• MyochErlend

    Vilken nationalitet får barnet??

    Hej !
    En liten snabb fråga...
    Jag är svensk och min man norsk..
    Om vi skulle lyckas med konststycket att få barn...
    och det skulle födas i norge..
    skulle det då få norsk nationalitet??
    Eller svensk pga att jag(mamma) är svensk?
    Eller får det dubbelt??

    Tack för hjälpen ??

  • Svar på tråden Vilken nationalitet får barnet??
  • T0612

    jag har för mej att jag har hört någonstans att det får din nationallitet.. men jag är inte säker =)

  • Tokstolla

    Det är lite olika faktiskt beroende på om länderna tillåter ha dubbel nationalitet. Sverige tillåter, vet dock inte hur det är med Norge...

  • Augusti2010

    Hade det varit i Sverige och du varit norsk hade barnet fått svenskt medborgarskap. Det omvända borde gälla även i Norge, men jag är inte säker. Hur som helst kan barnet lätt få även svenskt medborgarskap genom en enkel ansökan, när man är "nordisk" medborgare. Då syns bara det svenska här i de svenska registren.

  • MyochErlend
    Augusti2010 skrev 2009-02-04 21:15:06 följande:
    Hade det varit i Sverige och du varit norsk hade barnet fått svenskt medborgarskap. Det omvända borde gälla även i Norge, men jag är inte säker. Hur som helst kan barnet lätt få även svenskt medborgarskap genom en enkel ansökan, när man är "nordisk" medborgare. Då syns bara det svenska här i de svenska registren.
    aha*..
    tack för svar :)
    Tänkte det kunde vara bra att veta
  • Augusti2010

    Förtydligande: Jag menar såklart om din man varit svensk och du norsk, och barnet fötts här i Sverige. Alltså samma förutsättningar fast här istället.

  • Melis

    Dubbel kommer det att ha....jag är född i kroatien likaså min man men vår föräldrar är från bosnien, så vi har rätt till båda dessa samt till ett svenska så vi har tre...samma kommer gälla för vårt barn...

  • Tokstolla
    Augusti2010 skrev 2009-02-04 21:15:06 följande:
    Hade det varit i Sverige och du varit norsk hade barnet fått svenskt medborgarskap. Det omvända borde gälla även i Norge, men jag är inte säker. Hur som helst kan barnet lätt få även svenskt medborgarskap genom en enkel ansökan, när man är "nordisk" medborgare. Då syns bara det svenska här i de svenska registren.
    Men det är inte samma sak att ha dubbelt medborgarskap som att ha dubbel nationalitet.
  • MolsonCanadian

    Det där tror jag bestämt inte stämmer. Sverige har ju medborgarskap utifrån härstamningsprincipen och barn till en svensk mor får alltid svenskt medborgarskap vid födseln.


    Augusti2010 skrev 2009-02-04 21:16:38 följande:
    Förtydligande: Jag menar såklart om din man varit svensk och du norsk, och barnet fötts här i Sverige. Alltså samma förutsättningar fast här istället.
  • MyochErlend
    Tokstolla skrev 2009-02-04 21:20:38 följande:
    Men det är inte samma sak att ha dubbelt medborgarskap som att ha dubbel nationalitet.
    vad är skillnaden ?? *nyfiken*
  • Tokstolla
    MyochErlend skrev 2009-02-04 21:26:20 följande:
    vad är skillnaden ?? *nyfiken*
    Ett exmpel är att du får bo i bägge länder men innehaver inte två pass.

    Du kan ju alltid skaffa ett dubbelt medborgarskap men du kommer aldrig kunna skaffa dig dubbel nationalitet, däremot kan du byta.
Svar på tråden Vilken nationalitet får barnet??