• Malin och Joel
    Äldre 3 Mar 15:27
    11476 visningar
    12 svar
    12
    11476

    Vilken ring friar han med?

    Jag och min sambo är tydligen inte så bra på det här med seder och bruk... jag tror att killen friar med förlovningsringen, men han tror att man friar med vigselringen.

    Hur är det egentligen?

  • Svar på tråden Vilken ring friar han med?
  • Snäcka­n08
    Äldre 3 Mar 15:34
    #1

    Förlovningsringen!!

  • Dittva­ckraja­g
    Äldre 3 Mar 15:38
    #2

    Egentligen är det förlovningsringen.
    Men andra gör det också med vigselringen.
    Sen finns det de som har en tredje ring (alltså man har först förlovat sig och sedan vill killen "fria"men inte köpa vigselringen direkt), som man sedan har på sin högra ringfinger om jag inte minns helt knasigt.

    Det där med frieri är ju helt klart en smaksak helt enkelt

  • Malin och Joel
    Äldre 3 Mar 15:45
    #3

    Hihi, I win!

  • Dittva­ckraja­g
    Äldre 3 Mar 15:50
    #4

    Precis

  • DanKat
    Äldre 4 Mar 21:23
    #5
    Dittvackrajag skrev 2009-03-03 15:38:57 följande:
    Egentligen är det förlovningsringen.Men andra gör det också med vigselringen.Sen finns det de som har en tredje ring (alltså man har först förlovat sig och sedan vill killen "fria"men inte köpa vigselringen direkt), som man sedan har på sin högra ringfinger om jag inte minns helt knasigt. Det där med frieri är ju helt klart en smaksak helt enkelt
    Eller så kan man åtminstone på vissa guldsmedsaffärer hyra fejkringar (av deras tidigare visningsringar som inte är äkta alltså men ändå ser ut som "riktiga" ringar) som man kan fria med, och sedan gå och kolla ut förlovningsringarna tillsammans
  • Dittva­ckraja­g
    Äldre 4 Mar 22:08
    #6

    det var ju också en smart idé


    DanKat skrev 2009-03-04 21:23:45 följande:
    Eller så kan man åtminstone på vissa guldsmedsaffärer hyra fejkringar (av deras tidigare visningsringar som inte är äkta alltså men ändå ser ut som "riktiga" ringar) som man kan fria med, och sedan gå och kolla ut förlovningsringarna tillsammans
  • vickan­ochemi­l
    Äldre 5 Mar 07:28
    #7

    Jag fick en ring i en julklappskalender som jag fick förra året, som min m2b friade med. Och nu kollar vi förlovningsringar. :)

  • Dittva­ckraja­g
    Äldre 5 Mar 23:04
    #8

    Nej vad sött!


    vickanochemil skrev 2009-03-05 07:28:40 följande:
    Jag fick en ring i en julklappskalender som jag fick förra året, som min m2b friade med. Och nu kollar vi förlovningsringar. :)
  • Äldre 22 Mar 17:11
    #9

    Man friar väl med en ring, sen köper man förlovningsringar tillsammans och slutligen vigselringarna???

  • Äldre 23 Mar 03:18
    #10

    Oj vad vanligt det verkar vara med folk som tänker att man ska ha re ringar allt som allt? Det hade jag ingen aning om. Trodde bara att man, om man ska göra det rätt och riktigt, friade med förlovningsringen, och sedan köper man en extra vigselring till tjejen och killen har kvar samma, alternativt byter ut sin.

    Och att vissa då, som fördrar att vara förlovade en väldigt lång tid innan giftemål, enbart frågar om förlovning med första ringen, för att senare fria igen, när tiden känns rätt, med en vigselring. Typ. Eller aldrig.

  • Äldre 23 Mar 03:19
    #11

    tre*, inte re*. (Första meningen, första stycket.)

  • Äldre 23 Mar 18:31
    #12

    Varför har man den tredje, extraringen? Som varken är förlovnings- eller vigselringen? Kan ni som svarat så svara på detta! :)

Svar på tråden Vilken ring friar han med?