• Kanelis

    Vegetarisk fin restaurang i Vasa?

    Hej!

    Tänkte höra om det är någon som kan rekommendera en bra vegetarisk restaurang, eller någon med bra utbud av vegetariska rätter?
    Jag och min blivande fru planerar att "rymma" iväg till just Vasa för att gifta oss på konsulatet och därefter äta fint och bo gott. Men nu är det så att min blivande är vegan och Finland är ju inte direkt känt för att ha ett brett utbud av veg-mat. Förhoppningsvis är det någon här som vet något. Även andra tips om vad man kan göra och bo osv. är också uppskattat!

  • Svar på tråden Vegetarisk fin restaurang i Vasa?
  • Zouzou

    Hej!

    Ja i Vasa så finns det inga egentliga vegetariska restauranger. Men fina restauranger är Gustav Wasa och Bachhus och trevligt hotel är Astor lite mindre än Radisson som ligger bredvid.

    Rekommderar gärna värdshus som ligger utanför stan. Björkö wärdshus är på Björköby vid ett världsnaturområde, väldigt mysigt och god mat. Samma sak gäller på Solf gästgiveri. Båda ställen har supergod mat och om ni berättar vad ni vill ha så kan dom säkert ordna nåt som passar just er. Dom skräddarsyr säkert nåt för er. Solf har en bröllopssvit och samma sak gäller Björkö Wärdhus. Du hittar på nätet!

    Annars ja vad göra i Vasa? beror helt på NÄR ni gifter er? dvs årstid?:)

  • Kanelis

    Tack.
    Jo vi funderade på Astor, centralt och bra. Men ska kolla upp wärdshuset och gästgiveriet också. Googlade lite och hittade en restaurang med goda betyg, Fransmanni heter den. Ska också vara lite finare.

    Vi tänkte gifta oss 4e advent 2010, exakt 2 år efter vi träffades första gången.
    Har visserligen varit i Vasa ett antal gånger men aldrig som turist. Tycker det är en mysig stad.

  • Zouzou

    Ja Fransmanni är helt okej,rätt vanlig. Inte sådär jätte "fint" men bra öppetider.

    Astor är populärt för bröllopspar :)

    Vasa är en mysig stad! ja om ni gifter er i december finns det trevliga lunch julbord att gå på. Central, mittemot Fransmanni har ett supergott och trevligt julbord med en italiensk tvist. brukar vara typ mellan 12.30-16.00.

  • Kanelis

    Åhh, Björkö wärdshus såg ju hur mysigt ut som helst! Bacchus såg också nice ut. Tack för hjälpen!

  • Kanelis

    Nu har vi gjort lite efterforskningar och upptäckte att vi inte alls kan gifta oss på något konsulat. Men det gör ingenting utan det blir bara en mindre ändring. Vi gifter oss i Umeå och tar båten över till Vasa och firar som planerat.

    Lutar att vi bokar sviten med bubbelpool på hotell Astor och äter middag på någon av restaurangerna ovan.
    Och mysa runt i stan med massage och sådana saker :)

  • Zouzou

    Låter som en härlig plan:)

    Kan bara nämna att restaurangen mittemot fransmanni är mer romantisk och "finare" den rekommenderar jag varmt! Då är den antagligen öppen, brukar bara vara öppen på slutet av året. Den heter Central. finns även på nätet :) Lycka till.

Svar på tråden Vegetarisk fin restaurang i Vasa?