• Taha
    Äldre 22 May 16:43
    33168 visningar
    23 svar
    23
    33168

    Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?

    Som ni ser ovan...hur ser ert schema ut på bröllopsdagen?
    Allt från förberedelser, fotografering, vigsel, mingel, middag, dans till hemgång.

  • Svar på tråden Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?
  • Red Scarle­t
    Äldre 22 May 17:02
    #1

    Hmm..

    07.30 Hos frisören för håruppsättning + smink
    10.00 Min väninna hämtar brudbuketten + hårblommor
    12.00 Klar hos frisören, hem igen och på med klänning och smycken. Skålar mer lite skumpa med väninnorna. Under tiden ska förhoppningsvis fästmannen hinna bli redo på annat håll.
    13.30 Åker iväg i taxin till kyrkan.
    13.45 1.5tims fotografering i närheten av kyrkan, NU får jag se min blivande make för första gången på vår bröllopsdag!
    15.45 Vigsel i kyrkan.
    16.30 Såpbubblor/riskastning på kyrktrappen, ta lite foton med familj och släkt.
    16.45 Åker iväg i fordonet som fixats till oss. Gästerna skjutsas till Värdshuset under tiden.
    17.15 Välkomstskål på Värdshuset och mingel.
    ca 17.30-18.00 Trerätters middag på Värdshuset.
    ca 21.00 Första dansen med brudparet.
    21.10 Slänger buketten!
    21.15 Festen kan börja! DJ och dansgolv!
    01.00 Festen slutar och Värdshuset stänger. Vi får gå hem och sova.

    Typ så HOPPAS jag att vår dag/kväll blir..det idealiska scenariot hehe. Jag tror att det är bra att ha ganska goda marginaler för vissa saker, jag hatar att stressa och så mycket som möjligt bör vara förberett innan för man kommer att vara så virrig i vilket fall samma dag.

  • Taha
    Äldre 22 May 17:06
    #2

    Red Scarlet, stänger er lokal ett? Jag tänkte på att ni har räknat med tre timmar för en trerätters middag. Har ni räknat med tal och sång? Hur ser er middag ut?

  • jojoån­ick09
    Äldre 22 May 17:13
    #3

    på fm skall jag och min tärna åka ut till tofta spa där skall vi få massage,bada bubbelpool och dricka champange,för mig blir det påklädning och sminkning ingår i bröllopspaketet mm..
    därefter åker vi till kyrkan och hela vigselcermonin.
    efter kyrkan åker jag och min man runt lite i vår transport och anländer till tofta herrgård för lite mingel.
    efter en stund dyker vår fotograf upp och då skall gästerna få lite annat och göra medan vi tar våra porträtt i toftas park.
    Efter det blir det den stora middagen i en av salarna på herrgården där det vankas tre rätters och sedan även senare tårta och avec.
    runt 24 snåret viker vi av och beger oss till våran svit där vi skall sova över och gästerna får sysselsätta sig på andra sätt..

  • Red Scarle­t
    Äldre 22 May 17:14
    #4
    Taha skrev 2009-05-22 17:06:39 följande:
    Red Scarlet, stänger er lokal ett? Jag tänkte på att ni har räknat med tre timmar för en trerätters middag. Har ni räknat med tal och sång? Hur ser er middag ut?
    Japp den stänger ett, så det blir inte fest hela natten. Alltså vi räknar med att börja äta SENAST kl 18 och det kommer antagligen inte att bli så jättemycket tal och spex. Kanske några enstaka sånger men eftersom det bara är förrätt, varmrätt och tårta tycker jag att tre timmar är ganska högt räknat. Jag tycker att det är jobbigt att sitta till bords hela kvällen och vi har sagt det till gästerna också, att vi inte vill ha en 5-6tims sittning.. men vi får väl se.. verkar det orimligt?? :-0
  • Taha
    Äldre 22 May 17:19
    #5

    Just nu ser vårt schema ut enligt följande..

    08:15 Vakna/frukost/duscha
    09:30 Transport till frisör
    10:00 Frisören (champange med tjejerna)
    12:30 Transport till fotografi
    13:00 Fotografi (Vi träffas för första gången)
    14:00 Transport till kyrkan
    14:30 Vigsel(marginal för att min släkt är försenade jämt)
    15:30 Kyrkotrappa (såpbubblor etc)
    15:45 Transport ceremoni (vi har två pga mitt ursprung)
    16:00 Ceremoni
    16:30 Mingel med dryck & tilltugg
    17:45 Transport till festlokal
    18:00 Middag (tvårätters)
    21:00 Kaffe/avec
    21:15 Uppträdande
    21:30 Dans
    22:15 Tårta
    22:35 Brudvals
    23:00 Dans resten av kvällen
    01-02:00 Sluta????

    Ung så ser det ut. Behöver finslipa det. När bör festen sluta? Min släkt älskar att dansa.

  • Taha
    Äldre 22 May 17:24
    #6

    Red Scarlet, låter bra.
    Det är om du ska ha massa låtar och spex som 3 timmar kan bli tajt. Har du mkt sång och spex tror jag fortfarande att folk börjar skruva på sig efter 4-5 timmar.

    Vi har heller inte sång och spex så middagen blir 3 h. Festlokals ansvariga rekommenderade att man räknar på 45 min per rätt samt 10 min per tal. 10 min per tal tycker jag låter mkt, men det kanske är för att han räknar med att det försenar serveringen.

  • MV85
    Äldre 22 May 17:33
    #7

    Just nu ser planen ut som följande:
    08:30 Vakna/frukost/duscha
    09:30 Transport till frisör
    10:00 Frisör och smink (champange med tärnan)
    13:30 Bil till kyrkan
    14:00 Vigsel (ses vid altaret)
    14:30 Kyrkotrappa
    15.00 Fotografering
    15:45 Bil till lokalen
    16:05 Brudskål och mingel
    16:30 Middag (trerätters)
    20.00 Brudvals
    21.00 Tårta med kaffe och avec
    Dans resten av kvällen
    01.00 Slut

  • Taha
    Äldre 22 May 17:52
    #8

    MV85, du är den av os som planerat bäst med tid till frisören och kommer slippa stress.
    Min frisör rekommenderade 2,5 h minst. Det är precis det jag satt av. Men insåg nu att jag inte har satt av tid för ombyte till brudklänningen. Vad bör det ta? Åtminstånde en kvart tror jag. Det är mååååånga knappar på klänningen.

  • Red Scarle­t
    Äldre 22 May 17:54
    #9

    Hmm jag skulle räknat på en halvtimme till att få på sig klänningen, just så man slipper stressa och råkar ut för en olycka eller något..

    Varför är det bara jag här som har FYRA OCH EN HALV TIMME hos frisören? Det är hon som räknade på det... gah.. jag hade gärna börjat min dag kl 10.. men den börjar vid typ 06...

  • MV85
    Äldre 22 May 18:09
    #10

    Taha: Jag är tidspesimist, vilket resulterar i att om frisören säger 2 timmar räknar jag med 3.. Sen ska jag klä mig oxå på den tid som står hos frisören, o jag vet inget värre än stress - så då försöker jag ha gott om tid för det.
    Funderar på att lägga in en halvtimma till hotellet för att byta om där istället för hos frisören, men har inte bestämt mig än.
    Klänningen kommer jag kunna kliva i på 5 minuter då jag har korsettsnörning, och en MYCKET van (hon liksom jag bär korsett till vardags ibland) tärna som ska knyta den
    Sen får vi ju en lugn dag eftersom vi har porträttfotograferingen efter kyrkan, o inte ska stressa dit oxå innan kyrkan.

Svar på tråden Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?