• zeldae

    Svartsjö slott, Ekerö. Fördelar, nackdelar och tips innan vi bestämmer oss/bokar!?

    Hej

    Ni som ska ha eller har haft fest/bröllop på Svartsjö slott på Ekerö(Sthlm)är det någonting ni vill dela med er av? Dolda kostnader, hur funkar kontakten, varit nöjda, mindre nöjda med? Vi har fått en rundvandring och vårt datum är otroligt nog ledigt. Det är jättefint, men alltid läskigt när man definitivt ska bestämma sig, så vill gärna komma i kontakt med andra som har info om detta ställe. Alla synpunkter och kommentarer är av intresse Tack tack! :)

  • Svar på tråden Svartsjö slott, Ekerö. Fördelar, nackdelar och tips innan vi bestämmer oss/bokar!?
  • zeldae

    Vill gärna komma i kontakt med andra brudpar som bokat detta ställe och ska gifta sig där 2009 eller 2010/11.
    Gamla trådar är inte så informativa, eftersom förut så kunde man ta med eget, sedan hade de andra arrendatorer som fixade lite av varje (man hade stor valmöjlighet) och nu har det nyaste paret som driver haft stället sedan kanske 2008(?)och då fixar de hlea paketet. Så det är deras drift jag är intresserad av.

  • zeldae

    puff...
    inga här som ska gifta sig där, eller har gift sig/varit på fest där?

  • zeldae

    ingen här som ska ha festen där? eller haft? eller varit där?
    eller har några synpunkter alls? :(
    Det var såå fint och nyrenoverat, och väldigt stoort med många rum. Otroligt vacker oval sal med högt i tak, två våningar som är så snyggt för brudskål, eller vigsel för den delen. Stort dansgolv, stor matsal för 100 pers, fin byggnad, många salonger, skötbord och amningsrum, eget rum till bruden och eget till brudgummen för uppfräshning. Dj, musikanläggnng och busstransport hem för gästerna. So far so good. Mindre bra är hyran på 40.000. Är inte det lite i högsta laget? Andra slott med liknande hyra har i alla fall inkluderat övernattningsmöjligheter för gästerna? (Rockelstad, Rastaborg) Dessutom spökar det där;) Medium ska spela in där 3e gången, de var och rekade när vi var där.
    Och, som sagt, så har jag inte hört några "recentioner" från någon här på BT... Kanske därför det var ledigt "vårt" datum, eftersom det inte finns intresse? Hmmm

  • CE76

    Vi har varitt där o tittat också o blev väldigt fästa vid stället, men för oss hängde det på övernattningen eftersom vi gärna vill äte frukost med våra tillresta gäster dagen därpå. Mitt intryck är att de var väldigt duktiga, men jag förstår dig man får ont i magen när man ska skriva på liksom, det är mycket pengar och så får man för sig att det inte är riktigt 100 ändå... JAg lider av detta just nu.... Lycka till!

  • zeldae

    Ingen som verkar ha något om Svartsjö... :( Vi har varit och tittat på en hel del andra ställen nu, och jag har förälskat mig i ett annat som jag tror det blir. Svartsjö var superfint, men som sagt hyran på 40 000...
    Vore fortfarane kul att höra hur det gått för er som gift er/haft festen där nyligen, eller planerar för bröllop där- hur det går, hur bemötandet fortskrider, om dolda kostnader finns.
    Det finns som sagt ingen aktuell info här på BT med de nya ägarna-kocken har bla jobbat på Yasuragi, så för alla sushi älskare borde det vara en hit!;)

  • zeldae

    CE76: vi var och tittade på Skevik gård i Gustavsberg. Där kan gästerna övernatta och ligger fint naturskönt vid vattnet. VI har fortfarande inte bestämt oss än... Svårt!

