• tågjän­tan
    Äldre 21 Oct 13:35
    4376 visningar
    37 svar
    37
    4376

    Annorludna julklappstips

    I år har jag bestämt att ge pengar till välgörande ändamål i julklapp. Dels för att familjen redan har det de behöver, sedan för att protestera lite mot kommersialismen (stavning?) (Även om jag inte oxå kan låta bli att ge något symboliskt för kanske en 50-lapp typ .)
    För att göra det lite roligare - jag älskar att överraska och göra presenter spännande att öppna - så kommer alla att få till olika ändamål. Så här tänkte jag att vi kunde tipsa om olika välgörande ändamål. Har du tips på flera, kan du väl vänta och skriva flera inlägg så tråden får växa och fler kan peppas till att göra samma sak.

    Låt oss hjälpas åt för att göra julen bättre för fler!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-21 13:35
    Annorlunda ska det ju stå

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-22 22:39
    Nu var det inte meningen att vi skulle diskutera om det är bra eller dåligt. Låt oss som vill hjälpa på detta sätt få göra det och peppa varandra att göra bra saker.

  • Svar på tråden Annorludna julklappstips
  • tågjän­tan
    Äldre 21 Oct 13:39
    #1

    En av klapparna kommer att bli till Toaletter utan gränser. Hmmm... Undrar om webbadressen är:
    www.toaletterutangranser.se
    Återkommer om det.
    De hjälper till att göra toaletter i utvecklingsländer. Det blir både bättre hygien, plus att urinen och avföringen kan användas i jordbruket. En person tyckte det var så bra att han ställde en dunk utanför den lokala puben där folk kunde pinka och han fick mer att "vattna" med.

    Jag läste om detta i dagen.se

  • tågjän­tan
    Äldre 21 Oct 22:34
    #10

    Visst kan vi ge hjäp och mat till behövande i Sverige, men alla de i länder som inte har mat för dagen? Skulle vi var och en försöka göra något skulle det kosta resa, olika resureser till det man ger, mat och logi på plats osv. Då är det bättre att ge till organisationer man litar på som kan ordna olika satsnignar på plats. Hjälp till självhjälp är välidgt bra; där man inte bara ger mat och grejer, utan utbildning, en get osv.

  • tågjän­tan
    Äldre 22 Oct 22:37
    #18

    Sonja 68
    Hoppets stjärna är en bra organisation. Jag prenumererar på tidningen Junia (som oxå finns på nätet junia.nu) där de i varje nummer berättar om vad Hoppets stjärna gör och olika barn och vuxna får berätta vad insatserna betytt för dem. De har en del som är inriktat på mammor med handikappade barn - i länder där det är skamligt och man inte får samma hjälp som i Sverige. Varje år så har man möjlighet till mors dag att få ettt kort att ge till sin mamma, där det står att de gett ett morsdagspaket till någon ung mamma/mamma/mormor/farmor som behöver det. Eller så kan man göra egna paket som de vidarebefodrar. Det har jag och mina syskon gjort några gånger. Min mamma (och pappa) tycker det är väldigt bra eftersom hon har allt hon behöver.

  • tågjän­tan
    Äldre 23 Oct 23:02
    #19

    Häromdagen fick jag ett govobevis som ajg beställt från Erikshjälpen. Där står namnet på min svägerska och att hon fått två höns (i Kenya). Plus information vad detta med höns innebär. Det kommer jag att slå in och göra till en julklapp till henne.

  • tågjän­tan
    Äldre 24 Oct 23:31
    #23

    Som jag skrev i en tilläggskommentar där jag börjar tråden; det är inte meningen att detta ska vara en diskussionstråd. Men jag undrar ändå: så vad ska vi göra? hur ska vi göra det? Eller ska vi bara låta fattiga i Afrika, Indien osv. vara och lämna dem åt sitt eget öde?
    Till stor del är vi rika ju även orsak till deras situation; 20% av världens befolkning lever på 80% av världens resurser.
    Innan man kan klaga på någon anna får man göra det bättre själv.
    På tal om administrativa kostnader hörde jag att även tex en "infödd" lärares lön räknas in i den kostnaden. Hur ska man kuna driva en skola utan lärare?


