• Fenixx

    Ni som ej har boendemöjlighet vid festlokal?

    Vi ska inte ha vigseln där vi bor(där nästan alla våra nära och kära finns)

    och det är ca 40min för dem flesta gästerna att åka till våran vigselplats och sen är det ca 24min till festlokalen för gästerna. och tyvärr finns det inget hotell precis brevid festlokalen utan det tar 4-8min reseväg till staden närmsta för boende.
    och annars är det en timmes resväg tillbaka där dem flesta bor.

    så frågan till era andra som har liknande situationer, hur gör ni, får gästerna fixa transport själva eller fixar ni nån buss eller så?

    känns ju samtidigt trist om vissa för avstå från att dricka bara för att köra.
    en tanke var att folk kan försöka få skjuts av anhöriga/vänner till vigselplatsen och att vi sen ordnar buss mellan vigselplats och festlokal och sen även att det går en buss på natten hem förbi dem 2 städer där nästan alla våra gäster bor...

    vad tror ni? kan ju inte vara för lätt menar jag.

  • Svar på tråden Ni som ej har boendemöjlighet vid festlokal?
  • allehanda

    Om jag blir bjuden på en fest eller bröllop så anser jag att det är mitt eget bekymmer hur jag kommer dit och hem.Det får gästerna själv stå för,om de sen inte dricker något starkt så kanske de inte gjort det även om de blivit bussade hem.
    Leve taxi!

  • Solochmåne

    Allehanda, du träffade mitt på prick. Precis vad jag tänkte när jag beslöt att det blir alldeles för dyrt att orndna med buss, samt att så gott som alla kommer med egen bil till kyrkan, så då är det ju bara köra vidare till festlokalem efter vigseln. Bilen kan man ju lämna och hämta följande dag.
    Som sagt, leve taxi!

  • Hemlig2009

    Ja, jisses vi har 1 mil in till stan. Visserligen finns det hotell ett stenkast från restaurangen men det är ett spa-hotell vid havet med tillhörande priser.

    Tar för givet att gästerna delar en taxi in till stan om de vill bo lite billigare.

  • indy500

    vad kostar det ungefär om man skulle hyra in en buss, med chaufför?

  • Cornellia

    Vi fixade en bil med chaufför som körde våra gäster, hade 75 gäster i ett hus ute i skogen, det var tveksamt om en taxi ens skulle hitta dit, än mindre gästerna om dom skulle köra själva (vi hade buss till kyrkan och sedan till festlokalen).

    Det gick utmärkt, chauffören fick köra ganska många vändor, men eftersom alla ville åka hem lite olika tider så var det inget problem, när bilen var full så åkte han sas.

  • sanste
    allehanda skrev 2009-03-02 17:36:12 följande:
    Om jag blir bjuden på en fest eller bröllop så anser jag att det är mitt eget bekymmer hur jag kommer dit och hem.Det får gästerna själv stå för,om de sen inte dricker något starkt så kanske de inte gjort det även om de blivit bussade hem.Leve taxi!
    Jag håller med! Vår festlokal ligger lite utanför stan så vi kommer skriva in txi nr att ringa på sista sidan i festhäftet. Sedan kommer de släktningar som inte bor i stan att ta in på hotell eller sova hos andra släktningar.
  • grönprickig

    Vi kommer att fixa en bil med chaufför som kör vår bil när gäserna vill till sitt hotell. Eftersom de flesta reser och kommer åka tåg till staden så känner vi att det är schysstast att göra så.
    Dessutom kan man välja om man vill ta en taxi vilket vi kommer upplysa dem om.

Svar på tråden Ni som ej har boendemöjlighet vid festlokal?