  • JFS

    Vi var och tittade på svrtsjö och blev så klart helt sålda! MEN... min bättre hälft hade hört rykten om konkurs o dålig ekonomi och kollade därför upp bolaget. Det visade sig att de konkade förra året o att nya ägaren också har ekonomiska problem, så vi kände att det var alldeles för mycket pengar att riskera efterson hela summan ska in på en gång (40.000 kr).
    Det är bara att leta vidare, suck.

  • zeldae

    Hej JFS

    Hur kan man kolla upp ett bolag, och kolla upp ekonomin? Antar årsredovisningar? Men var hittar man det på nätet?

    Blev lite orolig när du nu sade att även de nya ägarena har ekonomiska problem, vill kolla upp att det verkligen stämmer.

    Jag vet att förra ägarna konkade, ca 2 år sedan, tror jag. Är ju INTE kul att förlora en massa pengar, OCH stå utan festlokal om det värsta skulle hända.

    Ngn annan som vet var man kan kolla upp hur bra ekonomi företag har, jättetacksam då vi är nära att skriva på- känns ju relevant att ha denna info innan...!
    Tack

  • johannac

    Hej!

    Vi hade vårt bröllop på Svartsjö slott 11 april 2015 och jag kan verkligen varmt rekommendera det! Det är en helt fantastisk lokal som ger precis den där romantiska och stämningsfulla känslan utan att va en kyrka. Med sin vackra salong (italienska salongen) med 8 meter i tak och ett åttkantigt rum med trägolv och enorma fönster blir det magiskt att både gifta sig där och sn ha festen i festsalen precis intill. De sa att det rymdes 88 pers men vi hade kunnat få n 95 absolut. det blir lite trångt för cateringen mellan borden men de klarade det utmärkt.

    Det man absolut ska ha med sig är att man verkligen bara hyr en lokal. De är trevliga på slottet men man får ingen hjälp med nåt utan man måste ordna allt själv. De har inget ök, ingen cateringbolag (de har börjar kunna laga själva nu men rekommenderade oss inte att ta det då de iaf då inte va tillräckligt rutinerade sa hon). Vi hade Säbb Blomqvist som cateringbolag (helt magiskt bra!), Aladdin uthyrning för porslinet och ordnade egen servispersonal genom kontakter. Så det blir mycket administration planering och logistik om man helt själv måste tänka igenom. Inte som när man är på en festvåning att de hjälper en eller stämmer av att man har koll på alla moment utan man får klara sig helt själv.

    Dessutom tar de betalt för llt utom lokalen och bord och stolar som ingår samt en person som ä där hela dagen. Man får betala extra för:
    Ståbord + dukar
    Vinkylar
    Bardisk
    Belysning (finns inte så mycket i vissa rum)
    Brandvakt om man vill kunna ha tända ljus
    Extra timma om man vill kunna va kvar längre än till 02 (och så ska det va undanplockat när an går)
    Städning dagen efter
    Projektor och duk

    Känns snålt att inte iaf bardisk och vinkylar ingår samt kandelabrar spotlights mm som de har i huset. Vi betalde 15 000 kr för hyran men tror de höjt till 17500kr nu.
    Dock är vi verkligen mer än nöjda men vill bara påpeka dessa kostnader samt att man inte får ngn hjälp från dem. Men lokalen är magisk och har man bara bra projektledar-skills så blir det ekonomiskt fördelaktigt om an vill kunna bjuda på mycket dricka och mat, att man själv kan catera in det. Man har flera rum att tillgå och vi hade tex lekar i ett och discot på natten i ett litet rum för mycket tryck, och sen finns en fin park utanför att fotas i.

    Ska ni ha er fest där rekommenderar jag er verkligen att ha även bröllopet där med såväl präst som vigselförättare - MINST lika vackert som en kyrka och med skönare vibe plus att man slipper förflyttning och kan korka upp skumpan direkt efter "i do" :)

Svar på tråden Svartsjö slott, Ekerö. Fördelar, nackdelar och tips innan vi bestämmer oss/bokar!?