    Panzerfaust skrev 2009-10-24 21:58:09 följande:
    En julskinka exempelvis är mellan 100-300kr det kan göra nog så stor skillnad hos den som inte har råd. Att ge amnesty pengar för att betala folk för att skriva brev är totalt meningslöst, när åstadkom amnesty någon större förbättring av något egentligen? Amnesty är en massa vänsterflummare med för mycket tid över. Det är bara att läsa på sidan så inser man att man hamnat bland batiktanter och afaiter.Ointelligent?Det är att skänka pengar utan att veta vad det egentligen går till.25% administrativa avgifter är ok? så på varje miljard så dammar dessa organisationer in 250miljoner, så gulligt.
  • tågjän­tan
    Äldre 24 Oct 23:34
    #24

    I går fick jag svar på ett mejl jag ringt från Röda Korset. Jag hade mejlat och frågat om det fanns möjlighet att få gåvogram. De skulle återkomma när de visste mer om julsatsningen. Min ena svåger är med i Röda korset - engagerad på frivillig basis. Därför bestämde jag mig för att skänka till Röda korset som julklapp till honom.

  • tågjän­tan
    Äldre 25 Oct 21:31
    #27

    Som jag skrev ovan så kommer jag ge till min svägerska två höns via Erikshjälpen. Men jag tror att det finns fler organisationer som gör det, som du skriver, och det spelar ju inte så stor roll genom vilken organisation, bara man själv känner att man litar på dem


    SueAnne skrev 2009-10-25 00:19:09 följande:
    Jag tror att det var via Hoppets Stjärna eller möjligen Läkarmissionen som man kan ge getter och hönor till familjer på Haiti.Jag gav min lillasyster och min mamma det förra året och det var mycket uppskattat. Framförallt av lillasyster som vi i familjen kallar "Hönan", för hon är lite snurrig ibland .Jag ger pengar till SOS-barnbyar också, i julklapp till min gudmor som själv tycker att hon har allt. Väldigt bra, och så slipper hon få fler prylar.
  • tågjän­tan
    Äldre 25 Oct 21:32
    #28
    JuliaAmalia skrev 2009-10-25 01:08:54 följande:
    Och till Panzerfaust så lägger jag ner diskussionen pga TS vilja och för att du är meningslös att diskutera dem. Hoppas du kommer på bättre tankar.
    TAck för ditt stöd!
  • tågjän­tan
    Äldre 26 Oct 19:10
    #32

    En av julklapparna ska få innehålla ett "gåvogram" till ett barnhem på Sri Lanka. Mina föräldrar har haft fadderbarn där så längte jag kan minnas och nu kommer de börja med deras tredje. Två tjejer har de varit med om att få ge hem, mat och utbildning och nu kan klara sig själva. På det här barnhemmet har de även några platser för äldre som itne har någon släkt och itne kan klara sig själva. I senaste fadderbrevet gjorde de ett utrop om dessa platser för äldre. Jag funderar på att "märka" pengarna dit.

  • tågjän­tan
    Äldre 27 Oct 22:01
    #33

    En annan julklapp jag ska ge är ett paket som kommer delas ut till hemlösa kvinnor i Sverige. Det innehåller lite smått och gått, hälsotips mm. Det är Sisters International som står för detta. (sisters.nu)
    Just ja; jag skulle ju mejla och fråga om det går att få gåvogram .

  • tågjän­tan
    Äldre 29 Oct 23:03
    #34

    Nu måste jag bestämma mig för vad jag ska ge min man oxå. Det finns ju så mycket att välja på .
    Han gillar matte, så jag skulle vilja ha något projekt där man på något sätt satsar på matteudnervisning i något fattigt land. Men jag tror inte att det finns så specifika projekt. Möjligtvis om det gäller funktionshindrade.

  • tågjän­tan
    Äldre 3 Nov 23:01
    #35

    Min man var på väg att slänga en stor karton. Den ville jag spara för att slå in ett av paketen. SEdan kom jag på att jag göra ett mindre paket som passar i det stora och ett mindre som passar i det och sedan ett pyttelitet där själva papperet med texten till ändamålet kommer att ligga.

    Jag älskar överraskningar .

Svar på tråden Annorludna julklappstips