldre 11 Mar 15:08
    #11
    scarborough81 skrev 2010-03-11 15:06:31 följande:
    Jag skulle lägga på en kompress med alsolsprit över natten på knölen och sen fick vi se vad det utvecklade sig till. Min farmor dog i cancer, så jag blir orolig...
    Det är klart man blir orolig! Men din knöl låter inte alls som ngt cancerrelaterat, så försök andas ut nu!
  • Äldre 12 Mar 08:00
    #12

    Cancer gör inte ont och är definitivt inte rött. Troligen en inflammation eller nånting som nån ana redan föreslog :) //sjuksk.studerande

  • alla6 2
    Äldre 12 Mar 08:04
    #13

    Jag har haft samma sak för flera år sen. Då fick jag förklarat att varje gång du får mens så samlas vätska i bröstena. och det räcker med att en av kanalerna som finns i bröstet flagnar lite så samlas vätskan och det blir en inflammation. Helt ofarligt. Jag fick antibiotika så gick det bort.

    För ett år sen hade jag en knöl som inte gjorde ont. Då blev jag mera rädd. Men det visade sig att när jag väl kom till mamografin efter 2 veckor va den borta. Den hade storleken som en böna ungefär.

  • mounta­inleaf
    Äldre 12 Mar 22:43
    #14

    HUr gick det för dig?

    Jag hittade en knöl i höstas och efter tre veckor så kunde de konstatera att det var en ofarlig bindvävsknöl!
    Det låter mest som om du har en inflammerad mjölkkörtel eller nått..

  • Äldre 5 Aug 17:13
    #15

    Hej. Jag är man och fann ditt inlägg när jag sökte på talgkörtel i bröst vårtan. Min sitter på vänstra bröstet på toppen. Den syns. Ser ut som en finne. Men har hört med vänner där jag fick reda på att det inte alltid de växer utåt de kan även växa innåt. Då blir bröst vårtan röd och ömmar väldigt. Min ömmar också när det blir förmycket talg samlad. Men min ser jag ju så får bita ihop och trycka ut så mycket talg det går. Gör naturligt vis fruktansvärt ont men skräpet måste ju ut. Typ med en å en halv till två månaders mellanrum. Jag fick rådet köpa kokos olja Virgin (kall pressad med mest nyttiga saker bevarade) har hållit på i cs: två månader och än har inget talg fyllts på. Lite info om kokos olja den är dessinfierande samt inflammatorisk. Vid 20 grader smälter oljan och tas lätt upp av kroppen. Men det behövs väldigt lite. Föreslår du smörja in din brösvårta två gånger/dag.

    Lycka till vännen ????

    Mvh. ????

    Peace ?

Svar på tråden Hjälp.. har hittat en knöl i bröstet...